Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak hodować storczyki?
Jak hodować storczyki?

Jak hodować storczyki?

, specjalista Tipy.pl
 4.6/5 (253 ocen)
Oceń 
Złotą zasadą w owocnej hodowli storczyków jest ich przesadzanie w warunkach jak najbardziej podobnych do naturalnych. W naturze większość storczyków to epifity, co oznacza, że rosną one na innych obiektach, przyczepiając się do kory drzew czy nawet kamieni. Najbardziej preferowane odmiany w uprawach to Phalaenopsis oraz Dendrobium. Zabiegi pielęgnacyjne są bardzo proste. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek co robić, aby twój storczyk był wyjątkowo piękny i kwitnął jak najdłużej.
1
Pamiętaj o kilku ważnych zasadach:

- Storczyki lubią mocne światło. Nie można ich jednak wystawiać na bezpośrednie działanie silnych promieni słonecznych. Wyjątkiem jest Dendrobium, który może rosnąc w warunkach większego nasłonecznienia. Jeżeli więc zdecydujesz się na wystawienie swojego storczyka na parapet lub balkon, zrób to późnym popołudniem, kiedy promieniowanie jest nieco słabsze.

- Nie zapomnij także o utrzymaniu odpowiedniej wilgotności w doniczce i zapewnieniu storczykowi dobrej wentylacji.

- Na przemian zapewniaj roślinie okres suszy i nadmiernego nawodnienia.

- Utrzymuj temperaturę w granicach 10 – 30 ºC.
2
W większości sklepów storczyki pakowane są w tanie plastikowe doniczki z ziemią nasączoną mchem. Sposób ten sprawia, że korzeń nie ma zapewnionego odpowiedniego przepływu powietrza i nie może całkowicie wyschnąć. Dlatego roślina nie oddycha, a gnicie korzeni jest nieuniknione. Korzeń storczyka to bardzo wyspecjalizowany organ mający za zadanie bardzo szybko chłonąć wodę z otoczenia i szybko oddychać. Tak więc używanie takich doniczek jest błędnym rozwiązaniem tym bardziej, że roślina nie wyciąga składników pokarmowych z gleby.
Jak pielęgnować anturium?
Jak pielęgnować bambusa?
Jak pielęgnować kaktusa bożonarodzeniowego (Szlumbergera)?
Jak dbać o anturium?
Wskazówki
  • Uważaj na wodę chlorowaną. Jeśli woda w twoim kranie jest chlorowana, nigdy nie podlewaj nią bezpośrednio rośliny. Podlewanie kwiatów wodą z kranu jest możliwe wyłącznie na obszarach, gdzie w kranie mamy wodę źródlaną.
strona 1 z 3następna >
Przeczytaj teraz: Jak hodować orchidee?
 4.6/5 (253 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (4)

Zuza - 2013-11-25
Czy ktoś miał storczyka z rodz. Paphilodelium, bo mam go od dwóch lat i nie mogę spowodować kwitnienia. Od lat choduję Phalaenopsis i Oncidium i pieknie kwitną jak szalone a sabotek nie chce mimo tego że liście wypuszcza kwiatków nie widać. Wszystkie traktuję jednakowo. Czy ktoś miał kiedyś coś z Paphilodelium ?
STELLA176 - 2013-04-18
. . . (~") . . . Bardzo cenne wskazówki. latem proponuje wystawić storczyki na taras, balkon, ale oczywiście nie do ostrego słońca. Kwitnienie murowane.
Roza - 2010-03-12

Proszę dokładnie oglądnąć, najlepiej przez szkło powiększające te lepki kropelki. Jeśli są w środku białe owady to znaczy że storczyka zaatakowały wełnowce. Wełnocne można usunąć wacikiem nasączonym w denaturacie a następnie spłukać wodą. Dobrze jest również spryskać kwiatka jakimś preparatem, np. Provado Plus (nejlepiej jednak iść do sklepu ogrodniczego i poprosić o środek na wełnowce).

Możliwe też, że twojego storczyka zaatakowały czerwce.

Charakterystyka - Roślina jest osłabiona, lepka i pokryta czarnym nalotem. Na liściach i łodygach znajdują się narośla w postaci tarczek, spod których po zdrapaniu wysypuje się biały proszek. Jeśli tak jest to zmywaj je wacikiem nasączonym roztworem wody i spirytusu (pół na pół), lub roztworem wody z dodatkiem płynu do mycia naczyń. Możesz również iść do sklepu ogrodniczego - tam kupisz specjalne pałeczki do ziemi przeciwko czerwcom.

baska - 2010-03-12
mój storczyk kwitnie na biało,był piekny,zaczęły żółknąć liście,a teraz na pędzie kwiatowym obok kwiatów widzę kropelki przypominające,krople wody,ale jest to lepka,ciągnąca się kropla,gęsta maż...proszę o pomoc.
Niezwykle ważne jest, by przycinać storczyki, zwłaszcza po kwitnieniu, jeżeli chcesz pobudzić je do dalszego wzrostu i...
Jak przycinać storczyki?
Niezwykle ważne jest, by przycinać storczyki, zwłaszcza po kwitnieniu, jeżeli chcesz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub