Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Psychiczne > Ataki Paniki > Jak pokonać strach?
Jak pokonać strach?

Jak pokonać strach?

, specjalista Tipy.pl
 3.9/5 (345 ocen)
Oceń 
Strach to bardzo silna emocja, która pojawia się wtedy, gdy tego nie chcemy. Odczuwamy go zawsze w obliczu zagrożenia, agresji, bólu czy niepewności. Zapewne nieraz zastanawiasz się czy można go jakoś pokonać i jak sobie z nim radzić. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak to zrobić.
1
Przede wszystkim musisz uświadomić sobie czego tak naprawdę się boisz, przed czym starasz się uchronić. Często zdarza się, że boimy się rzeczy, które w rzeczywistości nie stanowią dla nas żadnego zagrożenia. W obliczu realnego zagrożenia każdy z nas się boi, jednak nie możemy pozwolić, by strach kierował naszymi działaniami.
2
Podchodź do rzeczy, których się boisz powoli, małymi kroczkami. Pozwoli Ci to najpierw oswoić się z nimi, a potem przekonasz się, że możesz czegoś dokonać. Nie bój się rzeczy, których nie próbowałaś. Lepiej zaryzykować i żałować rzeczy, które się już zrobiło, niż tych, na które nie miało się odwagi (oczywiście dotyczy to wyłącznie rzeczy które są bezpieczne a których z jakiegoś nieuzasadnionego powodu się boisz).

Strach jest rzeczą naturalną. Chroni on nas przed różnymi niebezpieczeństwami oraz przed zrobieniem czegoś głupiego (np. skakanie z wieżowca, głaskanie rozwścieczonego psa itp.).
3
Nie myśl o strachu. Warto o nim zapomnieć, gdyż myśląc o nim tylko go umacniasz. Gdy tylko się pojawi pomyśl o rzeczach, które sprawiają Ci przyjemność. Ignoruj go – wykonuj nadal czynność, którą robiłaś zanim się pojawił. Przekonasz się wówczas, jak szybko zniknie.
Jak odpowiadać na rozmowie kwalifikacyjnej?
Jak zaprosić chłopaka na wesele?
Jak walczyć z urojeniami prześladowczymi?
Jak kłamać?
strona 1 z 2następna >
 3.9/5 (345 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (11)

iza - 2013-05-20
Panicznie boję się swojego byłego męża. Upokarza mnie przed dziećmi grozi ubliża, nigdy nie robi tego przy swiadkach. Prosiłam o pomoc policję ale on ma tam znajomych i karzda sprawa jest ignorowana.Próbował mnie udusić groził nożem,odebrał dzieci. Czuję się bezsilna,bez wartościowa i sama ze swoim lękiem.Sąd napisał że duszenie to nic takiego... uczucie subiektywne.Czy jest jakiś sposób żeby się uwolnić od tego lęku jeśli jestem sama.Walczę w sądzie o dzieci ale on gra cudownego tatę.Czy jest jakaś instytucja która pomaga?
efi5 - 2013-04-15
Strach jest wliczony w nasze życie odkąd istniejemy.Można nauczyć się go opanować lub zmniejszyć jego uciążliwe skutki.Należałoby sobie uzmysłowić czego się boimy tak naprawdę, bo czasami nasz umysł podsuwa nam niesamowite obrazy , które często sa wytworem naszej wyobrazni.Dobrze jest mieć w pobliżu torebki papierowe i w momencie strachu oddychać za pomoca tejże torebki.Zmniejszy się w ten sposób hiperwentylację, co jeszcze poteguje strach.Polecam pracowac nad wytłumaczeniem sobie, że to nasz umysł często podsuwa nam za pomocą podświadomości zafałszowane obrazy i jest przyczyną strachu.
Gutek - 2012-03-04
Zawsze, kiedy wychodze na boisko grajac w pilke nozna (Glownie jezeli jest to mecz o stawke) trzesa mi sie nogi i nic nie moge zrobic. Jestem dobrym zawodnikiem trener mi o tym nie raz uswiadamial. Nie moge jednak tego prezwyciezyc... Pomozecie?
Lolek - 2012-02-15
Lol
MistGun - 2012-01-19
Sam musisz pokonać ... Każdy z nas musi pokonać swój strach, więc zamknij oczy i weź swoje pióro..
Ksaris - 2011-08-05
Boję się piór ,a na dodatek mój brat mnie nimi straszy czy mogę jakoś przestać się ich bać?
Ksaris - 2011-08-05
Bardzo boję się piór ,a moi rodzice i brat mnie nimi straszą.Po nocach mam koszmary.Jak mogę przestać bać się piór ?
nautilus - 2011-04-03
jak grom z jasnego nieba, zostałem ugodzony ostrzem neptuna...
czytając "każdy jest kowalem własnego losu" można by tu rozwinąć tajemniczą księge dla wiekszości śmiertelników niechcianą do poznania.
Primo nie rodzimy się z ukształtowaną świadomością, mamy wieksze lub mniejsze ograniczenia
czy to fizyczne czy psychiczne, zaniżone IQ itp. w miare możliwości powinniśmy się uświadamiać
chcieć zrozumieć i chcieć się samodoskonalić nie bacząc na los który w miedzy czasie był nam nie przychylny czy to z przyczyn patologicznych czy jakiś innych które zamkneły nas i zawarły bramy. Czując się bezpieczniejsi przyzwyczailiśmy się do pewnych reakcji i wzorów nie szukając innych dróg na otwarcie bram i zaznanie szczęścia, przeszłość mogła w nas utrwalić brak poczucia bezpieczeństwa(Ci co doznali rozumieć będą). Okiełznać strach wszystko jest tu oczywiste naturalna reakcja organizmu na bodźce, lecz mamy świadomość która może nam ten stan pogłębić albo i możemy go zniwelować do minimum, najgorsze jeśli mamy problemy osobowościowo, emocjonalne szybko zmieniające się stany samopoczucia lub cierpimy na jakieś poważniejsze choroby natury psychicznej wten najlepszą konsultacją jes wizyta u psychologa i możliwe spotkania terapeutyczne(depresja, nerwica lękowa, zaburzenia osobowości itp., choroby somatyczne) a jeśli to potrzebne to farmakoterapia...(jest wiele powodów odczuwania strachu od doświadczeń poprzez nabyte choroby sfery psychicznej i fizycznej, umysł jest laboratorium fizyczno-chemicznym)
PokonajStrach - 2011-03-02
Cześć "d" świetny komentarz :) W momencie kiedy stawiamy czoło strachowi jesteśmy w stanie się od niego uwolnić, im częściej będziemy to robić tym szybciej będziemy wolni od tego uczucia. Ucieczka lub ignorowanie strachu to najgorsze rzeczy jakie możemy zrobić, chyba że chcemy doświadczać strachu przez najbliższe miesiące lub lata. Każdy jest kowalem swojego losu. Jeżeli naszą intencją jest doświadczenie wewnętrznego spokoju to powinniśmy popracować nad tą sytuacją.

Jest kilka sposobów na poradzenie sobie z niechcianymi uczuciami i emocjami. Dla mnie działa proces uwalniania emocji i go polecam.
d - 2011-01-20
Zgadzam się, ignorowanie to nie jest zbyt dobra rada. Gdy odczuwa się strach powinno się najpierw sobie samemu wytłumaczyć dokładnie jaki jest sens się bać, czego tak naprawdę się boimy, czy jest to dla nas zagrożeniem, dlaczego tak myślimy etc., aż strach zniknie lub zmaleje. Trzeba to powtarzać zawsze wtedy gdy pojawia się strach, żeby mózg przyzwyczaił się do tego, że ta sytuacja nie jest zagrożeniem. Oczywiście to trochę potrwa. To tak jak z wierszem, którego uczymy się na pamięć, po pierwszym przeczytaniu na pewno nie zapamiętamy go całego perfekcyjnie, tak samo ze strachem, jedno jego pokonanie nie sprawi że od razu zniknie, niestety. Ale kiedy już przyzwyczaimy naszą podświadomość do tego że to nie jest nic złego, strach zniknie, z tym, że jak już pisałam musi to trochę potrwać, szczególnie jeśli odczuwamy ten strach np. od urodzenia, to utrwalany przez kilkanaście, a może kilkadziesiąt lat może okazać się trudny do pokonania, ale wszystko jest możliwe. Najważniejsze jest to, żeby pod żadnym pozorem nie ignorować strachu, bo nasza podświadomość o tym nie zapomni i przy następnej sytuacji wyzwalającej strach, może on nas sparaliżować.
PokonajStrach - 2010-11-21
Krok 3 "... Ignoruj go – wykonuj nadal czynność, którą robiłaś zanim się pojawił. Przekonasz się wówczas, jak szybko zniknie."

Ignorancja strachu może pomóc tylko na krótką metę, zapomnisz o nim tylko na chwilę. Ignorowanie prowadzi do zepchnięcia go do podświadomości, skąd będzie próbował ponownie zaistnieć w twojej świadomości. Tak więc jest to uciekanie przed strachem a nie rozwiązanie problemu.

Aby pozbyć się strachu i lęku raz na zawsze, należy go uwolnić, pozwolić mu odejść. W momencie, kiedy to zrobimy to uwolnimy się od niego. Proces uwalniania, który stosuję na sobie i przekazuję innym ludziom pozwala w szybki i skuteczny sposób pozbyć się strachu, żalu, złości, poczucia winy i wstydu.
Już od godziny leżysz w łóżku, ale wciąż nie możesz zasnąć.  Może myślisz o tym, że grozi ci utrata pracy, może...
Jak sobie radzić z niepokojem?
Już od godziny leżysz w łóżku, ale wciąż nie możesz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub