Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Podstawy gotowania > Jak gotować warzywa, aby nie stracić witamin?
Jak gotować warzywa, aby nie stracić witamin?

, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (328 ocen)
Oceń 
Prawidłowe gotowanie świeżych warzyw powoduje uwolnienie z nich niektórych składników odżywczych oraz przekształcenie ich w taki sposób, aby były łatwiej przyswajalne dla organizmu. Jednakże, niewłaściwe przechowywanie i gotowanie może pozbawić warzywa wielu ważnych dla naszego zdrowia składników, w szczególności witaminy C oraz kwasu foliowego. Poniżej znajdziesz porady, jak do tego nie dopuścić.
1
Warzywa powinny być przechowywane w dolnej części lodówki, gdzie temperatura jest najniższa, zaś wilgotność wyższa niż na górnych półkach w lodówce.
2
Aby zachować maksymalną ilość witamin zarówno marchewka jak i ziemniaki powinny być gotowane bez obierania. Witaminy oraz sole mineralne zwykle znajdują się zaraz pod skórką. Gotując nieobrane warzywa należy pamiętać o ich wcześniejszym, dokładnym umyciu.
3
Staraj się nie kroić warzyw do gotowania a jeśli to robisz to krój na duże kostki. Dzięki temu, powierzchnia przez którą warzywa tracą składniki odżywcze podczas gotowania będzie mniejsza.
4
Używaj jak najmniejszej ilości wody do gotowania. Witaminy z warzyw wypłukiwane są do wody i kończą w zlewie zamiast w naszym organizmie. Woda z gotowanych warzyw często ma więcej witamin, niż ugotowane już warzywa. Dlatego, zamiast ją wylewać postaraj się ją w jakiś sposób wykorzystać (np. zrób na niej zupę).
5
Nie gotuj warzyw dłużej niż potrzeba. Część witamin rozpuszcza się w wysokich temperaturach.
Jak przyrządzić szpinak?
Jak gotować w szybkowarze?
Jak gotować kaszę gryczaną?
Jak gotować ziemniaki?
strona 1 z 2następna >
 3.8/5 (328 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Hannibal - 2013-11-13
Bzdura straszna, witaminy giną powyżej temperatury 60 stopni C. zdrowe są tylko i wyłącznie surowe dlatego do obiadu nieodzowną przystawką powinna być surówka!!!
kjbkjb - 2013-02-08
Zastanawiam się jak to jest. Oglądałam świetny dokument na temat żywności. Niestety ale jakiekolwiek gotowanie, podgrzanie - odbiera cenne witaminy! Najlepiej jeść surowe warzywa. Oczywiście, podgrzanie ich na patelni (wg tabeli jaka jest w artykule) nie spowoduje, ze warzywa nie będą miały w ogóle wartości odżywczych, jednak ma to już JAKIŚ wpływ na to.
patrycja - 2012-04-13
super porady bardzo mi się przydały
Warzywa są często podstawą naszych dań. Pyszne, kolorowe i zdrowe, wyglądają wspaniale na każdym talerzu. Co jednak...
Jak przyrządzać warzywa?
Warzywa są często podstawą naszych dań. Pyszne, kolorowe i zdrowe, wyglądają wspaniale...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub