Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak hodować fikusa?
Jak hodować fikusa?

Jak hodować fikusa?

, specjalista Tipy.pl
 4.1/5 (507 ocen)
Oceń 
Fikus, znany także jako figowiec, jest jedną z najczęściej uprawianych roślin doniczkowych. Roślina posiada duże, eliptyczne, skórzaste liście o charakterystycznym połysku. Fikus rośnie szybko, nawet w warunkach domowych. Jest doskonałą ozdobą nie tylko do domu, ale także i do biura. Poniżej znajdziesz kilka rad jak o niego dbać.
Odwapniona woda, Nawóz do roślin doniczkowych lub nawóz specjalnie do fikusa (do kupienia tutaj), Mleko, Miękka ściereczka
1
Fikusy lubią stanowiska półcieniste, doskonale czują się na oknie północnym, wschodnim lub zachodnim. Temperatura otoczenia powinna wynosić ok. 20 °C, zimą nie może być niższa niż 10 °C. Roślina dobrze znosi suche powietrze panujące w pomieszczeniach ogrzewanych kaloryferami.
2
Uważaj na przeciągi. Roślina nie lubi ich, tak samo jak obracania doniczki. Jeśli jednak musisz przestawić doniczkę lub przenieść ją w inne miejsce, najlepiej zaznaczyć na niej, z której strony padało na roślinę światło. Będzie można ponownie ustawić fikusa w tej samej pozycji.
3
W pielęgnacji fikusa bardzo ważne jest podlewanie go miękką, odwapnioną wodą. Należy jednak robić to z umiarem, nadmiar wody szkodzi roślinie. Czynność tę wykonujemy dwa razy w tygodniu, zimą znacznie rzadziej.
4
Nawozy można stosować raz na dwa tygodnie. Najlepsze do tego celu są nawozy dla roślin doniczkowych ozdobnych z liści. Zimą przestajemy nawozić. Fikusa najlepiej rozmnażać z sadzonek wierzchołkowych. Ucinamy kilkucentymetrowe pędy z jednym pąkiem i ukorzeniamy je.
5
Pamiętaj, aby liście fikusa co jakiś czas przecierać z kurzu, aby roślina mogła swobodnie oddychać. Starsze liście można od czasu do czasu przetrzeć ściereczką zwilżoną w mleku, będą wtedy ładnie błyszczeć.
6
Jeśli Twój fikus gubi liście – nie martw się. Wystarczy zrobić niewielkie nacięcie na łodydze, tuż nad miejscem, z którego odpadł liść. Niebawem wyrośnie stamtąd nowy młody listek.
7
Raz w miesiącu podlej fikusa wodą zmieszaną z jasnym piwem (na szklankę wody dodaj 50 ml piwa). Dzięki temu fikus będzie mieć zdrowe i bardziej błyszczące liście.
Jak pielęgnować anturium?
Jak przycinać storczyki?
Jak hodować storczyki?
Jak pielęgnować aloes?
Wskazówki
  • Jeśli roślina zaczyna wypuszczać małe liście, oznacza to, że jest niedostatecznie zaopatrzona w substancje pokarmowe.
  • Jeśli liście fikusa zwisają do dołu, oznacza to, że stanowisko, na którym rośnie jest za ciepłe.
 4.1/5 (507 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Joasia z Myślenic - 2013-04-15
Ja też kupiłam jesienią w hipermarkecie małego 20 cm fikusa ,Postawiłam na parapecie -wschodnim oknie, co tydzień zraszałam letnią , przegotowaną wodą, tym samym zmywając z listków kurz. Nie zwracałam uwagę na na zmianę kierunków ustawienia doniczki, wręcz przeciwnie...Manewrowałam doświetlając gałązki od strony pokoju. A jakim nawozem zasilałam? Dwutygodniowym przefermentowanym i rozcieńczonym nawozem pochochodzącym z kupek moich papużek. To była próba, bo nie stosowałam wcześniej takiego zasilenia. Fikus wystrzelił listkami tworząc silne, rozkrzewione gałązki.
hayabuska - 2012-11-10
Mimo tego, że fikusy lubią czasem kaprysić, warto zając się ich hodowlą gdyż potrafią stać się wspaniałą ozdobą całego mieszkania.
Anturium wymaga stosunkowo wysokiej, stałej temperatury i dużej wilgotności powietrza. Kupując roślinę należy zwrócić...
Jak pielęgnować anturium?
Anturium wymaga stosunkowo wysokiej, stałej temperatury i dużej wilgotności powietrza...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub