Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Zioła > Jak zbierać i jak stosować szafran?

Jak zbierać i jak stosować szafran?

, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (206 ocen)
Oceń 
Szafran uprawny jest byliną. Z podziemnej bulwy wielkości orzecha włoskiego, pokrytej włóknistą siateczką, wyrastają na wiosnę liście z białym nerwem środkowym. Szafran uprawny kwitnie jesienią na przełomie października i listopada. Kwiaty są fioletowe. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zbierać i do czego stosować ta wspaniałą przyprawę.
1
zbieranie szafranu
Szafran jest rośliną uprawną rozmnażającą się wegetatyw­nie, w stanie dzikim niespotykaną. Młode roślinki można kupić w sklepach ogrodniczych.
2
kwiaty szafranu
Kwiaty szafranu zbiera się jesienią, zawsze we wczesnych godzinach rannych. Jeszcze tego samego dnia należy wprawnie wyciąć z kwiatów znamiona wraz z częścią szyjki słupka. Suszy się je na słońcu lub w suszarni.
3
Szafran zawiera gorycz, żółty barwnik i przyjemnie pachnący lotny olejek szafranowy. Od dawna szafran jest często fałszowany, np. zwiększa się jego masę, dodając części kwiatów innych roślin, bądź też jako szafran sprzedawany jest inny tani materiał, np. suszone kwiaty krokusa barwierskiego.
4
Szafran jest stosowany od niepamiętnych czasów jako roślina lecznicza, perfumy i barwnik. Ta najdroższa na całym świecie przyprawa jest używana do nadawania smaku, aromatu i barwy zupom, sosom, potrawom z ryżu, zwłaszcza zaś słodkim wypiekom, nadaje ciastkom żółtą barwę.
5
Szafran harmonizuje z ziołami kuchni śródziemnomorskiej. Jest bardzo wrażliwy na światło, trzeba, więc przecho­wywać go w ciemności. Szafranu należy używać w bardzo małych ilościach.
Jak uprawiać i zbierać estragon?
Jak dbać o gwiazdę betlejemską?
Jak pielęgnować kaktusy?
Jak uprawiać i do czego stosować imbir?
 4.9/5 (206 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Kolendra siewna to roślina jednoroczna o wysokości 20-80 cm, z łodygą wzniesioną, rozgałęziająca się u gó­ry. Kwiaty...
Jak uprawiać, zbierać i stosować kolendrę?
Kolendra siewna to roślina jednoroczna o wysokości 20-8...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub