Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Choroby Wirusowe > Jak leczyć zapalenie krtani?
Jak leczyć zapalenie krtani?

Jak leczyć zapalenie krtani?

, specjalista Tipy.pl
 2.3/5 (397 ocen)
Oceń 
Zapalenie krtani występuje najczęściej jako powikłanie po przebytym przeziębieniu lub w wyniku przeniesienia infekcji z jamy gardłowo-nosowej. Na skutek zapalenia krtani dochodzi do obrzęku błony śluzowej, a nawet w skrajnych przypadkach do jej złuszczania. Obrzęk błony śluzowej powoduje zwiększanie wydzielania śluzu, który dodatkowo podrażnia krtań, przez co wywołuje kaszel. Jednocześnie pojawia się także ból krtani nasilający się szczególnie podczas połykania. Poniżej znajdziesz wskazówki jak leczyć zapalenie krtani.
1
Musisz uzbroić się w cierpliwość. Zapalenie krtani, nawet dobrze leczone, trwa zwykle około 2 tygodni. W tym czasie objawy ustępują bardzo powoli i trzeba uważać by się nie doziębić.
2
Chory na zapalenie krtani powinien leżeć w ciepłym łóżku, najlepiej w pomieszczeniu, gdzie temperatura wynosi minimum 20 stopni Celsjusza oraz jest duża wilgotność powietrza.
3
Aby nie podrażniać krtani chory powinien przyjmować posiłki letnie, a nie gorące. Zalecane jest także duże spożycie płynów. Szczególnie polecane jest spożywanie dużych ilości rosołu (podobnie jak we wszystkich zapaleniach dróg oddechowych). Dobrze także pić herbatkę rumiankową z dodatkiem miodu.
4
Podczas zapalenia krtani należy zaprzestać palenia tytoniu i spożywania alkoholu, gdyż powodują one dodatkowe podrażnienie krtani i wydłużają czas leczenia.
5
Doskonałe w leczeniu krtani są inhalacje przynajmniej 2 razy dziennie, robione przy użyciu inhalatorów na bazie spirytusu zbożowego z dodatkiem olejku eukaliptusowego lub sosnowego. Inhalacje możesz robić nad naczyniem z gorącą wodą lub za pomocą specjalnego urządzenia do inhalacji (do kupienia tutaj). Ten drugi sposób jest znacznie bardziej bezpieczny w przypadku dzieci - nie ma ryzyka oblania wrzątkiem.
6
Również kąpiele parowe mogą łagodzić przykre dolegliwości występujące podczas zapalenia krtani. Najlepsza na zapalenie krtani jest "parówka" z dodatkiem rumianku.
7
Po leki w zapaleniu krtani sięga się tylko, gdy inne środki zawiodą. Podstawę w leczeniu krtani stanowią antybiotyki i środki przeciwzapalne. Jeżeli obrzęk krtani jest bardzo duży i utrudnia oddychanie, do leczenia należy także włączyć sterydy, które pomogą zmniejszyć obrzęk.
Jak leczyć powiększone węzły chłonne?
Jak rozpoznać półpasiec?
Jak leczyć półpasiec?
Jak leczyć przewlekłe zapalenie oskrzeli?
Wskazówki
  • Aby zapobiegać zapaleniu krtani należy dokładnie leczyć zapalenia górnych dróg oddechowych.
  • Na zimnym powietrzu należy odzywać się tylko wtedy, gdy jest to konieczne
 2.3/5 (397 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (8)

T - 2013-10-09
bo zapalenie krtani może mieć podłoże wirusowe lub bakteryjne. Antybiotyk pomoże tylko gdy podłożę zapalenia jest bakteryjne, a na wirusy nie pomoże.
Grimmar - 2013-01-21
ostre zapalenie krtani u dziecka jest czymś nie do opisania ile stresu i walki o zdrowie dziecka,a reakcja musi być szybka ponieważ u dzieci zapalenie krtani zaniedbane może się zakończyć tragicznie,gdyż dzieci maja wąską krtań.Nie dość że trzeba faszerować całą masą sterydów to jeszcze ile na balkonie na mrozie z dzieckiem nastałem,bo jak chwyci atak to zimne powietrze może nieco zmniejszyć obrzęk by mogło dziecko jakoś oddychać zanim zadziała jakiś lek co trochę poprawi saturacje.Stres,walka całego,a na poprawę trzeba czekać.Albo szybko na pogotowie tam zastrzyk z dexawenu co pomoże na chwilę,skierowanie do szpitala dziecięcego i dożylnie taka chemia że dziecko nieprzytomne.Dla dzieci podatnych na zapalenia krtanido 7mego roku życia straszna i tragiczna choroba,dla dorosłych to przy tym jak obiadek u babci,albo katarek.Dla dzieci ciężkie przeżycia,to jakby ktoś biegł sprint na 400 metrów a potem oddychał przez słomkę,wypróbujcie jakie to uczucie.
Hihotka - 2013-01-11
Na zapalenie krtani polecam LEN. Lekarz przepisał mi antybiotyk więc nie skorzystałam. Poszłam do apteki i zakupiłam len, za naprawdę małe pieniądze. Zrobiłam " kisielek", już pijąc poczułam ulgę. Po drugim było zdecydowanie lepiej. Kolejne przywróciły fonię;) Szczerze polecam! Zdróweczka życzę
kasiek - 2012-11-13
antybiotyki na zapalenie krtani gorszej bzdury nie słyszałam
anonim - 2012-08-23
Właśnie dziś byłam u lekarza który zdiagnozował zapalenie krtani.Nie mam głosu a to co wydaje z gardla to nawet nie szept. Zapisał mi 3 x dziennie calcium, 3x rutinoscorbin, pastylki do ssania i mnóstwo cukierków do ssania. Nie mam mówić ale do pracy jestem zdolna. Pracuję jako sprzedawca w klimatyzowanym pomieszczeniu. Zastanawiam się tylko jak jutro będę obsługiwać klientów.
mała - 2012-06-28
Ja mam aktualnie zapalenie krtani męczy mnie potworny kaszel i nie mogę mówić. Dostałam antybiotyk i wziewy.Pierwszy raz to mam i mam nadzieję,że ostatni :)
Pacjent - 2011-03-27

to jak ma być leczone zapalenie krtani według Ciebie Pani doktor?

Aga - 2011-02-10
co za bzdury o leczeniu, masakra!
Jesienna aura sprzyja częstym bólom gardła. Jeżeli masz problem z gardłem, poniżej znajdziesz kilka sposobów walki z tą...
Jak szybko wyleczyć gardło?
Jesienna aura sprzyja częstym bólom gardła. Jeżeli masz problem z gardłem, poniżej...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub