Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Podstawy gotowania > Jak gotować quinoa?

Jak gotować quinoa?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 5/5 (1 ocen)
Oceń 
Quinoa czyli komosa ryżowa przeszła przez ostatnie kilka lat długą drogę. Kiedyś dostępna wyłącznie w sklepach ze zdrową żywnością, teraz we wszystkich supermarketach wysokobiałkowa quinoa stała się popularnym substytutem makaronu i ryżu. Niektórzy lubią sobie ugotować wielki gar tej kaszy i jeść ją w przeciągu tygodnia z curry, grillowanymi warzywami i mięsem. Jest to najlepsze i najszybsze jedzenie jakie znam (a jakie zdrowe!). 

 Uprawiana w Andach przez niemal 5 000 lat komosa ryżowa nazywana była "matką zbóż" i "złotem Inków". Dziś popularność jej stale rośnie w miarę jak ludzie na całym świecie odkrywają jej przyjemny orzechowy smak i niezrównane wartości odżywcze. Quinoa jest źródłem białka (i to białka kompletnego zawierającego wszystkie potrzebne aminokwasy) jak również żelaza, magnezu i błonnika. Poza tym, że jest ona niezwykle zdrowa to na dodatek bardzo prosto i szybko się ją gotuje. 

 Poniżej przedstawiam bardzo dobry sposób gotowania komosy ryżowej. Komosa gotowana według tego przepisu nie będzie papkowata i gorzka tylko delikatna i idealnie puszysta.
1 szklanka komosy, 2 szklanki płynu (woda lub bulion), oliwa z oliwek (opcjonalnie), 1/4 łyżeczki soli (opcjonalnie)
1
Gotowanie kaszy quinoa 1
Odmierz komosę i płyn (wodę lub bulion). Na każdą szklankę komosy potrzeba 2 szklanki płynu.
2
Przesyp komosę na drobne sitko i płucz pod bieżącą wodą około 2 minuty. Podczas płukania pocieraj o nią palcami. Po dokładnym przepłukaniu odcedź wodę. 

 Po co płukać komosę? Dzięki płukaniu pozbywamy się z komosy jej naturalnej powłoki zwanej saponiną która może sprawić, że komosa jest nieco gorzka lub ma mydlany smak. Wprawdzie większość firm płucze komosę przed jej opakowaniem jednak nic nie zaszkodzi zrobić to jeszcze raz w domu. Niektóre książki kucharskie zalecają moczenie komosy przed jej gotowaniem, jednak jest to niepotrzebne.
3
Rozgrzej odrobinę oliwy z oliwek w rondelku na średnim ogniu i wsyp komosę. Praż cały czas mieszając przez około 1 minutę, aż woda całkowicie odparuje.
4
Dodaj wodę lub bulion oraz odrobinę soli, wymieszaj i doprowadź do wrzenia na dużym ogniu.
5
Zmniejsz ogień i gotuj pod przykryciem przez 15 minut.
6
Po 15 minutach wyłącz ogień i ściągnij rondelek z palnika. Odstaw na bok pod przykryciem na kolejne 5 minut.
7
Ściągnij pokrywkę, zamieszaj komosę widelcem i podawaj.
Jak gotować ziemniaki?
Jak ubić śmietanę na sztywno?
Jak blanszować warzywa?
Jak gotować brokuły?
Wskazówki
  • 1 szklanka suchej komosy to 3 szklanki komosy ugotowanej.
  • Do ugotowania 1 szklanki komosy potrzeba 2 szklanek bulionu.
  • 1 szklankę komosy gotuje się około 20 minut.
  • Gorzkiego posmaku komosy można się pozbyć poprzez uprzednie płukanie jej na sitku pod bieżącą woda.
  • Komosa ryżowa jest najlepsza jeśli ugotujemy ją na bulionie warzywnym lub drobiowym (lub na rosole!). Na jedną szklankę suchej komosy dobrze jest dodać około 1/4 łyżeczki soli. Do gotowania można dodać również inne przyprawy: czosnek, gałązkę rozmarynu, szczyptę pieprzu.
 5/5 (1 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub