Tutaj jesteś: Nauka i Edukacja > Podstawówki i Gimnazja > Sprawdziany, Kartkówki, Dyktanda > Jak napisać rozprawkę?
Jak napisać rozprawkę?

Jak napisać rozprawkę?

, specjalista Tipy.pl
 4.7/5 (148 ocen)
Oceń 
Rozprawka to najpoważniejsza forma wypowiedzi w języku polskim. W tej formie wypowiedzi słownej lub pisemnej staramy się najczęściej coś udowodnić i uzasadnić. Poniżej znajdziesz wskazówki, którymi należy się kierować przy pisaniu rozprawki.
1
Musimy postawić jakąś hipotezę wyjściową.
2
Jeżeli jesteśmy przekonani, co do słuszności postawionej hipotezy podajemy tylko argumenty za nią przemawiające. Jeżeli natomiast nie jesteśmy przekonani czy hipoteza zakłada prawdę podajemy argumenty za i przeciw. Jeżeli podajemy argumenty za i przeciw nie powinniśmy ich ze sobą przeplatać, najpierw należy podać te, które przemawiają za słusznością hipotezy, a następnie te, które przekonują, że hipoteza jest fałszywa.
3
Wszystkie podawane argumenty należy uzasadniać dowodami a nie domysłami.
4
Po przedstawieniu argumentów i ich uzasadnień należy dodać własne zdanie np. "moim zdaniem...", "uważam, że...", "myślę, że...". Osobisty stosunek do rozważanego problemu utwierdza słuchacza, że argumenty są słuszne.
5
Kończąc rozprawkę należy zaznaczyć wniosek, czyli przyjąć lub odrzucić postawiona na początku hipotezę.
6
Przy pisaniu rozprawki istotne jest przytaczanie cytatów potwierdzających nasze argumenty.
7
Rozprawka powinna zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. We wstępie powinna być zawarta cała hipoteza wyjściowa. Rozwinięcie składa się z argumentów i kontrargumentów, oraz z przykładów potwierdzających argumenty i kontrargumenty. Zakończenie to potwierdzenie lub odrzucenie postawionej hipotezy.
Jak przestać przeklinać?
Jak nie iść do szkoły?
Jak napisać podanie?
Jak napisać dobre opowiadanie?
 4.7/5 (148 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (3)

grazyna2 - 2013-04-13
Rozprawka to nic innego tylko rozprawienie się z tematem. Trzeba pamiętać o tym, aby pisać na temat, czyli dobrze zrozumieć temat. Ważne to jest bardzo. Należy też jednak poprzeć tezę argumentami i to takimi, aby przekonać do postawionej tezy.
alfons - 2011-11-29
myśle że dobrze napisze
Lucius - 2009-09-04
Trzymając si tych wskazówek można napisac bardzo dobrą rozprawkę.
Cudzoziemiec przyjeżdżający do polski, może w łatwy sposób przyswoić sobie kilka najpopularniejszych zwrotów w języku...
Jak nauczyć Anglika mówić po polsku?
Cudzoziemiec przyjeżdżający do polski, może w łatwy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub