Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak pielęgnować grudnika?

Jak pielęgnować grudnika?

, specjalista Tipy.pl
 4.3/5 (28 ocen)
Oceń 
Grudnik, inaczej kaktus bożonarodzeniowy, Zygokaktus lub Schlumbergera truncata rośnie w dżunglach Brazylii. Kwitnie obficie zimą w okresie Bożego Narodzenia, stąd też potoczna nazwa grudnik. Kwiaty kaktusa tworzą piękną dekorację pomieszczenia.
1
Ogólne informacje

Grudniki są bardzo cenione, gdyż obficie kwitną zimą. Kwiaty są koloru białego, różowego, czerwonego, aż do barwy purpurowej. Piękne kwiaty są wielkości około 5  cm z warstwami wygiętymi do tyłu i wystającymi pręcikami. Roślina ma ząbkowane łodygi członowane, na ich końcach pojawiają się piękne kwiaty. Dorosła roślina osiąga rozpiętość do 60cm.

Kaktusy te wymagają ziemi torfowej, podlewamy je przez cały rok i traktujemy jak zwykłe rośliny pokojowe. Roślinę przesadzamy co roku po okresie spoczynku.
2
Warunki i podlewanie

Roślina ta potrzebuje stanowiska jasnego, a w okresie zimy trochę słońca. Powinna przebywać w normalnej temperaturze pokojowej. W okresie wzrostu gleba powinna być wilgotna, zaś roślinę należy dokarmiać płynnym nawozem bogatym w potas co 12 dni. Nie dokarmiamy rośliny w okresie kwitnienia.

Grudnika zraszamy przez ustawienie doniczki w pojemniku z wilgotnym żwirem. Zimą podlewamy roślinę raz na miesiąc, a jesienią i wiosną co dwa tygodnie. Latem podlewamy częściej, nawet raz na tydzień, ale dopiero po upewnieniu się, że powierzchnia ziemi jest sucha.
Jak pielęgnować paprotki?
Jak hodować fikusa?
Jak pielęgnować aloes?
Jak pielęgnować kaktusy?
Wskazówki
  • Najlepszą wodą do podlewania kaktusa jest woda deszczówka. Woda z wodociągu może pozostawiać białe ślady.
strona 1 z 2następna >
 4.3/5 (28 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (5)

ela - 2014-10-29
co do grudnika, nie mam najlepszego komentarza, chyba ze sie cos zmienilo w hodowli tej rosliny, mialam go i nigdy wiecej miec nie chce, troche kluje, musi stac w miescu ulubionym dla niego nie wolno go ruszac, prawie dotykac zwlaszcza jak kwitnie, z podlewaniem tez uwazac---nie polecam, ale moze to moje jakies bledy i brak doswiadczenia?
Tadek - 2014-10-29
Fajna roślina ale na przestrzeni 10 lat zakwitła mi tylko raz.
amator - 2014-10-29
Praktyczna porada, ja od kilku lat w połowie kwietnia wynoszę grudnika do logii i tam trzymam go dopóki jest temperatura dodatnia tj powyżej zera jak spada do zera zabieram do pomieszczenia nieogrzewanego o temperaturze ok 18 stopni .Kwitnie pięknie a żeby było zabawniej to drugie kwitnienie jest pod koniec lutego albo w marcu.
aga - 2014-10-29
Mój też kwitnie dwa razy w roku, ale niestety nie w grudniu. Zakwitł akurat teraz, więc drugi raz będzie jakoś wiosną. I tak od trzech lat...A kupowałam kwitnący w grudniu właśnie.
ona - 2013-04-18
A mój grudnik kwitł w grudniu i kwitnie teraz, w połowie kwietnia. Mam więc pytanie: kiedy mogę go przesadzić, bo w okresie kwitnienia chyba nie?
Paprocie, mimo iż wcale nie kwitną, bujnie rosną i potrafią urzec każdego. Odpowiednio pielęgnowane mogą zdobić nasze...
Jak pielęgnować paprotki?
Paprocie, mimo iż wcale nie kwitną, bujnie rosną i potrafią urzec każdego. Odpowiednio...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub