Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Cukrzyca > Jak wykryć cukrzycę?
Jak wykryć cukrzycę?

Jak wykryć cukrzycę?

, specjalista Tipy.pl
 4/5 (189 ocen)
Oceń 
Istnieją dwa główne typy cukrzycy: typu 1 – kiedy twój organizm nie produkuje insuliny lub wytwarza ją w bardzo małych ilościach oraz typu 2 – gdy organizm produkuje insulinę, ale jest ona źle wykorzystywana przez komórki. Poniżej opiszę symptomy cukrzycy poszczególnych typów i testy, jakie należy wykonać, żeby ostatecznie potwierdzić diagnozę.
1
Do objawów cukrzycy typu 1. można zaliczyć między innymi: częste oddawanie moczu, wzmożone pragnienie, bóle wywołane głodem, utratę wagi, kłopoty z widzeniem, drażliwość, nudności oraz wymioty.
2
Objawami cukrzycy typu 2. są na przykład: przybranie na wadze, bóle, skurcze i drętwienie nóg lub stóp, senność, infekcje skórne, wrzody, pragnienie.
3
Jeśli zaobserwowałeś u siebie powyższe objawy, powinieneś udać się do lekarza, który zleci wykonanie testu na cukrzycę. Ludzie cierpiący na cukrzycę typu 1. zazwyczaj wcześniej podejrzewają, że dzieje się z nimi coś złego. Osoby z cukrzycą typu 2. mogą nie zauważyć swojej choroby, dopóki przypadkiem nie zostanie okna wykryta podczas leczenia innych schorzeń, np. z choroby serca, nerek, układu nerwowego lub impotencji. Gdy udasz się do lekarza, zleci on test, który wskaże czy twoje objawy są oznaką cukrzycy któregoś typu.
4
W celu zdiagnozowania cukrzycy lekarz zleci badanie krwi mające na celu oznaczenie glikemii na czczo. Prawidłowy poziom glukozy zawiera się w przedziale 70-100 mg/dl, natomiast w przypadku osób chorych na cukrzycę będzie on większy niż 126 mg/dl. Wartości spomiędzy obu przedziałów oznaczają nieprawidłową glikemię na czczo i świadczą o stanie przedcukrzycowym, prowadzącym do rozwoju cukrzycy.
Kolejnym badaniem jest doustny test tolerancji glukozy. Żeby jego wyniki były prawidłowe, nie należy nic jeść na 8-10 godzin przed badaniem. Najpierw pobierana jest krew i oznaczany poziom glukozy. Następnie pacjent musi wypić szklankę wody o wysokiej zawartości rozpuszczonej w niej glukozy. Po 2 godzinach ponownie wykonywane jest badanie poziomu glukozy we krwi. Cukrzycę można zdiagnozować, jeśli stężenie glukozy we krwi jest większe niż 200 mg/dl.
5
Badanie poziomu glukozy we krwi można wykonać również w domu. W aptekach dostępne są przeznaczone specjalnie do tego celu testy paskowe. Specjalnym nakłuwaczem nanosimy na pasek testowy kroplę krwi, a następnie umieszczamy go w specjalnym aparacie. Po kilkunastu sekundach otrzymujemy informację o poziomie glukozy we krwi.
 4/5 (189 ocen)
Oceń 

  • Komentarze Tipy.pl (2)

efi5 - 2013-04-22
To wszystko, co piszesz jest prawdą dodam jeszcze, że można zrobić "Krzywą cukrową" , która ostatecznie potwierdzi, lub zaprzeczy cukrzycy.Dobrze jest zaopatrzyć się w glukometr, który przydaje sie do pomiaru cukru.Choruję na cukrzycę już kilka lat i zdarza mi się zasłabnąć na ulicy dlatego polecam noszenie opaski na nadgarstku ręki informującej o tym, że chorujemy na cukrzycę, a wówczas jest to informacja dla udzielających nam pomocy i wezwaniu jeśli trzeba lekarza.Opaskę taką można nabyć czasami w Aptece lub w poradniach diabetologicznych.
grazyna2 - 2013-04-15
Można zasłabnąć i wtedy robisz badania i wykrywasz
Cukrzyca typu 2 jest najczęściej spotykaną formą cukrzycy i występuje aż u 90% chorych. Szacuje się, że połowa chorych...
Jakie są objawy cukrzycy typu 2?
Cukrzyca typu 2 jest najczęściej spotykaną formą cukrzycy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub