Tutaj jesteś: Kultura i Społeczeństwo > Savoir-Vivre > Zachowanie przy stole > Jak układać sztućce na stole?

Jak układać sztućce na stole?

, redaktor Tipy.pl
 3.4/5 (18 ocen)
Oceń 
Planujesz wydać wystawny obiad dla gości, którym chcesz zaimponować? Wymyśliłaś niezwykłe menu, ale nie wiesz jak prawidłowo ułożyć sztućce. Poniżej znajdziesz kilka uwag, jakich sztućców użyć i jak prawidłowo je ułożyć.
1
Najbliżej talerza po prawej stronie kładziemy nóż, po lewej stronie zaś widelec.
2
Jeżeli w menu jest ryba to po prawej stronie powinien leżeć nóż do ryby (w kształcie wydłużonej łopatki), po lewej stronie musi się znaleźć odpowiedni widelec.
3
Następnie po prawej stronie (za nożem) kładziemy łyżkę do zupy, a najbardziej na zewnątrz sztućce do zimnych przystawek.
4
Widelec do wszystkich potraw kładziemy zawsze po lewej stronie talerza zębami do góry, noże zaś po prawej stronie skierowane ostrzem w stronę talerza.
5
Łyżeczki o kawy, widelczyki do deserów i noże do owoców nie mogą znajdować się na stole podczas głównego posiłku, mogą się pojawić dopiero z kawą i deserem.
6
Może się to wydawać skomplikowane ale takie nie jest. Kolejność ułożenia sztućców jest zawsze taka sama jak kolejność podawanych dań. Zatem jeśli najpierw podane zostaną przekąski to sztućce do nich powinny znaleźć się na samym skraju - będą one używane jako pierwsze. Kolejnym daniem jest zupa, zatem sztućce do zupy (w tym przypadku jeden - łyżka) powinien leżeć w następnej kolejności - z prawej strony ponieważ większość ludzi jest praworęczna itd.
Jak dawać prezenty?
Jak korzystać z sauny?
Jak zachowywać się w towarzystwie?
Jak zacząć przemówienie?
Wskazówki
  • Współczesny savoir-vivre nie dopuszcza podawania do ryby dwóch widelców.
 3.4/5 (18 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (1)

qas1 - 2012-04-20
Dlaczego nie można od razu kłaść sztućców do deseru? Uważasz, że po obiedzie nie będziesz przeszkadzał gościom przy układaniu ich ? Podaj źródło lub autora tego wymysłu.
Savoir-vivre przy stole obejmuje szereg różnych zachowań. Możliwe, że już wiesz jak poprawnie używać sztućców czy jak...
Jak używać serwetki w restauracji?
Savoir-vivre przy stole obejmuje szereg różnych zachowań...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub