Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Psychiczne > Depresje > Jak pomóc samobójcy?
Jak pomóc samobójcy?

Jak pomóc samobójcy?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 2.7/5 (15 ocen)
Oceń 
Jednym z najbardziej przerażających rzeczy, jaką możemy usłyszeć od przyjaciela lub bliskiej osoby jest to, że chce ona umrzeć. Nawet jeśli słyszymy to od osoby kompletnie obcej, powiedzenie jej czegokolwiek dla otuchy jest bardzo trudne. Każdego dnia na czatach czy forum są dziesiątki osób, które proszą o pomoc. Jak poradzić sobie w tej sytuacji i zachować trzeźwy umysł? Oto kilka wskazówek zebranych z różnych źródeł i własnego doświadczenia.
1
Nie ma złych i dobrych rzeczy, które możesz powiedzieć. Ważne, by mówić z miłością i troską o drugą osobę. Wystarczy być sobą. Okaż tej osobie, jak bardzo się o nią martwisz, przytul ją, gdy płacze lub zrób cokolwiek innego, co uznasz za konieczne.
2
Dziecko przebrane za zamachowca samobójce
Często samobójcy są przekonani, że czyn ten da im sławę a oni będą bohaterami. Dobrze jest im wytłumaczyć, że w samobójstwie nie ma nic fajnego, a po jego śmierci ludzie będą myśleć o nim raczej z niesmakiem. Także rodzina samobójcy nie dość, że będzie czuła żal to jeszcze na dodatek wstyd, który będzie im towarzyszył do końca życia.
3
Zazwyczaj osoba chce popełnić samobójstwo, gdy ma jakiś problem, z którym już sobie nie potrafi dłużej radzić. Wysłuchaj jej, poczekaj, aż uwolni ona swoje uczucia, takie jak rozpacz, gniew czy samotność. Czasem zwykła rozmowa i obecność drugiej osoby, która wysłucha, pomaga i sprawia, że czujemy się od razu nieco lepiej.
4
Bądź sympatyczny, nie osądzaj, bądź cierpliwy, spokojny i tolerancyjny. Druga osoba może przejąć twoje nastawienie i zacznie myśleć dokładnie tak samo.
Jak poczuć się świetnie w kilka sekund?
Jak postępować w przypadku myśli samobójczych?
Jak leczyć apatię?
Jak pokonać smutek?
strona 1 z 3następna >
 2.7/5 (15 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (16)

mardock - 2014-08-26
a ja wlasnie to robie
A. - 2014-08-11
Ja również już nie mam siły, nie mam takiej osoby, która mogłaby mi pomóc. Zdecydowałam że samobójstwo popełnię w sylwestra w górach. Mam coraz większą pewność ale mimo wszystko chciałabym żeby ktoś mnie przytulił i żebym mogła to komuś powiedzieć, bo to mnie dobija...
Ronin - 2014-02-24
Ja te mam dość tego zasranego życia,poprzednio mi się nie udało ale dzisiaj mam do spełnienie misję
lulka28 - 2013-05-06
według mnie, najlepszym sposobem na pocieszenie osoby jest po prostu Przytulenie jej. powiedzenie, że się ją kocha, że nie można bez niej żyć, że się o nią martwi, że przebywanie z nią sprawia nam radość. jeśli będzie się wyrywać, to należy ją przytulić mocniej. z tymże ważne jest to, by to nie zrobić raz czy dwa, ale wielokrotnie - ale nie za często. i nie wtedy kiedy by się rozpoczęła jakaś 'niewygodna rozmowa' (heh, no wtedy też przy okazji oczywiście ;)) ale tak po prostu. lub (nawet) podczas kłótni. długie i poważne rozmowy również wiele wnoszą, ale podczas tego 'aktu' odczucie bliskości i tego że jest się kochanym ma olbrzymią wartość.
Ps. przytulania na przywitania i pożegnania się nie liczą. ważne są takie bez powodu - po prostu.
osoby z takimi myślami potrzebują swego rodzaju jakby 'dowodu' że są potrzebne.
JeszczeChwila - 2013-03-04
Od kilku tygodni moje życie traci sens. mam depresję i myśli samobójcze. całe życie miałem pod górkę. nie chce już się męczyć. postanowiłem. dzisiaj to zrobię. do zobaczenia po tamtej stronie. bye.
DePrEsIa - 2012-11-16
A co więcej oni mogą napisać nie czujom tego co my nie boli ich tak jak nas a co najgorsze próbują pomóc ale niewiedzom z czym walczą.
żadne z waszych słów nam nie pomogą bo to rola najbliższych których nigdy niema ....
robak - 2012-05-12
Tak, ta choroba jest nieuleczalna. Choruję 15 lat.
mierzwik - 2012-03-01
ksiądz... ostatnia osoba do której bym się udał
PanNikt - 2012-01-26
Jestem nikim i mam tego dosyć, koniec jest bliski
maciek - 2011-12-01
Dzięki za razy. Mam nadzieje pomogą. Moja dziewczyna chce popełnić samobójstwo nie wiedziałem jak jej pomóc. Postaram się wykorzystać te razy przy najbliższej rozmowie.
Kranek - 2011-10-25

Najważniejsze jest solidne wsparcie jeśli nie rodziny to speców z różnych ośrodków. odbieranie sobie życia nawet przy chorobie to jest najgorsze co można zrobić. Tylko właściwa opieka i wsparcie są lekarstwem.

dar - 2011-10-22

ktos napisał

,w pizdu z lekarzami i lekami przeciwdepresyjnymi. ta choroba jest nieuleczlna. przynajmniej w moim przypadku.albo dol albo gorka. i tak zle i tak zle. choruje 7 lat. coraz bardziej powaznie zastanawiam sie nad samobojstwem

odezwij się, napisz do mnie może sobie pomożemy...

sandla - 2011-10-11
to nie jest rozwiązanie. to ucieczka od problemów! nie dajcie się sobie zabić! to nie tak !
ona - 2010-07-19
Ja już się ciągam z tym 2 lata miałam jedna próbę nie udaną. Do drugiej mało brakowało i nadal te durne myśli których nie umiem się po zbyć na zawsze bo często wracają! A szczególnie kiedy ktoś o de mnie potrzebuje pomocy w tej sprawie a ja nie mogę pomóc! I nie mogę powiedzieć że czuje to samo!
ale - 2010-03-08
Ale dlaczego sie nad tym zastanawiasz? Ja nie rozumiem? Co sklanai czlowieka do takich mysli`?
Człowiek optymistyczny jest szczęśliwy, potrafi cieszyć się życiem i jest zwykle bardzo lubiany. Optymizm to...
Jak być optymistą?
Człowiek optymistyczny jest szczęśliwy, potrafi cieszyć się życiem i jest zwykle...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub