Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak pielęgnować grudnika?

Jak pielęgnować grudnika?

, specjalista Tipy.pl
 4.3/5 (28 ocen)
Oceń 
Grudnik, inaczej kaktus bożonarodzeniowy, Zygokaktus lub Schlumbergera truncata rośnie w dżunglach Brazylii. Kwitnie obficie zimą w okresie Bożego Narodzenia, stąd też potoczna nazwa grudnik. Kwiaty kaktusa tworzą piękną dekorację pomieszczenia.
1
Ogólne informacje

Grudniki są bardzo cenione, gdyż obficie kwitną zimą. Kwiaty są koloru białego, różowego, czerwonego, aż do barwy purpurowej. Piękne kwiaty są wielkości około 5  cm z warstwami wygiętymi do tyłu i wystającymi pręcikami. Roślina ma ząbkowane łodygi członowane, na ich końcach pojawiają się piękne kwiaty. Dorosła roślina osiąga rozpiętość do 60cm.

Kaktusy te wymagają ziemi torfowej, podlewamy je przez cały rok i traktujemy jak zwykłe rośliny pokojowe. Roślinę przesadzamy co roku po okresie spoczynku.
2
Warunki i podlewanie

Roślina ta potrzebuje stanowiska jasnego, a w okresie zimy trochę słońca. Powinna przebywać w normalnej temperaturze pokojowej. W okresie wzrostu gleba powinna być wilgotna, zaś roślinę należy dokarmiać płynnym nawozem bogatym w potas co 12 dni. Nie dokarmiamy rośliny w okresie kwitnienia.

Grudnika zraszamy przez ustawienie doniczki w pojemniku z wilgotnym żwirem. Zimą podlewamy roślinę raz na miesiąc, a jesienią i wiosną co dwa tygodnie. Latem podlewamy częściej, nawet raz na tydzień, ale dopiero po upewnieniu się, że powierzchnia ziemi jest sucha.
Jak dbać o anturium?
Jak dbać o fiołek alpejski?
Jak pielęgnować bambusa?
Jak pielęgnować Gwiazdę Betlejemską przez cały rok?
Wskazówki
  • Najlepszą wodą do podlewania kaktusa jest woda deszczówka. Woda z wodociągu może pozostawiać białe ślady.
strona 1 z 2następna >
 4.3/5 (28 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (6)

monika - 2014-11-12
A ja dzis kupilam kolejny egzemplarz. Mam juz 5 roznych kolorow, ten bedzie szosty. W ubieglym roku dostalam kilka odnozek od kolezank i wszystkie sie przyjely mimo iz na poczatku byly dosc marniutkie.Kwitly wszystkie zima ubieglego roku a teraz kwitnie bialy,zolty i sa paki chyba na czerwonym lub rozowym(za male zeby ocenic).
ela - 2014-10-29
co do grudnika, nie mam najlepszego komentarza, chyba ze sie cos zmienilo w hodowli tej rosliny, mialam go i nigdy wiecej miec nie chce, troche kluje, musi stac w miescu ulubionym dla niego nie wolno go ruszac, prawie dotykac zwlaszcza jak kwitnie, z podlewaniem tez uwazac---nie polecam, ale moze to moje jakies bledy i brak doswiadczenia?
Tadek - 2014-10-29
Fajna roślina ale na przestrzeni 10 lat zakwitła mi tylko raz.
amator - 2014-10-29
Praktyczna porada, ja od kilku lat w połowie kwietnia wynoszę grudnika do logii i tam trzymam go dopóki jest temperatura dodatnia tj powyżej zera jak spada do zera zabieram do pomieszczenia nieogrzewanego o temperaturze ok 18 stopni .Kwitnie pięknie a żeby było zabawniej to drugie kwitnienie jest pod koniec lutego albo w marcu.
aga - 2014-10-29
Mój też kwitnie dwa razy w roku, ale niestety nie w grudniu. Zakwitł akurat teraz, więc drugi raz będzie jakoś wiosną. I tak od trzech lat...A kupowałam kwitnący w grudniu właśnie.
ona - 2013-04-18
A mój grudnik kwitł w grudniu i kwitnie teraz, w połowie kwietnia. Mam więc pytanie: kiedy mogę go przesadzić, bo w okresie kwitnienia chyba nie?
Paprocie, mimo iż wcale nie kwitną, bujnie rosną i potrafią urzec każdego. Odpowiednio pielęgnowane mogą zdobić nasze...
Jak pielęgnować paprotki?
Paprocie, mimo iż wcale nie kwitną, bujnie rosną i potrafią urzec każdego. Odpowiednio...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub