Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Boże Narodzenie > Potrawy na Wigilię > Jak zabić karpia?

Jak zabić karpia?

, specjalista Tipy.pl
 3.1/5 (10 ocen)
Oceń 
Święta Bożego Narodzenia nie mogą obejść się bez karpia. Karp jest przepyszną rybą jednak istnieje problem dotyczący niehumanitarnego traktowania i zabijania karpi podczas świąt. O ile nie możemy wpłynąć na to, jak karpie są przechowywane w sklepach to możemy zaoszczędzić im męczarni podczas transportu do domu czy podczas ich zabijania.
1
Jeśli to możliwe starajmy się kupować już zabite karpie (mogą być od razu wypatroszone lub w dzwonkach). Jeśli w sklepie widzimy wyłącznie żywe karpie wówczas poprośmy sprzedawcę o zabicie dla nas jednego. W wielu sklepach sprzedawcy zabijają karpie na życzenie klienta.
2
Jeśli musimy kupić żywego karpia wówczas poprośmy, aby sprzedawca włożył go do reklamówki razem z wodą (najlepiej jest wziąć ze sobą z domu wiaderko). Oczywiście reklamówka powinna być grubsza, aby się nie rozerwała, transport również nie będzie zbyt wygodny ale dzięki temu zaoszczędzimy rybie nieco cierpień.
3
Karpia najlepiej zabić od razu po przyniesieniu go do domu. Jeśli koniecznie chcemy go utrzymać przy życiu jeszcze parę dni wówczas najlepszym miejscem będzie wanna. Nie trzymajmy karpia w misce z wodą, ponieważ będzie mieć mało miejsca a to może go dodatkowo męczyć.
4
Najlepszym (najbardziej humanitarnym) sposobem zabicia karpia jest mocne uderzenie go tępym narzędziem w głowę (w celu ogłuszenia) i szybkie odcięcie głowy.
Jak zrobić śledzie w oleju?
Jak zrobić kapustę z grochem?
Jak zrobić galaretki w skórce pomarańczy?
Jak zrobić ciasteczka bożonarodzeniowe?
Ostrzeżenia
  • Zabronione jest uśmiercanie zwierząt kręgowych, a więc również ryb, przy udziale dzieci lub w ich obecności!
Wskazówki
  • Nie wolno zabijać karpi samemu w domu (humanitarne zabijanie wymaga szkolenia. Robiąc to w sposób nieumiejętny narażamy rybę na dodatkowe męki i cierpienia).
  • Zabijać karpie mogą wyłącznie pracownicy sklepu, którzy przeszli szkolenia w zakresie transportu, przechowywania i sprzedaży karpia żywego, a także w zakresie humanitarnego uśmiercania karpi zgodnie z zasadami dobrostanu zwierząt oraz przepisami prawa.
 3.1/5 (10 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (2)

r2k - 2011-12-26
Dzieki komentarz 'wilka' dal duzo wiecej niz artykuł, chociaz i tam sa ciekawe informacje
wilk - 2011-08-02
Nie zawsze chcą zabijac karpie w sklepie w 99% przypadków karpia sprzedaje drobna panienka która ani myśli go zabijać a szkolenia to na oczy nie widziała bo została przyjęta do sklepu na okres świąt.
Do zabicia karpia najlepszy jest młotek ze względu na małą powierzchnię uderzenia i dosyć spory ciężar. Karpia należy mocno uderzyć nieco powyżej linii oczu. Powinno być słychać chrupnięcie pękającej czaszki jeśli nie słychać to pomimo że karp się nie rusza należy uderzyc ponownie mocniej. Jeśli czaszka nie pęknie to karp jest jedynie ogłuszony a wtedy odcięcie głowy nic nie daje ponieważ mózg dalej funkcjonuje i ryba cierpi. Zdarza się że jedynie ogłuszona głowa po chwili zaczyna oddychać pomimo ze jest już oddzielona od reszty karpia a w tej sytuacji jest już ciężko rybie ulżyć w cierpieniu.
Jeśli prawidłowo rozbijemy czaszkę uszkodzenie mózgu powoduje natychmiastową śmierć i ryba nie cierpi. Odcinanie głowy zaraz po uderzeniu nie jest konieczne można to spokojnie zrobić póżniej kwestia jak komu wygodniej ja osobiście wole wpierw obrać z łusek bo jest wygodniej.
Pozostaje jeszcze kwestia tików nerwowych tuszy karpia które jeszcze długo po zabiciu utrzymują się. Aby usunąć ten efekt nalezy uderzyć młotkiem około centymetra powyżej środka płetwy ogonowej w celu przełamamia rdzenia kręgowego.

Z doświadczenia ten sposób jest najbardziej chumanitarny.
Ciężko wyobrazić sobie wigilijną kolację bez karpia. Można śmiało stwierdzić, że sympatyków tej ryby jest tylu ilu jej...
Jak przyrządzić karpia z pieczarkami?
Ciężko wyobrazić sobie wigilijną kolację bez karpia...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub