Tutaj jesteś: Moda i Uroda > Moda Damska > Obuwie damskie > Jak prać buty?
Jak prać buty?

Jak prać buty?

, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (6 ocen)
Oceń 
Zauważyłaś, jak bardzo w naszych czasach ludzie zwracają uwagę na buty? Ponoć ich schludny wygląd świadczy o kulturze człowieka. Być może jest to uogólnienie, jednak sama przyznasz, że obuwie jest znaczącym elementem garderoby i w dużym stopniu decyduje o tym, jak się prezentujemy. Jeśli buty są brudne lub poplamione, niezbyt dobrze świadczy to o ich posiadaczu. Oczywiście nie ma nic zdrożnego w tym, że od czasu do czasu zdarza nam się wdepnąć w coś, co na długo przyklei się do butów albo wyjść na deszcz i ubrudzić się w błocie po kostki. Ważne, aby po każdym takim zdarzeniu jak najszybciej przywrócić buty do stanu wyjściowego. Oto kilka porad, jak skutecznie wyczyścić obuwie różnego typu.
1
Białe buty

Jak wyczyścić białe buty.

Aby wyprać białe tenisówki czy adidasy, czasem wszystko, czego potrzeba to szmatka, ciepła woda, detergent, miękka szczoteczka do zębów oraz odrobina wybielającej pasty do zębów. Najpierw wyjmij sznurówki i zamocz je w ciepłej wodzie z odrobiną proszku do prania. Następnie weź miękką szmatkę, zanurz w tej samej mieszance wody z proszkiem, wyciśnij jej nadmiar i zacznij wycierać buty. Często płucz szmatkę z brudu. Kiedy już wykonasz ten krok, nałóż trochę wybielającej pasty na szczoteczkę i delikatnie pocieraj wszystkie plamy na butach okrężnym ruchem. Zrób to zarówno z wierzchem butów, jak i z podeszwami. Po zakończeniu tej czynności, wytrzyj pastę szmatką zamoczoną w świeżej wodzie. Na koniec wyjmij sznurówki ze zbiornika z wodą, wypłucz je w umywalce i pozwól im wyschnąć razem z butami.

2
Buty skórzane

Jak prać skórzane buty.

Czyszczenie butów z gładkiej skóry też należy do łatwych czynności. Jeśli są w nich sznurówki, najpierw je wyjmij. Następnie weź miękką szczotkę do butów i przetrzyj nią całą powierzchnię obuwia. Pozwoli to usunąć kurz i zaschnięty brud. Potem wlej do miski dwie szklanki wody w temperaturze pokojowej i dodaj kilka kropli delikatnego płynu do mycia rąk o neutralnym pH. Delikatnie wymieszaj. Następnie zanurz szmatkę w mieszance i wyciśnij nadmiar wody, tak aby była jedynie wilgotna. Przetrzyj nią całą powierzchnię butów, często płucząc i używając zawsze czystego kawałka szmatki. Po dokładnym umyciu butów, wypłucz mydło następną szmatką, zanurzoną w świeżej wodzie. Suchą ścierką wytrzyj buty do sucha. Kiedy wyschną, odżyw skórę specjalnym preparatem i wypastuj, jeśli chcesz.

Jak rozbić nowe buty?
Jak wysuszyć buty?
Jak czyścić buty zamszowe?
Jak powiększyć buty?
Wskazówki
  • Zaleca się stosowanie wysokoglicerynowego mydła, z zawartością lanoliny, wosku pszczelego i gliceryny do czyszczenia i odżywiania skórzanych butów.
  • Uporczywe plamy na satynowych butach możesz usunąć bardzo drobnym papierem ściernym – pamiętaj tylko, że może to trochę wybielić kolor butów w danym miejscu, jednak lepsze to niż plama.
  • Stosuj impregnat do butów zamszowych i skórzanych po każdym myciu i na deszczową pogodę.
  • Nigdy nie wkładaj butów do automatycznej suszarki. Wysoka temperatura może uszkodzić ich klej i podbicie.
  • Wielu ludzi pierze buty z płótna i tenisówki w pralce, mimo, że nie jest to zalecane i może uszkodzić klej, który spaja buty. Możesz spróbować wyprać je razem z ubraniami, oczywiście wyjmując uprzednio sznurówki.
  • Do mycia butów używa się także mieszanki białego octu z solą w proporcjach 1:1. Może ona służyć do czyszczenia butów z płótna lub zamszu za pomocą miękkiej ścierki lub bawełnianego wacika. Po wyczyszczeniu plam, wypłucz buty czystą szmatką zanurzoną w wodzie destylowanej, uprzednio wyciśniętej w nadmiaru wody.
  • Nie wolno używać do czyszczenia butów wybielacza ani płynu do mycia piekarnika czy toalety. Są one bogate w chemikalia gotowe uszkodzić materiał i klej, przyczyniając się do zniszczenia twoich butów.
  • Jednorazowe mokre chusteczki dobrze się nadają do czyszczenia podeszwy.
  • Nigdy nie susz butów na słońcu – mogą przez to wyblaknąć, przesuszyć się lub wyschnąć.
strona 1 z 3następna >
 3.8/5 (6 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (7)

Grzechu - 2014-06-14
"Nigdy nie susz butów na słońcu – mogą przez to wyblaknąć, przesuszyć się lub wyschnąć."
Nigdy nie susz butow na sloncu bo moga wyschnac - jebłem xD
mln - 2013-11-03
tak poprostu wrzucilam new balancy do pralki i wyszly mi male plamki :/ buty sa szare, a plamki widoczne.
natka5151 - 2013-05-10
Ja wszystkie moje buty piorę ręcznie. ;) W pralce buty strasznie się niszczą. Fakt nie bawię się w jakieś pasty do zębów, ale szczoteczka i woda z proszkiem do prania starcza mi. ;)
topielica - 2013-05-06
Również jak pozostałe osoby wszelkigo rodzaju tenisówki i adidasy piorę po prostu w pralce -efekt jest natychmiastowy i zadowalający.
grazyna2 - 2013-05-02
ja buty z płótna piorę w pralce i są ślicznie wyprane, ale białe z białymi kolorami
zoudi1 - 2013-01-06
- Ja adidasy piorę normalnie w pralce a do środka wkładam pachnące prawidła z rosmana z 3,99,-
ALONZO - 2012-07-13
PO PROSTU WRZUCIC DO PRALKI I WYPRAC... PO CO SIE TAK BAWIC JAK WYZEJ OPISANYMI SPOSOBAMI :-/ ZAL...
Buty Emu z owczej skóry są przytulne, ciepłe i wygodne. Gdy je raz ubierzesz, możesz nie chcieć ich już więcej zdjąć....
Jak czyścić buty Emu?
Buty Emu z owczej skóry są przytulne, ciepłe i wygodne. Gdy je raz ubierzesz, możesz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub