Tutaj jesteś: Nauka i Edukacja > Podstawówki i Gimnazja > Sprawdziany, Kartkówki, Dyktanda > Jak napisać rozprawkę?
Jak napisać rozprawkę?

Jak napisać rozprawkę?

, specjalista Tipy.pl
 4.7/5 (148 ocen)
Oceń 
Rozprawka to najpoważniejsza forma wypowiedzi w języku polskim. W tej formie wypowiedzi słownej lub pisemnej staramy się najczęściej coś udowodnić i uzasadnić. Poniżej znajdziesz wskazówki, którymi należy się kierować przy pisaniu rozprawki.
1
Musimy postawić jakąś hipotezę wyjściową.
2
Jeżeli jesteśmy przekonani, co do słuszności postawionej hipotezy podajemy tylko argumenty za nią przemawiające. Jeżeli natomiast nie jesteśmy przekonani czy hipoteza zakłada prawdę podajemy argumenty za i przeciw. Jeżeli podajemy argumenty za i przeciw nie powinniśmy ich ze sobą przeplatać, najpierw należy podać te, które przemawiają za słusznością hipotezy, a następnie te, które przekonują, że hipoteza jest fałszywa.
3
Wszystkie podawane argumenty należy uzasadniać dowodami a nie domysłami.
4
Po przedstawieniu argumentów i ich uzasadnień należy dodać własne zdanie np. "moim zdaniem...", "uważam, że...", "myślę, że...". Osobisty stosunek do rozważanego problemu utwierdza słuchacza, że argumenty są słuszne.
5
Kończąc rozprawkę należy zaznaczyć wniosek, czyli przyjąć lub odrzucić postawiona na początku hipotezę.
6
Przy pisaniu rozprawki istotne jest przytaczanie cytatów potwierdzających nasze argumenty.
7
Rozprawka powinna zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. We wstępie powinna być zawarta cała hipoteza wyjściowa. Rozwinięcie składa się z argumentów i kontrargumentów, oraz z przykładów potwierdzających argumenty i kontrargumenty. Zakończenie to potwierdzenie lub odrzucenie postawionej hipotezy.
Jak napisać streszczenie?
Jak napisać felieton?
Jak nauczyć dziecko tabliczki mnożenia?
Jak napisać dobre opowiadanie?
 4.7/5 (148 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (3)

grazyna2 - 2013-04-13
Rozprawka to nic innego tylko rozprawienie się z tematem. Trzeba pamiętać o tym, aby pisać na temat, czyli dobrze zrozumieć temat. Ważne to jest bardzo. Należy też jednak poprzeć tezę argumentami i to takimi, aby przekonać do postawionej tezy.
alfons - 2011-11-29
myśle że dobrze napisze
Lucius - 2009-09-04
Trzymając si tych wskazówek można napisac bardzo dobrą rozprawkę.
Opowiadanie jest najczęściej wybieraną przez uczniów formą wypowiedzi. Dzieje się tak, dlatego, że uważane jest za...
Jak napisać opowiadanie?
Opowiadanie jest najczęściej wybieraną przez uczniów formą wypowiedzi. Dzieje się...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub