Tutaj jesteś: Prawo > Prawo Pracy > Podstawy Prawa Pracy > Czym się różni umowa o dzieło od umowy zlecenie?

Czym się różni umowa o dzieło od umowy zlecenie?

, ekspert Tipy.pl
 4.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Umowa o dzieło oraz umowa zlecenie są umowami cywilno-prawnymi, zawieranymi na podstawie kodeksu cywilnego. Są miedzy nimi istotne różnice, z którymi warto się zapoznać, zanim zdecydujemy się na podpisanie konkretnej umowy.
1

Definicja umowy o dzieło i umowy zlecenie

Umowa o dzieło jest umową konkretnego rezultatu. Nie liczy się proces dochodzenia do dzieła, ale sam efekt pracy. Dzieło może być określone jako materialne (np. książka) lub niematerialne (przeprowadzenie ankiety). W przypadku umowy o dzieło mówimy o wykonawcy i zamawiającym. Pierwszy z nich podpisując umowę zobowiązuje się wykonać określone dzieło, drugi natomiast musi zapłać zań wynagrodzenie. Wykonawca ma pełną swobodę w wyborze metody wykonania dzieła, sam ustala również czas i miejsce pracy.

Umowa zlecenia jest umową starannego działania. Znaczenie ma nie tyle końcowy efekt pracy będącej przedmiotem umowy, ale sam proces dochodzenia do tego efektu (np. prowadzenie autobusu, odbieranie telefonów). W przypadku umowy zlecenie mówimy o zleceniobiorcy i zleceniodawcy. Zleceniobiorca zobowiązuje się wykonać na rzecz zleceniodawcy określone czynności prawne (zazwyczaj konkretną usługę), będące przedmiotem umowy. Umowa powinna zawierać również sposób wykonania tych czynności, a także termin oraz formę płatności (choć zdarzają się również umowy bezpłatne).

Umowa z własnym pracownikiem – na co zwrócić uwagę?
Czym się różni umowa zlecenie od umowy o pracę?
Zatrudnienie pierwszego pracownika – jakie są obowiązki pracodawcy?
Jak prowadzić akta osobowe?
strona 1 z 2następna >
 4.7/5 (3 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Zośka - 2012-11-05
a czy umowy cywilno-prawne nie są zbyt bardzo wykorzystywane przez pracodawców??? zwłaszcza że ostatnio mówiono że 4 mld Polaków pracuje na takich umowach czyli tzw. umowach śmieciowych. to chyba zbyt ogromna liczba.
Jak wykazują ostatnie badania nad emigracją zarobkową, co roku przybywa liczba osób, które wyjeżdżają za granicę....
Jak nie stracić pobieranego zasiłku będąc za granicą?
Jak wykazują ostatnie badania nad emigracją zarobkową...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub