Tutaj jesteś: Motoryzacja > Jazda i Bezpieczeństwo > Nauka Jazdy > Jak jeździć po rondzie?
Jak jeździć po rondzie?

Jak jeździć po rondzie?

, specjalista Tipy.pl
 2.7/5 (27 ocen)
Oceń 
Ruch okrężny i rondo zostały wynalezione na początku XX wieku i budowane w wielu miastach w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Tego typu ruch po raz pierwszy miał miejsce w 1950 r., lecz do dzisiaj niektórzy kierowcy są zaskoczeni i zdezorientowani, gdy znajdą się na jednym z takich skrzyżowań. Naucz się, zatem z nich korzystać.
1
Gdy zbliżasz się do skrzyżowania, zwolnij. Zazwyczaj nie ma potrzeby całkowitego zatrzymania się.
2
Poczekaj na wolną przestrzeń i włącz się do ruchu na zewnętrznym pasie.
3
Dostosuj prędkość jazdy do pojazdów będących już w kręgu.
4
Zmieniając pas ruchu na wewnętrzny, a następnie na zewnętrzny zawsze pamiętaj o włączeniu odpowiedniego kierunkowskazu. Skręć w lewo, jeśli chcesz zmienić pas na wewnętrzny, jeśli kierujesz się do wyjazdu z ronda skręć w prawo i przejdź na pas zewnętrzny.
5
Kontynuuj jazdę zewnętrznym pasem po okręgu, włącz prawy kierunkowskaz i przy odpowiednim wyjeździe skręć w prawo opuszczając tym samym rondo.
6
Uważaj na pieszych i rowerzystów.
7
Należy pamiętać, że duże ciężarówki oraz autobusy potrzebują nieco więcej miejsca podczas skrętu i mogą zająć wówczas więcej niż jeden pas na rondzie.
8
Stosuj się do znaków drogowych i oznakowania na drodze.
9
Sygnalizuj innym kierowcom swoje zamiary, gdy wjeżdżasz na rondo, poruszasz się po nim i wyjeżdżasz z niego.
Jak prowadzić samochód?
Jak parkować samochód na górce?
Do czego uprawnia karta parkingowa dla niepełnosprawnych?
Jak hamować biegami?
Wskazówki
  • Nie należy wyjeżdżać z ronda z pasa wewnętrznego lub środkowego
  • Jeśli przegapiłeś swój zjazd, objedź rondo ponownie. Unikaj skręcania w ostatniej chwili.
Przeczytaj teraz: Jak jeździć automatem?
 2.7/5 (27 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (4)

MrErdek1 - 2014-07-21
Temat wciąż aktualny, gdyż za sprawą "uznanych autorytetów" od kilkunastu lat kandydaci na kierowców uczeni są, że "skrzyżowanie o ruchu okrężnym", czyli takie na wlotach którego nakazano znakami C-12 "ruch okrężny" to zwykłe ustawowe skrzyżowanie, czyli kierunkowe. Wg tych "ekspertów" jazda na wprost na tak oznakowanym skrzyżowaniu to jazda równoległa do osi skrzyżowania, czyli od wjazdu do przeciwległego zjazdu. PRAWDA jest taka (jednakowo rozumiana na całym Świecie), że jazda na wprost na "skrzyżowaniu o ruchu okrężnym" to jazda wokół wyspy, dokładnie tak jak pokazuje to piktogram znaku. Zjazdy to skręty w prawo wg art.22.2.1, czyli tylko z pasa zewnętrznego. "Skrzyżowanie o ruchu okrężnym" jest neutralne kierunkowo, gdyż wjeżdżając na nie nie wybiera się kierunku jazdy lecz konkretny zjazd. "Okrężna organizacja ruchu" jest stosowana tylko na tzw. "mini-rondach" oraz na małych rondach jednopasowych i średnich jedno i dwupasowych. Wloty leżą blisko siebie, dlatego przeplatanie strumieni ruchu na "okrężnych" rondach dwupasowych powinno być ograniczone do niezbędnego minimum, gdyż trudno przed zjazdem zająć prawy zewnętrzny pas ruchu. Zasadą jest jazda okrężna pasem zewnętrznym "gęsiego", tym bardziej, że zgodnie z przepisami, na takich rondach nie powinno wyznaczać się pasów ruchu. Duże ronda i ronda wielopasowe powinny być kierowane i kierunkowe, czyli takie na których wybiera się kierunek jazdy i właściwy do niego pas ruchu. W Polsce skrzyżowania typu rondo o kierunkowej organizacji ruchu, nakazanej oznakowaniem poziomym (segregacja ruchu, strzałki kierunkowe do skrętu w lewo i do jazdy na wprost do przeciwległego zjazdu, linie ciągłe między pasami ruchu, wyspy kanalizujące na rondach turbinowych, itp.) znakuje się znakami pionowymi C-12 "nakazany ruch okrężny", co powoduje, że nie da się ich przejechać bez złamania przepisów. Albo trzeba zignorować znak C-12, albo oznakowanie poziome, gdyż obie te organizacje ruchu wzajemnie się wykluczają. Ale Polak potrafi i tworzy tysiące szkół interpretacyjnych, co rondo to inna, zamiast walnąć pięścią w stół i przywołać do porządku instytucje i organizacje zobowiązane do przestrzegania i egzekwowania prawa, które teraz chełpią się sloganami o BRD pozwalając równocześnie na propagowanie bezprawia.
drive - 2013-05-09
Prawy pas na rondzie dwupasmowym służy maksymalnie do jazdy na wprost.Natomiast lewy pas służy do skrętu w lewo i do zawracania.Absolutnie nie jest tak,że wybierając drugi zjazd na rondzie musimy zająć pas lewy ( wewnętrzny)bardzo często te zjazdy dzieli tylko 4-5 metrów.Z tym,że większość kierowców zajmuje pas zewnętrzny do pokonania całego ronda , zgadzam się w 100%-ach. Pozdrawiam i polecam śledzić kodeks drogowy.
Diablo - 2010-07-06
Ma pierwszeństwo ten na pasie zewnętrznym - to prawda, ale nie powinien jeździć w kółko po rondzie. Jak już znajdzie się na pasie zewnętrznym to powinien jak najszybciej z niego zjechać.
Dent - 2010-07-06
Prawy pas służy na rondzie do zjazdu a nie jak to wiele osób robi do jazdy dookoła ronda. Jak wjeżdżamy na rondo i mamy zamiar zjechać drugim zjazdem to wjeżdżamy na lewy pas, włączamy prawy kierunkowskaz tuż po minięciu 1-wszego zjazdu, zmieniamy pas na prawy i opuszczamy rondo na drugim zjeździe.

Pierwszeństwo na rondzie dwupasmowym ma samochód który znajduje się na prawym pasie tzn na zewnętrznym.
Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów jest nieco inna, niż samochodem z tradycyjna skrzynią. Dla...
Jak prowadzić samochód z automatyczną skrzynią biegów?
Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów jest...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub