Tutaj jesteś: Zwierzęta > Koty > Tresura Kotów > Jak wychować kota?
Jak wychować kota?

Jak wychować kota?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 4.4/5 (241 ocen)
Oceń 
Wychowanie kota nie jest sprawą prostą. Jak wiemy koty chodzą własnymi ścieżkami, robią co chcą i bardzo ciężko jest im narzucić jakiś sposób zachowania, który nie jest po ich myśli. Koty lubią wolność i brak jakichkolwiek ograniczeń. Są to bardzo słodkie zwierzątka jednak trzymanie ich w domu wiąże się z wieloma stratami materialnymi jak pozdzierane tapety, połamane kwiatki, potłuczone wazony, podarte firanki itp. Kota nie da się całkowicie wychować jednak można wyeliminować kilka niepożądanych zachowań za pomocą paru prostych sposobów. Pamiętajmy, że kota można wychować dopóki jest młody. Starsze koty mają już swoje nawyki, których raczej nie można się pozbyć, a jeśli nawet jest to długotrwała i ciężka praca.
1
Kotka
Chwytanie kota za kark

Chwytanie kota za kark jest jedną z lepszych metod na wyzbycie się niepożądanych zachowań u kotów. Jest to sposób wychowania jaki stosuje kocia mama, ucząc dyscypliny swoje potomstwo.

Chwytanie kota za kark powinno się stosować szczególnie w przypadku naprawdę złych i skandalicznych zachowań takich jak agresja wobec innego kota, zwierząt lub ludzi.

Jak to zrobić?

Chwyć kota stanowczym ruchem za skórę na karku, podnieś do góry a następnie niezbyt mocno przyciśnij do ziemi, wypowiadając głośno i zdecydowanie “nie!”.

Zamiast słowa “nie” można bardzo głośno powiedzieć “psssss!”. Syczenie często daje lepsze rezultaty, ponieważ kojarzy się kotkowi z wychowaniem matki.
2
Karanie kota
Przytrzymaj kota w tej pozycji, dopóki nie przestanie stawiać oporu i rozluźni mięśnie.
3
Kot
Wolno rozluźnij swój uścisk, pogłaszcz kota i powiedz np. “dobry kotek”.
Jak obliczyć wiek kota?
Jak karać kota?
Jak się bawić z kotem?
Jak podać kotu tabletkę?
Ostrzeżenia
  • Uwaga! Nigdy nie podnoś w ten sposób dorosłego kota ponieważ może to doprowadzić do wewnętrznych obrażeń (jest za ciężki). Dorosłe koty można podnosić za skórę na karku jedynie przy pomocy drugiej ręki, przytrzymując kota od dołu.
Wskazówki
  • Nie próbuj chwytać kota za skórę na karku podczas jego walki z innym kotem ponieważ możesz zostać przypadkowo podrapany lub pogryziony.
  • W przypadku bardzo agresywnego kota Twój uścisk może potrwać nawet 3-5 minut. Przez ten czas nie krzycz już na niego - mów spokojnie, uspokajającym tonem. Jak poczujesz, że kot jest już zrelaksowany kontynuuj punkt 3.
  • Najlepiej będzie jeśli zwierzęta będą odseparowane od siebie przez resztę dnia.
Przeczytaj teraz: Jak zrobić koc dla kota?
 4.4/5 (241 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (35)

kociara - 2012-11-21
moja kicia go wlasnie zaczela uzywac. wygralysmy go na wystawie w lodzi. musze przyznac, ze sie naprade sprawdza.
asia - 2012-11-15
ja go uzywam. jest spoko. ;)
hania - 2012-10-23
ja o tym żwirku słyszałam już. też musze spróbować bazyla :)
olala - 2012-09-26
te całe nauki o zachowaniu zwierząt to ciężka sprawa. Łatwiej nauczyć dziecko bo od pewnego momentu potrafi sygnalizować co mu nie pasuje. A tak kot czy pies? Trzeba się domyślać. Mój kot na przykład robił mi straszne numery, często załatwiał się gdzie popadnie. W sumie to myślałam że to ta kocia natura, ze na mnie obrażony czy co. Jak to często bywa rozwiązanie znalazłam przypadkiem. Kiedys nie było w sklepie jego żwirku, wzięłam pierwszy lepszy, to był Bazyl, i po tygodniu mąż zwócil mi uwage że nasza kicia przestala robić poza kuwetą. Mijają trzy miesiące i problemu już nie było. Może to zbieg okoliczności, ale chyba mało prawdopodobne. Czyli chyba jednak żwirek jej nie odpowiadał a Bazyl spasował ;)
tigoo - 2012-07-28

wiesz to tak jak sa hodowcy i milosnicy zwierzat... ja jestem milosnikiem.. dopatrywal sie bede glebszego sensu w ich zachowaniu...

malawania - 2012-07-28

Dobrze... jeżeli chcesz w to wierzyć nie będę Cię z błędu wyprowadzać na siłę... nie moja w tym rola...

Pozdrawiam

tigoo - 2012-07-28

no nie wiem.. jesli kot jest z Toba odmalego to tak jakbys Ty sie urodzila w chinach :D tez bys rozumiala o czy mowia.. piszemy o sytuacji kota ktorego sie ma od urodzenia.. od pierwszych dni.. inne sytuacje to troszke jak przesadzanie doroslego drzewa.. nie zawsze moze sie udac..

malawania - 2012-07-28

Zwierzaki nie rozumieją słów! Kojarzą dźwięki z daną czynnością i nie ma co się czarować i dodawać im nadludzkich umiejętności...

Przecież to tak jakby ktoś mówił do Ciebie po chińsku i ten ktoś uważał, że TY go rozumiesz tylko przez to, że on w kółko powtarza to samo...

Albo kolejna sytuacja...

czy Ty rozumiesz każde miaukniecie swojego zwierzaka - tak jak on Twoje słowa? Nie!

Ty słyszysz dźwięk - a resztę sobie dopowiadasz do sytuacji...

Ciach.

Kot siedzi pod drzwiami i miauczy błagalnie to ciach - pewnie chce iść na dwór...

otwierasz bo się domyślasz a NIE ROZUMIESZ tego co on "mówi"...

i w drugą stronę...

tigoo - 2012-07-27
co do kuwet.. rozmiar to fakt.. muszą mieć komfort. potem żwirek też nie byle jaki. muszą czuć że zawsze jest świeży- trzeba zmieniać albo łopatką wyrzucić. poza tym- kuwetamusi być w miejscu spokojnym. zeby miały ciszę i nie przerywać im załatwiania się!! spanie, jedzenie dalej.. ja wstawiam do łazienki- drzwi otwarte wchodzą spokojnie.. można wymontować kratkę na dole wtedy mają przejscie a my w łazience łatwiejsze sprzątanie jak coś się rozsypie... i nie zgodzę się że nei rozumieją słów. wielokrotnie miałem dowód na to że wiedzą o co je proszę i co mają zrobić. tyle że kot zrobi to wtedy kiedy on uzna za stosowne. na wykonanie prośby czy komendy czasem trzeba poczekać i liczyć na przychylność pupila. podkreślam: rozmawiać.. to nie pluszak lecz część naszego domu, to nasz kompan a nie zabawka.. jak jem często moim kotom daję przysmak.. jemy wspolnie..jak idę spać wskakują na łóżko i też śpią. gdy leżę cały dzień one cały dzień śpią..
malawania - 2012-07-10

Koty z dużej większości instynktownie załatwiają się do kuwety... jeżeli jest inaczej trzeba się przede wszystkim zastanowić co może być przyczyną i najlepiej natychmiast ją usunąć:

- zły żwirek (np. zapachowy, drewniany, żelowy)... po prostu taki który kotu nie pasuje,

- kuweta w hałaśliwym miejscu lub ciężko dostępnym (np. na przedpokoju, albo kot musi przejść kilka pokoi zanim trafi do kuwety), koty potrzebują "intymności" - polecam łazienkę.

- choroba związana z układem moczowym przez co kot kojarzy kuwetę z bólem (polecam wizytę u weterynarza - na pewno coś zaradzi),

- za mała kuweta.

Ale do rzeczy - jeżeli żadna z powyższych rzeczy nie tyczy Twojego kota - i np. ma problem z załatwianiem się bo jest to malutki kotek który był wychowywany bez matki....to...

1. Postaw kuwetę w widocznym i dostępnym dla kota miejscu.

U mnie stała na początku pokoju gdzie kotek miał "posłanie" - w najcichszym i najgłębszym kącie.

2. Nasyp żwirku i wkładaj 2-3 razy w ciągu dnia kota do kuwety - po czym chwal "w niebo głosy" ;P, głaszcz, możesz dać łakocia... aby zwierzak skojarzył to miejsce z czymś przyjemnym...

3. Jeżeli kotek załatwia się poza kuwetę - proponuję: wziąć kotka "pod pachę", pokazać kupsko bądź siuśki... pocmokać coś w stylu "psik psik nie wolno" (z LEKKO PODWYŻSZONYM tonem głosu - NIE KRZYCZYMY!!!, NIE BIJEMY! NIE WSADZAMY KOCIEGO PYSKA W ODCHODY... co za średniowieczne metody - każdej osobie która zafundował to swojemu zwierzakowi zrobiła bym mu to samo!!!).

Zabrać kupsko do kuwety (razem z kotem - on musi to widzieć...) - umieścić ja tam - pokazać kociakowi, że takie rzeczy robi się tutaj (no np. pukać w kuwetę, machać palcem... coś sugestywnego)... w przypadku siuśków - można namoczyć papier toaletowy i ułożyć go w kuwecie.. chodzi o pozostawienie kociego zapachu.

Powinno pomóc. U mnie u wszystkich kociaków zawsze to działało (a przez mój dom przewinęło się ok. 8 maluszków, którymi się od małego opiekowałam - "byłam" domem tymczasowym).

PAMIĘTAJ: Kot praktycznie nigdy nie zrobi Ci nic na złość (ludzie po prostu nadają im własne cechy... ;/).

Postaraj się być cierpliwa i co najważniejsze, jeżeli chcesz czegoś kota nauczyć to musisz być konsekwentna... używać tych samych komend tonując je odpowiednio (jak coś robi dobrze to "piszczysz zachwycona", kiedy coś zbroi "buczysz obniżonym tonem głosu").

Koty nie rozumieją znaczenia słów ale za to doskonale dźwięki.

Niestety ludzie o tym nie pamiętają...

pamiętam jak moja była szefowa krzyczała do psa "ależ weronika, przecież mówiłam ci tyle razy żebyś wyszła z pokoju.. no proszę - niech się panna ruszy" - a na psiaka psyku malowało się niebotyczne zdziwienie... ;p

jakby pies znał polski... ręce opadają.

Powodzenia.

Napisz czy są jakieś postępy ;)

lasoa - 2012-07-10
Witam jak nauczyć kota załatwiania się z kuwety??
malawania - 2012-03-21

Dżaga napisał

,Mam kotke która jest bardzo agresywna ciągle coś zbija albo bije starsze koty od niej co ja mam z tym zrobić pytałam się wielu weteryniarzy i nic nie pomaga.

Witam, proszę napisać do mnie - coś więcej na temat zachowania kotki. Może będę mogła pomóc ;)

malawania - 2012-03-21
Wszystkim którzy mają problem z kotkami bardzo współczuje. Wszystko da się wytłumaczyć od agresji tylko trzeba poświęcić trochę czasu na czytanie i konsultacje z weterynarzem . AGRESJA - to może być przyczyna np. choroby: zębów, świerzbu w uszach, nawet wścieklizny, może tak reagować na stres albo na brak zainteresowania ze strony opiekuna. SIUSIANIE również choroba - np. zapalenie pęcherza lub cewki moczowej i kotek źle kojarzy kuwetę..., może znaczyć teren bo dorasta, może mu żwirek nie odpowiada lub kuweta jest w złym miejscu (za głośno). Wszystkim szukającym pomocy polecma gorąco stronę BARDZO BOGATĄ W TREŚĆ! http://kocia_stronka.republika.pl/
Pozdrawiam
Dżaga - 2012-02-06
Mam kotke która jest bardzo agresywna ciągle coś zbija albo bije starsze koty od niej co ja mam z tym zrobić pytałam się wielu weteryniarzy i nic nie pomaga.
patysia - 2012-02-01
mój kotek,dość nowy wciąż się boi
co mam zrobić?
czasem ją głaszczę ale tylko jak chce
daje je jedzenie z ręki i spokojnie je ,ale
wciąż się boi i miałczy
został zabrany z domu pare dni temu ale był w innym tylko tydzień bo złapali go z wolności.
czy mam go wypóścić?
nie chce ,ponieważ boję się ,że zginię:(
co mam zrobić?
Stwórz upiorne trio czarnych kotów, które będą pilnowały twoich drzwi wejściowych do domu. Aby je zrobić potrzebujesz...
Jak zrobić czarnego kota z dyni?
Stwórz upiorne trio czarnych kotów, które będą pilnowały...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub