Tutaj jesteś: Zdrowie > Operacje i Zabiegi > Chirurgia Szczękowa > Jak przetrwać po wyrwaniu zęba mądrości?
Jak przetrwać po wyrwaniu zęba mądrości?

, specjalista Tipy.pl
 2.2/5 (228 ocen)
Oceń 
Wyrywanie zębów mądrości nie jest zbyt przyjemne. Możemy podczas zabiegu nie czuć żadnego bólu, jednak jak tylko wyjdziemy z gabinetu pojawi się opuchlizna, a jak znieczulenie minie to i ból. Pojawia się również kilka innych problemów a mianowicie: co jeść, co pić i jakie środki przeciwbólowe wziąć. Poniżej przedstawiam kilka porad i wskazówek, które pomogą ci przetrwać okres po zabiegu.
woreczek z lodem (może być mrożonka), środki przeciwbólowe, plastry Nicorette (jeśli palisz papierosy)
1

APTEKA

Od razu po wyjściu od stomatologa udaj się do apteki. Potrzebujesz antybiotyku (stomatolog powinien ci go przepisać, aby nie doszło do powikłań a rana się ładnie wygoiła), środki przeciwbólowe (Ibum Max lub Ketanol - na receptę, stomatolog powinien ci go również przepisać), plastry Nicorette (wierz mi, że się bardzo przydadzą po zabiegu ponieważ nie wolno będzie ci palić przez co najmniej 72h).

2

OPUCHLIZNA

Do opuchlizny przykładaj woreczek z lodem. Mogą to być jednorazowe woreczki z lodem, które dał ci stomatolog lub jak już ci się skończą (można kupić je w sklepach Internetowych jednak są dość drogie, np. SELECT ICE PACK ok 10 zł/sztuka) to jakaś mrożonka itp. Przykładanie woreczka z lodem zmniejszy opuchliznę i stan zapalny.

3

OSŁABIENIE

Dopóki działa znieczulenie możesz czuć się nieco osłabiony. Dlatego najlepiej jest udać się do domu i położyć spać. Sen regeneruje organizm i przyśpiesza leczenie.

4

TABLETKI NA BÓL I ANTYBIOTYKI

Stomatolog powinien ci przepisać zarówno antybiotyki jak i mocne tabletki przeciwbólowe np. Ketonal. Antybiotyki zażywaj regularnie przez okres czasu, który zalecił ci dentysta. Pomogą one ładnie zagoić się ranie i zapobiegną wszelkim powikłaniom, które dość często się zdarzają (np. suchodół zębowy). Silne leki przeciwbólowe uśmierzą ból, który może być bardzo silny gdy minie znieczulenie. Musisz wiedzieć, że pomimo, iż Ketonal jest najpopularniejszym środkiem przeciwbólowym to leprze rezultaty mogą w twoim przypadku dać inne środki (przykładowo na mnie najlepiej działa Ibum Max).

Jak usunąć blizny?
Co robić po wyrwaniu zęba?
Jak zmniejszyć opuchliznę po wyrwaniu zęba?
Jak palić po wyrwaniu ósemki?
Ostrzeżenia
  • Nie jedz gorących i pikantnych produktów aż rana się zagoi.
strona 1 z 2następna >
 2.2/5 (228 ocen)
Oceń 

  • Komentarze Tipy.pl (28)

Di - 2013-10-31

Hej, ja mialam ósemkę rwaną jakies 4h temu. Narazie jeszcze lekko trzyma mnie znieczulenie, ale boli przy przelykaniu sliny. Na fotelu spedziłam 1,5 h. Wieeeeelki dyskomfort...Dentysta nie potrafil podołać leżącej ósemce i kawałek korzenia wpadł mu do dziąsla. Meczył sie z godzine , tak mnie poturbowali ,ze modliłam sie zeby już zszył... Nie polecam nikomu.. nie jest to rzecz przyjemna ani fajna. Bleee! Ale moze chociaz juz nie bedzie boleć. ;)

paula - 2013-07-19
wczoraj miałam wyrywaną górną 8kę. Kompletnie nic nie bolało. Przy wyrywaniu urwał się jeden korzeń i troszkę dłużej siedziałam na fotelu. Dziś gdy sie obudziłam wzięłam na wszelki wypadek ibuprom , mimo ze nie bolało. Czuje dziwne uczucie, ale nie ból. Myłam również zęby ale omijając okolice wyrwanego zęba. Usta płukałam delikatnie (nabrałam łyk wody i wyplułam bez odruchu płukania który jest przy standardowym myciu zebów) teraz idę zjeść pierwszy posiłek;) proponuje nie czytac na forum opinii osób które wyrywały zęba. Każdy inaczej to odczuwa. Ja po przeczytaniu forum tak panicznie bałam się, ze pod samym gabinetem chciałam zrezygnować.
hehs123 - 2013-05-07
Kurde bo nie wiedziałam że nie można myć zębów!i delikatnie je umyłaam i popłukałam trooszke wodą . Bardzo źle bedzie? :(
gosc - 2013-03-29
Wyywanie osemek dziala u kazdego inaczej. Ja np mialam wyrywana pierwsza osemke gorna pod koniec lutego na szczescie byla juz na wierzchu wiec zabieg trwal 15 min a bolu w ogole nie bylo :) niestety dzisiaj mialam wyrywana dolna osemke gdzie trzebabylo rozcinac dziaslo. Dostalam podwojna dawke znieczulenia i niestety zab niechcial wyjsc... Byl tak mocno przyczepiony do kosci ze nie mogl odejsc. Pani doktor meczyla sie z nim ok godziny. Raz rozcinala pozniej wiercila i pozniej probowala wytrwac i tak kilka razy... To bylo okropne.. Myslalam ze zaraz zemdleje na tym fotelu... Pozniej wyszlam taka zmasakrowana i cala spuchnieta. Odrazu kupilam antybiotyk i ketonal. Pozniej bol byl okropny... 2 katonale nie pomagaly... Dopkero po ok 3,5 godz bol troche zelzal. Mam jeszcze do wyrwania 2 osemki ale w najblizszym czasie boje sie isc je wyrwac... Jak nie jest wyrywanie tych zebow konieczne to nie polecam...
kaju - 2013-03-29
Jeśli chcecie by wypadł Wam skrzep i powstał suchodół, to tak, stosujcie się do zalecenia specjalisty tipy.pl - ''Staraj się pić przez słomkę.'' Proszę to poprawić, gdyż jest to bzdurne i niebezpieczne zalecenie.
ja - 2013-02-14
jestem po usunieciu 3-ciej osemki i nikomu nie polecam. pierwsza w miare ok tylko pozniej sie okazalo ze mam szkliwiaka(nowotwor), przy drugiej znieczulenie (5dawek) przestalo dzialac po 5min i wszystko czulam az sie poplakalam w dodatku po 3tyg spuchlam nie wiadomo od czego. 3-cia byla teraz gorna osemka i spuchlam az pod oko tak ze mi zsinialo jestem 3 dni po zabiegu i nadal ciagle biore ketonal a nie moge czesto bo jestem bardzo szczupla. czeka mnie jeszcze jedna i az boje sie pomyslec co teraz bedzie.
justa - 2013-02-08
ja miałam usuniętą ósemkę w poniedziałek dziś czwarte,k a mnie nadal tak samo mocno boli. Wczoraj byłam u dentysty przepisał mi antybiotyk biorę dopiero dobę ale niestety nic nie pomaga jestem spuchnięta i obolała nie mogę mówić ani jeść (tylko zupki:)cały tydzień jestem na tabletkach przeciw bólowych dzięki nim jakoś funkcjonuję apap max albo nurofen(nigdy nie brałam tabletek przeciw bólowych byłam anty ale w tym przypadku cieszę się że one są:) Wyrywanie ósemek jest OKROPNE!!!!!!!
xxxjloooxxx - 2013-02-03
a ja mialam wzrywana 7mke i 8mke w czwartek dzis sobota bol jest ale da sie wytrzymac.....
zenek50zenek - 2013-01-23
czeka mnie to we wtorek mam nadzieje, że bedzie ok
zenek50zenek - 2013-01-21

To mi stracha narobiliście, ja mam 2 do wyrwania :/

misiek - 2012-08-10
Hej. Na bój zębów po wyrywaniu i przy innych bólach polecam oprócz Ketanolu "Antidol15" jest to lek doraźny na bazie paracetamolu wzmocniony kodeiną. Opcja 2-ga moim zdanie jest lepsza ponieważ ketanol działa ogólnie przeciwbólowo a antidol jest lekiem doraźnym poza tym tolerancja strasznie rośnie od ketanolu. pozdrawiam
aguska - 2012-07-19
witam jestem drugi dzien po wyrwaniu ósemki. ból straszny. od środka mam cale poliko spuchniete. nawet ketonal mi nie pomaga. mama problem z otawieraniem buzi. porażka widocznie musze mieć stan zapalny jakiś. nie wiem. bede mieć uraz do końca życia do dentysty chyba.
kami - 2012-07-12
wyrwalam dzis dwie 8.boli jak .......urodzilam dwojke dzieci,ale takiego bolu jeszcze nie przezylam.mam nadzieje ze przejdzie bo umre:(
Marcin - 2012-05-05
Ja dzis wyrwałem ósemkę. Dostałem podwójną dawkę znieczulenia i nic, ale to nic mnie nie bolało. A ząb miłą już 15lat.. Rozpołowił się na front i tył i męczył się doktór przez 20minut ale ja nic nie czułem. Teraz antybiotyk i Ketonal+ okłady z lodu no i...lody :-)
Kama - 2012-04-25
Miałam dzisiaj wyrywaną dolną lewą 8 :( podobno dostałam końską dawkę znieczulenia ale myślałam że zejdę z tego śwata!!!! jeszcze nigdy w życiu mnie tak nie bolało. Dentysta 40 min. męczył się z tą 8. Jestem 7 godzin po zabiegu i dalej boli jak cholera... już nie wyrabiam... Łyknęłam 2 ibupromy i nic... zobaczymy jak noc jak nic nie pomoże to jutro biegnę do tego dentysty...Bo zwariuję!!!
Wyrwanie zęba zawsze wiąże się z późniejszą opuchlizną i bólem. Pomimo, że opuchlizny nie da się całkowicie usunąć to...
Wyrwanie zęba zawsze wiąże się z późniejszą opuchlizną...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub