Tutaj jesteś: Prawo > Prawo Pracy > Podstawy Prawa Pracy > Czym się różni umowa o dzieło od umowy zlecenie?
Czym się różni umowa o dzieło od umowy zlecenie?

, ekspert Tipy.pl
 4.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Umowa o dzieło oraz umowa zlecenie są umowami cywilno-prawnymi, zawieranymi na podstawie kodeksu cywilnego. Są miedzy nimi istotne różnice, z którymi warto się zapoznać, zanim zdecydujemy się na podpisanie konkretnej umowy.
1

Definicja umowy o dzieło i umowy zlecenie

Umowa o dzieło jest umową konkretnego rezultatu. Nie liczy się proces dochodzenia do dzieła, ale sam efekt pracy. Dzieło może być określone jako materialne (np. książka) lub niematerialne (przeprowadzenie ankiety). W przypadku umowy o dzieło mówimy o wykonawcy i zamawiającym. Pierwszy z nich podpisując umowę zobowiązuje się wykonać określone dzieło, drugi natomiast musi zapłać zań wynagrodzenie. Wykonawca ma pełną swobodę w wyborze metody wykonania dzieła, sam ustala również czas i miejsce pracy.

Umowa zlecenia jest umową starannego działania. Znaczenie ma nie tyle końcowy efekt pracy będącej przedmiotem umowy, ale sam proces dochodzenia do tego efektu (np. prowadzenie autobusu, odbieranie telefonów). W przypadku umowy zlecenie mówimy o zleceniobiorcy i zleceniodawcy. Zleceniobiorca zobowiązuje się wykonać na rzecz zleceniodawcy określone czynności prawne (zazwyczaj konkretną usługę), będące przedmiotem umowy. Umowa powinna zawierać również sposób wykonania tych czynności, a także termin oraz formę płatności (choć zdarzają się również umowy bezpłatne).

Jak nie stracić pobieranego zasiłku będąc za granicą?
Jakie są formy zatrudnienia?
Jak prowadzić akta osobowe?
Umowa z własnym pracownikiem – na co zwrócić uwagę?
strona 1 z 2następna >
 4.7/5 (3 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Zośka - 2012-11-05
a czy umowy cywilno-prawne nie są zbyt bardzo wykorzystywane przez pracodawców??? zwłaszcza że ostatnio mówiono że 4 mld Polaków pracuje na takich umowach czyli tzw. umowach śmieciowych. to chyba zbyt ogromna liczba.
Pracodawcy, którzy mają zamiar podpisać z własnym pracownikiem dodatkową umowę zlecenie, czy umowę o dzieło, muszą...
Pracodawcy, którzy mają zamiar podpisać z własnym...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub