Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Desery > Torty > Jak zrobić karmelowe sprężynki do dekoracji tortów i ciastek?
Jak zrobić karmelowe sprężynki do dekoracji tortów i ciastek?

, specjalista Tipy.pl
 4/5 (8 ocen)
Oceń 
Szukasz pomysłu na oryginalne słodkie dekoracje? Daj się zainspirować karmelowym sprężynkom. Doskonale nadają się do ozdobienia muffinek, czy tortów. Ich wykonanie wymaga cierpliwości i stabilnej ręki, ale efekt jest tak ciekawy, że warto się napracować. Do dzieła!
¼ szklanki syropu złocistego (golden syrup) – przepis poniżej, ¼ szklanki wody, 2 szklanki cukru, metalowe, cylindryczne narzędzie (ja użyłam rączki trzepaczki), 1 łyżka masła lub oleju, termometr spożywczy
1

Przygotuj syrop złocisty według przepisu zamieszczonego tutaj lub skorzystaj z gotowego, kupnego syropu.

2
karmelowe sprężynki - krok 2
Wszystkie składniki umieść w grubym, głębokim rondlu. Rondel musi być duży, ponieważ, cukier podczas gotowania zaczyna „bulgotać”, a nikt nie chciałby się nim przecież poparzyć.
3
Doprowadź cukier, syrop i wodę do wrzenia, mieszając, dopóki cukier się nie rozpuści. Gotuj na średnim ogniu do czasu, aż mieszanka nabierze bursztynowego koloru i osiągnie temperaturę 149°C (użyj termometru spożywczego w celu monitorowania temperatury).
4
Zdejmij rondel z ognia i zanurz w karmelu widelec. Musisz poczekać, aż karmel nieco ostygnie, osiągając temperaturę 93°C. Dopiero wówczas możesz przystąpić do formowania sprężynek. Zbyt gorący karmel będzie spływał z narzędzia, nie dając się formować. Karmel jest gotowy do użycia, jeśli jesteś w stanie nabrać go na widelec i unieść do góry. Powinien on wówczas powoli spływać z powrotem do rondla.
5
karmelowe sprężynki - krok 5
Natłuść metalowe narzędzie, którego masz zamiar używać. Ja wykorzystałam rączkę trzepaczki. Gdy karmel będzie miał odpowiednią temperaturę, nabierz go na widelec i zacznij okręcać go dookoła metalowej rączki na około 1/3 długości. Zacznij od lewej strony (chyba, że jesteś praworęczna) i poruszaj się ku końcowi rączki. Ruchy wykonuj szybko i płynnie, tworząc sprężynkę podobną do tej widocznej na zdjęciu obok. To najtrudniejszy etap, ale nie poddawaj się. Po kilku próbach na pewno nabierzesz wprawy.
6
karmelowe sprężynki - krok 6
Zanim zsuniesz spiralę z metalowej rączki, poczekaj 20-30 sekund, aż karmel zastygnie. Analogicznie wykonaj pozostałe sprężynki.
7
Wszystkie połamane spiralki wrzuć z powrotem do rondla. Podgrzej je na małym ogniu, aż się rozpuszczą, ostudź do odpowiedniej temperatury i wykorzystaj ponownie.
8
dekoracja muffinek
Sprężynki możesz wykorzystać np. do dekoracji babeczek.
Wskazówki
  • Żeby wyczyścić narzędzia i rondel z karmelu, zalej je wodą i doprowadź do wrzenia. Gorąca woda rozpuści cukier.
Przeczytaj teraz: Jak ozdabiać torty?
 4/5 (8 ocen)
Oceń 

  • Komentarze Tipy.pl (0)

Chałwa to wspaniała, słodka rozkosz dla podniebienia. Jeżeli uwielbiasz chałwę możesz ją samodzielnie zrobić w domu -...
Jak zrobić chałwę sezamową?
Chałwa to wspaniała, słodka rozkosz dla podniebienia...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub