Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Zioła > Jak uprawiać, zbierać i stosować kolendrę?

Jak uprawiać, zbierać i stosować kolendrę?

, specjalista Tipy.pl
 2.8/5 (5 ocen)
Oceń 
Kolendra siewna to roślina jednoroczna o wysokości 20-80 cm, z łodygą wzniesioną, rozgałęziająca się u gó­ry. Kwiaty białe lub różowawe. Owocem jest kulista, jasnobrązowa rozłupnia. Kolendra kwitnienie na przełomie czerwca i lipca. Poniżej znajdziesz instrukcje jak ją uprawiać, zbierać i do czego stosować kolendrę.
1
Kolendra wymaga gleby o strukturze gruzełkowatej, dobrze uprawionej. Można ją też uprawiać na zagonach w ogrodzie i w skrzynkach. Młode rośliny wymagają dużo wody, natomiast dojrzewaniu owoców sprzyja suche, gorące lato.
2
Zbiera się całe rośliny i młóci. Dojrzałe owoce łatwo się osypują. Małe rośliny można w całości mielić w młynku do pieprzu.
3
Kolendra pobudza apetyt, przys­piesza trawienie i działa wiatropędnie. Wywiera też korzystny wpływ na układ ner­wowy.
4
Przyprawę stanowią dojrzałe, suche, całe rozłupnie. Mają one przyjemny aromatyczny zapach i korzenno-słodkawy smak. Podczas dłuższego przechowywania owoców kolendry zawarty w nich olejek lotny stopnio­wo się ulatnia. Dlatego należy je przechowywać w szczelnie zamkniętych naczy­niach i bez dostępu światła. Owocami kolendry przyprawia się ciasta świąteczne, kiełbasę i pasztety. Ponadto używa się ich do konserwowania w słojach kapusty kwaszonej oraz marynowania kapusty czerwonej, buraków czerwonych, ogórków i grzybów, a tak­że aromatyzowania octu i nacierania dziczyzny.
5
Można też stosować jako przyprawę świeże, młode liście zerwane prosto z krzaczka. Najlepiej nadają się one do zup oraz sałatek z gotowanych jarzyn lub jako dodatek do świeżych pomidorów i ogórków. Używa się też kolendry do przyprawiania smażonych ryb, mięsa jagnięcego i baraniny. Szczególnie popularna jest w kuchniach islamskiej, indyjskiej, latynoamerykańskiej, gruzińskiej i armeń­skiej.
Jak uprawiać i do czego stosować tymianek?
Jak uprawiać i do czego stosować szałwię?
Jak zrobić sos majonezowo ketchupowy?
Jak podlewać bazylię?
 2.8/5 (5 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Ananas w połączeniu z ostrą papryczką i kolendrą stworzy niesamowity smak. Jego słodki smak i ostrość papryczki...
Jak zrobić sałatkę z ananasem na ostro?
Ananas w połączeniu z ostrą papryczką i kolendrą...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub