Tutaj jesteś: Kultura i Społeczeństwo > Pogrzeby > Zachowanie na pogrzebie > Savoir vivre składania kondolencji
Savoir vivre składania kondolencji

Savoir vivre składania kondolencji

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (1 ocen)
Oceń 
Nurtuje Cię pytanie w jaki sposób należy składać kondolencje i komu właściwie się one należą? Przeczytaj artykuł i dowiedz się jakie zasady savoir vivre obowiązują nas przy składaniu kondolencji.
1
Pogrzeb to niewątpliwie nieprzyjemne doświadczenie dla każdego uczestnika tej uroczystości. Tradycją jest, że uczestnicy składają bliskim zmarłemu osobom kondolencje. Czy powinniśmy je składać jedynie najbliższej rodzinie, czy także dalszym krewnym: zięciom, ciotkom etc.?
2
Kondolencje są wyrazem naszego współczucia dla pogrążających się w żałobie, a savoir vivre nakazuje nam okazywać życzliwość, troskę i powstrzymywać się od złośliwości.
Nie jest błędem składanie kondolencji także dalszej rodzinie zmarłego. Nie jest przecież powiedziane, że dalsza rodzina cierpi mniej lub bardziej po utracie krewnego, niż jego najbliżsi.
Warto odpowiednio ocenić sytuację, jeśli na pogrzebie panuje zamieszanie, bądź uczestniczy w nim bardzo dużo osób, być może nie warto zajmować czasu pogrążonym w smutku. Tym samym złożyć kondolencje będą mieli okazję inni członkowie uroczystości.
3
Kondolencje starajmy się składać w sposób zwięzły, zwracając uwagę na to, że żaden z uczestników tej feralnej uroczystości raczej nie ma ochoty na dłuższą wymianę zdań. Czasem jednak poza dość mechanicznym: "Moje kondolencje" warto dodać parę słów od serca, szczególnie jeśli chodzi o najbliższych zmarłego.
4
Savoir vivre nakazuje zachowywać się w podobny, życzliwy sposób zarówno osobom składającym, jak i przyjmującym kondolencje. Musimy jednak uzbroić się w dużą dozę wyrozumiałości, gdyż bliskie zmarłemu osoby są zazwyczaj roztrzęsione, znajdują się w szoku i często nawet bez powodu mogą być w stosunku do nas niemiłe.
Jak się ubrać na pogrzeb?
Jak składać kondolencje?
Jak przebiega kremacja?
Jak się zachować na pogrzebie?
Przeczytaj teraz: Jak składać kondolencje?
 4/5 (1 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Prędzej czy później każdy z nas będzie uczestniczył w pogrzebie. Okazanie właściwego respektu oraz uszanowania osobie,...
Jak się zachować na pogrzebie?
Prędzej czy później każdy z nas będzie uczestniczył...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub