Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Nadciśnienie Tętnicze > Jak mierzyć ciśnienie krwi?
Jak mierzyć ciśnienie krwi?

Jak mierzyć ciśnienie krwi?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (7 ocen)
Oceń 
Zapewne każdy z nas był kiedyś u lekarza i widział jak to on lub pielęgniarka mierzy nam ciśnienie. To nic trudnego. Warto, zatem samemu spróbować i zmierzyć sobie ciśnienie tętnicze przy pomocy tradycyjnego manometru. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak to zrobić.
Manometr, Stetoskop, Zeszyt i długopis
1
Wartość ciśnienia tętniczego w ciągu doby ulega znacznym wahaniom. Wzrasta w sytuacjach stresowych i podczas wysiłku fizycznego, a znacznie spada podczas snu. Pomiar najlepiej, zatem wykonać rano po wstaniu i przed kolacją. Jeśli będziesz wykonywać to zawsze w tym samym czasie, możliwe będzie porównanie wyników.
2
Przygotuj manometr rtęciowy do pomiaru. Usiądź wygodnie i odczekaj ok. 5 minut. Zdejmij rękaw z ręki, na której będziesz dokonywać pomiaru. Zazwyczaj ciśnienie mierzy się na prawej ręce.
3
Załóż mankiet na ramię, uważając, aby jego dolny brzeg znajdował się ok. 3 cm powyżej zgięcia łokciowego, na wysokości serca. Oprzyj rękę wygodnie o blat stołu i sprawdź czy aparat wskazuje wartość 0 mm Hg.
4
Słuchawki włóż do uszu i wolna ręką szybko napompuj mankiet. Pamiętaj, by nie pompować go ręką, na której dokonujesz pomiaru. Następnie przyłóż stetoskop do miejsca w zgięciu łokciowym, gdzie najlepiej wyczuwasz tętno i powoli wypuszczaj powietrze z mankietu, ok. 2 mm Hg na sekundę.
5
Pierwszy ton, który usłyszysz to ciśnienie skurczowe, ostatni oznacza ciśnienie rozkurczowe. Skurczowe nie powinno przekraczać 140 mm Hg, a rozkurczowe 90 mm Hg.
6
Wypuść powietrze z mankietu, odczekaj kilka minut i wykonaj pomiar ponownie. Pamiętaj, by uzyskane wyniki zapisywać i skonsultować je z lekarzem.
Jak leczyć ganglion?
Domowe sposoby na ból gardła
Jak leczyć grzybicę jamy ustnej?
Jak leczyć zatrucie pokarmowe?
Wskazówki
  • Jeśli czujesz się gorzej, zawsze wykonaj dodatkowy pomiar. Pomoże Ci ustalić czy złe samopoczucie ma związek z ciśnieniem.
  • Prawidłowa wartość ciśnienia tętniczego to 120-129/80-84 mmHg (prawidłowe).
  • Wartość ciśnienia wysokiego prawidłowego 130-139/85-89 mm Hg.
 3.6/5 (7 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Zuza - 2010-09-15
Jeśli chcemy powtórzyć pomiar ciśnienia to można to zrobić najwcześniej po 2 minutach.
Beatrice - 2010-08-09

Wszystkie elektroniczne aparaty do mierzenia ciśnienia podają zaniżone wyniki. Poza tym na wynik ten mają wpływ nawet najdrobniejsze czynniki: ruszenie ręką, palcami u dłoni, nawet mówienie. Co więcej, między kolejnymi pomiarami musi upłynąć kilka-kilkanaście minut, inaczej drugi wynik będzie nieprawidłowy. Najlepsze i najbardziej wiarygodne są "stare" aparaty rtęciowe. Niestety ciężko je kupić, a mierzenie ciśnienia za ich pomocą wymaga już nieco wprawy.

Iwona - 2010-08-09
Czy znacie może jakiś dobry aparat do mierzenia ciśnienia? Mam już dwa - jeden za każdym razem podaje inny wynik a drugi ma za krótką tasiemkę i po jej zapięciu na ręce sama się odpina.
Na podwyższone ciśnienie krwi najczęściej stosujemy leki, zapominając, że przecież możemy walczyć z nadciśnieniem...
Sposoby obniżenia ciśnienia krwi bez leków
Na podwyższone ciśnienie krwi najczęściej stosujemy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub