Tutaj jesteś: Kultura i Społeczeństwo > Pogrzeby > Pogrzeby > Jak składać kondolencje?
Jak składać kondolencje?

Jak składać kondolencje?

, specjalista Tipy.pl
 2.8/5 (242 ocen)
Oceń 
Utrata najbliższego członka rodziny, przyjaciela czy ulubionego zwierzątka domowego jest jednym z najcięższych i najbardziej emocjonalnych doświadczeń, jakie możemy przeżyć. Próba wsparcia znajomego, który kogoś stracił, jest wbrew pozorom bardzo trudna. Chcemy złożyć komuś kondolencje i być dla niego wsparciem podczas trudnych dla niego dni, ale nie wiemy, co robić i w jaki sposób pomóc. Poniższe instrukcje, krok po kroku pomogą ci ustalić, w jaki sposób złożyć kondolencje, okazać miłość i zaoferować wsparcie.
1
Wyślij kartkę kondolencjami, napisz po prostu: "Jest mi strasznie przykro z powodu tej straty". Wyślij ponadto mały bukiet albo przygotuj jakiś posiłek z wypróbowanego przepisu, aby upewnić się, że osoba ta nie musi się martwić o przygotowywanie posiłku.
2
Jeśli znaliśmy bardzo dobrze osobą zmarłą jednak niewiele nas łączy z opłakującymi ją osobami wówczas kondolencji się nie składa. Odwrotnie - jeśli znamy bardzo dobrze osobą opłakującą, jednak nie znaliśmy zmarłego to kondolencje należy złożyć.
3
Nie należy wypytywać o pogrzeb osób opłakujących zmarłego. Lepiej zapytać o to kogoś dalszego z rodziny lub znajomego, który również się wybiera na pogrzeb.
4
Jeśli ksiądz poprosi o nieskładanie kondolencji wówczas absolutnie nie należy tego robić.
5
Jeśli nie mieliśmy okazji złożyć kondolencji przed lub do miesiąca czasu po pogrzebie, wówczas należy tego całkowicie zaniechać. Możemy złożyć kondolencje pod warunkiem, że jesteśmy bardzo blisko związani z osobą opłakującą a z jakiś konkretnych, usprawiedliwionych powodów nie mogliśmy wcześniej tego zrobić. Wówczas należy wysłać wcześniej list z kondolencjami.
Jak się ubrać na pogrzeb?
Jak przebiega kremacja?
Jak się zachować na pogrzebie?
Jak kupić trumnę?
Wskazówki
  • Nigdy nie bój się powiedzieć, że nie wiesz, co powiedzieć. Możesz czuć się głupio, ale jest to szczere. Zapytaj znajomego, czy możesz mu w czymś pomóc. Planowanie czegoś może być trudne dla ludzi w żałobie, może się im wydawać, że muszą zrobić tak wiele rzeczy, w tak krótkim czasie.
  • Bądź sobą. Nie ma jednego wypróbowanego sposobu, by być dobrym przyjacielem w tym czasie. Ważne jest, byś był najlepszym przyjacielem, jakim ty sam możesz być.
strona 1 z 3następna >
 2.8/5 (242 ocen)
Oceń 

  • Komentarze Tipy.pl (3)

pogrążeni w smutku - 2010-04-12

10.04.2010 nasz naród spotkała tragedia.

Z tej okazji pragniemy złożyć najszczersze kondolencje bliskim i rodzinom ofiar. W tych trudnych dla Was chwilach nie zapominajcie, że jesteśmy z Wami. Nie zastąpimy Wam waszych najbliższych, ale z całego serca chcemy pokazać, że dla nas była to ofiara prawdziwa, śmierć, która nadała sens naszej historii.

Byli patriotami za życia, zostaną bohaterami po śmierci. Pamiętamy i pamiętać będziemy. Ich nie da się zastąpić.

Łączymy się z Wami w żałobie i bólu.

w żałobie - 2010-04-12
My również, z rodzinami wszystkich poległych, łączymy się w bólu, ogrom tej niesprawiedliwej tragedii jest czymś niewyobrażalnym. Dopiero po śmierci dostrzegamy (mam na myśli siebie) wartość osób, ich prawdziwe oblicze, wkład w rozwój i służbę Polsce. Biję się w serce, że nie dostrzegałem jak wspaniałym człowiekiem był NASZ PREZYDENT. Słuchając telefonów, w radio i telewizji, widzę, że nietylko ON. Jeszcze raz najszczersze wyrazy współczucia dla rodzin i znajomych tragicznie zmarłych.
Zbyszek - 2010-04-12
Wiadomość o śmierci Prezydenta Lecha i Marii Kaczyńscy i jego rządowe jest dla mnie ciosem, chcemy wyrazić swój głęboki ból i szczere współczucie. składa Zbifgniew i Maria Kołodziejczyk oraz Paweł,Agnieszka i Beata.
Nurtuje Cię pytanie w jaki sposób należy składać kondolencje i komu właściwie się one należą? Przeczytaj artykuł i...
Savoir vivre składania kondolencji
Nurtuje Cię pytanie w jaki sposób należy składać...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub