Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak pielęgnować paprotki?
Jak pielęgnować paprotki?

Jak pielęgnować paprotki?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (651 ocen)
Oceń 
Paprocie, mimo iż wcale nie kwitną, bujnie rosną i potrafią urzec każdego. Odpowiednio pielęgnowane mogą zdobić nasze mieszkania przez wiele lat. W ich towarzystwie z przyjemnością się odpoczywa, wydzielają bowiem dużo wilgoci i tlenu oraz mają zdolność pochłaniania toksyn. Poniżej odnajdziesz kilka porad i wskazówek dotyczących pielęgnacji paproci.
Rozpylacz do wody, Płynny nawóz do roślin zielonych (do kupienia tutaj), Odstana woda
1
Paprocie nie lubią miejsc zbytnio nasłonecznionych. Dobrze sobie radzą na parapetach i półeczkach. Nie należy ich stawiać tuż nad kaloryferem. Nie lubią powietrza zbyt suchego i gorącego. Paproć wymaga stanowiska półcienistego, większość dobrze rośnie w pobliżu okna przysłoniętego firanką. Temperatura pomieszczenia powinna być umiarkowana. Paprocie wymagają dużej ilości świeżego powietrza.
2
Paprocie nie tolerują suchego powietrza. Gdy pomieszczenie ogrzewane jest przez kaloryfery, rośliny należy zraszać letnim prysznicem lub rozpylać wokół nich wilgotną mgiełkę za pomocą rozpylacza. Można też ustawić rośliny w pobliżu nawilżacza.
3
Do podlewania używamy odstanej wody. Nie dopuszczamy do tego, by jej nadmiar pozostał na podstawce. Najlepszym sposobem jest dostarczenie roślinie dużej ilości wody naraz, a po kilkunastu minutach usunięcie jej nadmiaru z podstawki. Ziemię należy ponownie podlać, gdy odrobinę przeschnie.
4
Paprocie w okresie wzrostu trzeba nawozić co 2 tygodnie. Można stosować płynne nawozy do domowych roślin zielonych, ale w dużym rozcieńczeniu. Rośliny te mają niewielkie wymagania pokarmowe i są bardzo wrażliwe na zasolenie podłoża.
5
Paproci nie należy przesadzać zbyt często. Rośliny te lubią nieco ciasne doniczki, dlatego czynność tę należy wykonać dopiero wtedy, gdy pojemnik jest wyraźnie za mały. Najlepszym okresem na przesadzanie jest wiosna. Paprotki rozmnażają się przez podział.
Jak podlewać kwiaty doniczkowe?
Jak hodować storczyki?
Jak podlewać kwiaty na urlopie?
Jak rozsadzić aloes?
Wskazówki
  • Paprotki bardzo lubią słabą herbatę. Podlewaj swoją paproć co drugi raz herbatą a zyska ona na swoim wyglądzie.
Przeczytaj teraz: Jak przesadzać paprocie?
 3.8/5 (651 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (26)

Adam55 - 2014-02-12
Nie ma mojego pytania :(
Marzena - 2012-11-26

Pączuś napisał

,Dlaczego moja paprotka po polaniu zimną wodą twardnieje i staje?

Pomocy!

Nie wiem jak sobie z tym poradzić...!

Może ją to kręci? ;)

hayabuska - 2012-11-10
Paprocie łagodzą promieniowanie, dlatego warto je postawić koło komputera lub telewizora.
DSP -roślin - 2012-10-25
Owszem podlewamy wodą odstaną,co 3-4 dni gdy podłoże będzie już lekko suche,nie przelewamy dużą ilością wody gdyż wypłukujemy składniki pokarmowe. Nawozimy np. florovitem 1x 2 tygodnie wystarczająco odmiany o drobnych liściach podlewamy w podstawkę a nie z góry. Odmiany o dużych liściach są prostsze w uprawie domowej,zraszamy wodą 1x w tygodniu.Ziemia do paproci można zmieszać z drobnymi kamyczkami i mchem l lasu wpływa to na dobrą strukturę gleby.
Karolinas - 2012-10-23
Słyszałam o tych wszystkich sposobach na paprotkę poza podlewaniem jej herbatą ... wypróbuję ten ostatni i może moja paproć w końcu się zlituje .. Więcej przy nich pracy niż przy małych dzieciach ;)
imagine2 - 2012-06-30
No właśnie, paproć ciężko chodować''usycha''słyszałem że jeśli ktoś w domu choruje na coś,paproć się marnuje
boziam - 2011-09-30
Podobno w domu/mieszkaniu w którym jest ktoś chory na raka paprotki marnieją, usychają itp. moja babcia miała kilka paprotek, były piękne, zachorowała na tego wstrętnego raka - została nam po niej tylko jedna słaba paprotka. Teraz po krótkim czasie paprotka znowu jest piękna...
annia72 - 2011-06-23
mam 3 paprotki i zadna z nich mi sie nie psuje , bo ich nie zraszam one tego nie lubieja
kira2835 - 2011-06-19
Zawsze się stosuję do wymogów paproci, ale one zawsze mi usychają:( Na podstawce położyłam kamienie aby nadmiar wody nie zaszkodził roślinie a jednocześnie nawilżał powietrze, codziennie ją zraszałam, stała w półcieniu i miała stałą temperaturę. Kiedyś słyszałam, że jak ktoś ma problemy z żołądkiem (tak jak ja) to paprotki u niego nie rosną, czy to prawda? Uwielbiam kwiaty, mam ich około 40 i wszystkie pięknie rosną, do szczęścia brakuje mi tylko tej paprotki. Pomóżcie
Ogrodnik - 2011-02-14

do andzia: paprotka może usychać bo w pomieszczeniu jest za sucho (np. przez kaloryfery). Paprocie potrzebują dużo wilgoci. Postaw paproć na podstawce wyłożonej kamyczkami i zalanej wodą (tak, aby poziom wody był nie wyżej niż doniczka - doniczka nie powinna dotykać wody) - dzięki temu wokół rośliny wytworzy się wilgotny mikroklimat. Poza tym codziennie zraszaj paprotkę odstaną wodą. Wybierz również miejsce dla paprotki daleko od kaloryferów. I dopóki się nie zaaklimatyzuje to nie podlewaj jej zbyt często - lepiej ją delikatnie podsuszyć niż przelać (ale zraszać obficie 1-2 razy dziennie).

andzia - 2011-02-13
ja niedawno kupilam paprotki i one schna i nieiwem dlaczegoo . ?
czy moze mi ktos odpowiedziec na to pytanie. ? i doradzic jak je pielegnowac.. :D dzikeuje z gory x
Agusia - 2010-11-15

Quote From patinka,
dostalam papratke od mamy obciaelam pedy przesadzilam stoi w polcieniu podlewam nawoze i marnieje mi dlaczego ? :(

A dlaczego ją przesadzałaś? Paprotki przesadza się na wiosnę i tylko wtedy jak się musi. Paprotki nie lubią zmian. Pamiętaj, aby paprotka nie stała blisko kaloryfera.

patinka - 2010-11-14
Agusia - 2010-10-11

Quote From Izas,
po przesadzeniu paprotek do większych doniczek, wszystkie zaczęły marnieć. Listki porobiły się blade,pozbawione naturalnego koloru,opadają,nie ma przyrostu. Zostały podlane, a po kilku tygodniach zasilone preparatem do paproci. Nie mają nigdy za mokro i nie stoją w słońcu, a raczej w półcieniu.Bardzo proszę o podanie przyczyny takiego stanu.Iza

Paprotki lubią ciasne doniczki, dlatego należy je przesadzać wówczas, gdy doniczka jest wyraźnie za mała.

Najlepszym okresem przesadzania paproci jest wiosna, jednak paprocie nie lubią zmian więc przesadzać należy wyłącznie jak jest taka konieczność. Jak już przesadzamy paprotkę to baaardzo delikatnie, aby nie naruszyć jej korzeni. Po przesadzeniu paprotka potrzebuje trochę czasu na zaaklimatyzowanie się.

Paprotka może nie mieć przyrostu bo została przesadzona do za dużej doniczki - w tym momencie kwiatek rośnie w system korzeniowy dużo intensywniej niż w liście.

Poza tym już nadchodzi zima a zimą paproć przechodzi w okres spoczynku - musisz ograniczyć podlewanie i nawożenie.

Izas - 2010-10-11
Z początkiem zimy, kiedy temperatura spada poniżej 15 stopni jeże zapadają w sen zimowy. Zanim jednak to zrobią muszą...
Jak zrobić dom dla jeża?
Z początkiem zimy, kiedy temperatura spada poniżej 15 stopni jeże zapadają w sen...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub