Tutaj jesteś: Kultura i Społeczeństwo > Pogrzeby > Pogrzeby > Jak składać kondolencje?

Jak składać kondolencje?

, specjalista Tipy.pl
 2.8/5 (242 ocen)
Oceń 
Utrata najbliższego członka rodziny, przyjaciela czy ulubionego zwierzątka domowego jest jednym z najcięższych i najbardziej emocjonalnych doświadczeń, jakie możemy przeżyć. Próba wsparcia znajomego, który kogoś stracił, jest wbrew pozorom bardzo trudna. Chcemy złożyć komuś kondolencje i być dla niego wsparciem podczas trudnych dla niego dni, ale nie wiemy, co robić i w jaki sposób pomóc. Poniższe instrukcje, krok po kroku pomogą ci ustalić, w jaki sposób złożyć kondolencje, okazać miłość i zaoferować wsparcie.
1
Wyślij kartkę kondolencjami, napisz po prostu: "Jest mi strasznie przykro z powodu tej straty". Wyślij ponadto mały bukiet albo przygotuj jakiś posiłek z wypróbowanego przepisu, aby upewnić się, że osoba ta nie musi się martwić o przygotowywanie posiłku.
2
Jeśli znaliśmy bardzo dobrze osobą zmarłą jednak niewiele nas łączy z opłakującymi ją osobami wówczas kondolencji się nie składa. Odwrotnie - jeśli znamy bardzo dobrze osobą opłakującą, jednak nie znaliśmy zmarłego to kondolencje należy złożyć.
3
Nie należy wypytywać o pogrzeb osób opłakujących zmarłego. Lepiej zapytać o to kogoś dalszego z rodziny lub znajomego, który również się wybiera na pogrzeb.
4
Jeśli ksiądz poprosi o nieskładanie kondolencji wówczas absolutnie nie należy tego robić.
5
Jeśli nie mieliśmy okazji złożyć kondolencji przed lub do miesiąca czasu po pogrzebie, wówczas należy tego całkowicie zaniechać. Możemy złożyć kondolencje pod warunkiem, że jesteśmy bardzo blisko związani z osobą opłakującą a z jakiś konkretnych, usprawiedliwionych powodów nie mogliśmy wcześniej tego zrobić. Wówczas należy wysłać wcześniej list z kondolencjami.
Savoir vivre składania kondolencji
Jak się zachować na pogrzebie?
Jak przebiega kremacja?
Jak się ubrać na pogrzeb?
Wskazówki
  • Nigdy nie bój się powiedzieć, że nie wiesz, co powiedzieć. Możesz czuć się głupio, ale jest to szczere. Zapytaj znajomego, czy możesz mu w czymś pomóc. Planowanie czegoś może być trudne dla ludzi w żałobie, może się im wydawać, że muszą zrobić tak wiele rzeczy, w tak krótkim czasie.
  • Bądź sobą. Nie ma jednego wypróbowanego sposobu, by być dobrym przyjacielem w tym czasie. Ważne jest, byś był najlepszym przyjacielem, jakim ty sam możesz być.
strona 1 z 3następna >
 2.8/5 (242 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (3)

pogrążeni w smutku - 2010-04-12

10.04.2010 nasz naród spotkała tragedia.

Z tej okazji pragniemy złożyć najszczersze kondolencje bliskim i rodzinom ofiar. W tych trudnych dla Was chwilach nie zapominajcie, że jesteśmy z Wami. Nie zastąpimy Wam waszych najbliższych, ale z całego serca chcemy pokazać, że dla nas była to ofiara prawdziwa, śmierć, która nadała sens naszej historii.

Byli patriotami za życia, zostaną bohaterami po śmierci. Pamiętamy i pamiętać będziemy. Ich nie da się zastąpić.

Łączymy się z Wami w żałobie i bólu.

w żałobie - 2010-04-12
My również, z rodzinami wszystkich poległych, łączymy się w bólu, ogrom tej niesprawiedliwej tragedii jest czymś niewyobrażalnym. Dopiero po śmierci dostrzegamy (mam na myśli siebie) wartość osób, ich prawdziwe oblicze, wkład w rozwój i służbę Polsce. Biję się w serce, że nie dostrzegałem jak wspaniałym człowiekiem był NASZ PREZYDENT. Słuchając telefonów, w radio i telewizji, widzę, że nietylko ON. Jeszcze raz najszczersze wyrazy współczucia dla rodzin i znajomych tragicznie zmarłych.
Zbyszek - 2010-04-12
Wiadomość o śmierci Prezydenta Lecha i Marii Kaczyńscy i jego rządowe jest dla mnie ciosem, chcemy wyrazić swój głęboki ból i szczere współczucie. składa Zbifgniew i Maria Kołodziejczyk oraz Paweł,Agnieszka i Beata.
Planowanie pogrzebu jest bardzo stresującym czasem dla rodziny. Trzeba się skupić nie tylko nad żalem po utracie...
Jak kupić trumnę?
Planowanie pogrzebu jest bardzo stresującym czasem dla rodziny. Trzeba się skupić...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub