Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Pierwszy Dzień Wiosny > Topienie Marzanny > Jak zrobić Marzannę?

Jak zrobić Marzannę?

, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (10 ocen)
Oceń 
Topienie Marzanny jest staropolskim zwyczajem związanym z pierwszym dniem wiosny. Marzanna jest kukłą wykonaną głównie ze słomy (słoma - to symbol plenność) i starych ubrań. Sama kukła jest symbolem zimy, zaś ceremonia jej utopienia według zwyczaju ma spowodować jej odejście, przebudzenie przyrody do życia i powodzenie w uprawie roślin i hodowli zwierząt. Dziś Marzannę się tylko topi - dawniej przed jej utopieniem należało ją jeszcze podpalić. Poniżej znajdziesz instrukcję na wykonanie małej Marzanny ze słomy.
1
Robienie małej Marzanny 1
Podziel snopek słomy na dwa mniejsze - jeden większy (będzie tułowiem i głową) i jeden mniejszy (ręce Marzanny).
2
Robienie małej Marzanny 2
Dłuższy snopek złóż na pół. Postaraj się, aby słoma w miejscu zgięcia się nie połamała tylko wygięła w półkole. Za pomocą nitki zwiąż górną część pod zgięciem słomy. Odcinek od miejsca związania w górę będzie głową Marzanny, zaś samo związanie szyją.
3
Robienie małej Marzanny 3
Weź mniejszy snopek i włóż go pomiędzy słomę z większego snopka dopychając go pośrodku pod głowę - będą to ręce Marzanny.
4
Robienie małej Marzanny 4
Zwiąż nitką większy snopek zaraz pod rękami Marzanny (pas), oraz mniejszy snopek na obydwu końcach rąk.
5
Robienie małej Marzanny 5
Podetnij na prosto ręce oraz dół Marzanny (nogi).
6
Robienie małej Marzanny
Teraz możesz ubrać Marzannę robiąc jej ze skrawków materiału chustę na głowę, spódnicę itp.
7
Jeśli chcesz zrobić dużą Marzannę możesz wykorzystać do tego kije od miotły lub mopa. Należy je związać ze sobą na krzyż a następnie "ubrać" w starą sukienkę (najlepiej z długimi rękawami) lub bluzę i spódnicę. Ubrania wypychamy starymi gazetami. Głowę robimy również z gazet - zwijamy jedną gazetę w kulkę, sklejamy ją taśmą klejącą, obwijamy kolejną gazetą i znów sklejamy aż do czasu aż uzyskamy odpowiednią wielkość. Na koniec dobrze jest owinąć głowę w bibułę, aby uzyskać jednokolorową twarz i narysować markerem oczy, usta i nos. Marzannie koniecznie ubieramy stare korale.
Jak pozbyć się brzucha ćwicząc 10 min dziennie?
Jak korzystać z wpłatomatu?
Jak zrobić makijaż piwnych oczu?
Jak filetować śledzie?
Przeczytaj teraz: Przebrania na Dzień Wiosny
 4.2/5 (10 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Dusia - 2014-03-17
Jestem za ;) taka ekologiczna wersja Marzanny, wykonana z naturalnych surowców jak słoma nie zaszkodzi środowisku :)
Każdy z was słyszał o wiosennych tradycjach kultywowanych w Polsce. Jako dzieci z uciechą przygotowywaliśmy słomianą...
Obchody Dnia Wiosny w niektórych krajach europejskich
Każdy z was słyszał o wiosennych tradycjach kultywowanych...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub