Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Chwasty > Jak zrobić kompost?

Jak zrobić kompost?

, specjalista Tipy.pl
 4/5 (27 ocen)
Oceń 

Robienie i używanie kompostu jest podstawą ogrodnictwa organicznego. Jeśli zależy ci na uprawie ekologicznych warzyw nie ma nic lepszego niż własny kompost.

Gotowy kompost jest gęsty, ciemny, kruchy i ma słodki zapach. Zrobiony jest z odpadów ogrodowych i kuchennych, może zawierać w sobie produkty z papieru. Kompost służy do uzdatniania gruntu i nawożenia upraw. Około 40 procent średniej zawartości kosza na śmieci nadaje się do kompostowania w domu.

Robienie kompostu jest często uważane za trudne i skomplikowane, jednak wszystko, co musisz zrobić, to zapewnienie odpowiednich składników a resztę zrobi natura. Poniżej znajdziesz trochę wiedzy na temat robienia dobrego kompostu w efektywny sposób.

1
kompostowanie przydomowe

Gdzie kompostować?

Na rynku znajdziesz wiele pojemników przeznaczonych do kompostowania jednak nie są one konieczne. Zamiast wrzucać odpadki do pojemnika możesz rzucać je na stos a następnie przykryć tekturą lub arkuszem folii, co jednak nie wygląda bardzo schludnie.

Możesz również zrobić własny pojemnik lub wykorzystać stare pudła. Idealny pojemnik na kompost jest łatwo dostępny, może być izolowany za pomocą kartonu lub słomy i ma pokrywkę. Powinien on znajdować się w miejscu nasłonecznionym lub w półcieniu, stać bezpośrednio na ziemi oraz być oddalony od ścieków.

2
robienie kompostu

Co można kompostować?

  • Wszystkie produkty organiczne – wszystko co kiedyś "żyło", jednak niektórych produktów należy unikać (mięso, nabiał i inne pokarmy gotowane mogą ściągnąć owady i nie powinny być kompostowane w domu).

  • Aby uzyskać najlepsze wyniki należy używać różnych rodzajów składników. Sposobu przygotowania idealnie zbilansowanego kompostu nauczysz poprzez doświadczenie, jednak w instrukcjach zalecane jest używanie produktów brązowych i zielonych w proporcji 1:1.

  • Niektóre produkty, takie jak koszona trawa i miękkie młode chwasty szybko gniją. Mają one działanie aktywujące całego procesu kompostowania, jednak same w sobie zamienią się w śmierdzącą masę.

  • Starsze i twardsze rośliny gniją wolniej jednak będą stanowiły bardziej wartościowy składnik kompostu.

  • Drewniane produkty gniją bardzo wolno zatem dobrze je jest drobno pociąć przed kompostowaniem.

Jak przechowywać odzież?
Jak robić zdjęcia jesieni?
Jak zrobić jesienny wianuszek z kolorowego papieru?
Jak zachować kolor jesiennych liści?
strona 1 z 5następna >
Przeczytaj teraz: Jak zrobić leczo?
 4/5 (27 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Maximus Seregatus - 2013-11-03
Wkleić do google.pl hasło "kodeks postępowania śmieciowego" i czytać więcej na temat tego jak można być na co dzień "eko'...
Dynie dekoracyjne stanowią wspaniałą dekorację bez żadnych ulepszeń. Jednak czemu nie wykorzystać ich do zrobienia...
Jak zrobić lampion z dyni z rzeźbionymi liśćmi?
Dynie dekoracyjne stanowią wspaniałą dekorację bez...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub