Tutaj jesteś: Prawo > Prawo Konsumenckie > Reklamacja > Jak napisać reklamację?
Jak napisać reklamację?

Jak napisać reklamację?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (15 ocen)
Oceń 
Często zdarza się, że zakupiony przez nas produkt lub usługa są wadliwe lub nie spełniają naszych oczekiwań. W takich przypadkach jesteśmy chronieni Prawem Konsumenta i możemy daną rzecz zareklamować. Decydując się na reklamację, pamiętaj, że musisz zgłosić ją najpóźniej do dwóch miesięcy od momentu wykrycia wady. Sprzedawca ma wówczas 14 dni na odpowiedź, a jeśli nie wywiąże się z tego terminu, automatycznie oznacza to, że twoją reklamację uznał.
Reklamację najlepiej składać na piśmie i zachować w domu jej kopię wraz z potwierdzeniem daty złożenia. Jak taka reklamacja powinna wyglądać? Przekonaj się czytając poniższy artykuł.
1
W pierwszym wierszu reklamacji umieść informacje dotyczące daty i miejsca złożenia reklamacji (tak jak w każdym piśmie formalnym).
2
W lewym górnym rogu podaj swoje dane (imię, nazwisko, adres, numer telefonu).
3
Na środku napisz nagłówek „Reklamacja towaru/usługi”.
4
Opisz produkt, którego dotyczy reklamacja (nazwa, cena, data nabycia, numer paragonu lub innego dowodu zakupu). Pamiętaj, żeby dowód zakupu dołączyć do reklamacji.
5
Opisz, dlaczego dany produkt/usługa nie spełnił twoich oczekiwań.
6
Napisz, kiedy ujawniła się wada (pamiętaj, że od tego czasu nie mogły minąć 2 miesiące).
7
Opisz, czego oczekujesz od sprzedawcy. Możesz wybrać wymianę towaru na nowy lub jego nieodpłatną naprawę. Zwrotu pieniędzy możesz zażądać tylko wtedy, gdy ani naprawa, ani wymiana nie są możliwe lub gdy sprzedawca nie dotrzyma terminu realizacji reklamacji.
8
Złóż własnoręczny podpis.
9
Pozostaw miejsce na potwierdzenie otrzymania reklamacji przez sprzedawcę.
Jak gotować na parze?
Jak pocałować dziewczynę jeśli jest się nieśmiałym?
Jak leczyć zatrucie alkoholowe?
Jak zrobić pisanki farbowane w cebuli?
Wskazówki
  • Pamiętaj, że sprzedawca nie może wyrzec się odpowiedzialności za sprzedawany przez siebie towar.
  • Niektórzy sprzedawcy mają własne formularze, na których należy dokonywać reklamacji.
 3.7/5 (15 ocen)
Oceń 

  • Komentarze Tipy.pl (9)

karolina - 2014-04-15
witam
mam pewien problem z reklamacją mianowicie kupiłam na allegro synkowi pod choinke pieska Bobiego niestety sie zepsuł i chciałam go zareklamowac ale sprzedawca nie odpisuje na maile a nr telefonu nie podał nie wiem jak mam sie z nim skontaktowac lub w jaki sposób złożyć reklamacje
prosze o pomoc

pozdrawiam
GUZMEN77 - 2012-08-24

Witam . Jestem tutaj nowy ale już mam inny bardziej nietypowy problem . Mianowicie 3 lata temu kupiłem rower firmy northtec ( nowy w sklepie rowerowym z paragonem i dwu letnią gwarancją ) . W dniu dzisiejszym 24.VIII.2012r. rama roweru się złamała - żenada , tym bardziej że jesteśmy z rodziną na wakacjach i tłukliśmy się z rowerami 600 km . Czy mogę reklamować pękniętą ramę i jeżeli tak to na jakie przepisy się powołać .

Bardzo proszę o odpowiedź

alat - 2011-03-23
Na stronie http://www.konsument.gov.pl w zakładce "Złóż skargę" można pobrać gotowe formularze reklamacji w języku polskim (skarga do polskiego przedsiębiorcy), jak i j. angielskim - np. reklamacja usług u zagranicznego przewoźnika lotniczego, sklepu internetowego zarejestrowanego w UE itp.

Wzorce są uniwersalne, na pewno ułatwią określenie roszczenia.

Jeśli reklamacja nie będzie skuteczna, tzn. przedsiębiorca ją odrzuci lub w ogóle nie odpowie, można zwrócić się o pomoc do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.

Gdy sytuacja dotyczy zagranicznego przedsiębiorcy - warto skontaktować się Europejskim Centrum Konsumenckim (ECK Polska). Prawnicy ECK udzielają BEZPŁATNYCH porad prawnych i pomagają w dochodzeniu roszczeń od zagranicznych przedsiębiorców (zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych, komisów aut używanych czy wypożyczalni samochodów). Skargi można zgłaszać za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej http://konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl).
tronskowa - 2011-03-22
Mam pytanko, kupiłam poprzez internet wózek dla dziecka, okazało się, że konstrukcja wózka wyklucza swobodne poruszanie się przeze mnie( mały odstęp między tylnymi kółkami, oraz stelaż uniemożliwiający "zrobienie kroku" )inaczej mówiąc wózek nie nadaje się dla osób wyższych, ponieważ powoduje potykanie się. Czy mogę ten wózek reklamować na podstawie dz.u. nr.22.poz.271. Jeśli nie, to w jaki sposób mogę go zareklamować? Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Wanda0 - 2010-11-26

do Ewa: najlepiej zadzwoń do sklepu, powiedz że chcesz zareklamować (bo coś nie działa) i im to odeślij a oni wyślą ci inne bez wad. Jeśli chodzi o zwrot towaru (i zwrot pieniędzy) to musisz sprawdzić w regulaminie sklepu na jakiej podstawie to się odbywa. Według prawa na zwrot towaru bez podania jakiejkolwiek przyczyny masz czas do 10 dni od otrzymania towaru. Jeśli jednak sprzedawca cię nie poinformował o tym prawie (nie było o tym mowy na stronie przedmiotu, w serwisie, w regulaminie ani nigdzie indziej) wówczas ten czas ci się wydłuża do 3 msc. Jednak raczej staraj sie to odesłać w ciągu 10 dni. Wraz z towarem powinnaś wysłać również oświadczenie o odstąpieniu od umowy.

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy ma wyglądać tak:

Imię i nazwisko Miejscowość, data

Adres zamieszkania

Nazwa sprzedawcy

Adres sprzedawcy

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość

Oświadczam, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentow oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271) odstępuję od umowy . . . . . . nr . . . . . . zawartej dnia. . . . . .w. . . . .

Proszę o zwrot kwoty. . . . zł (słownie:. . . . ) przekazem pocztowym na adres. . . . . .

Zwracam w stanie niezmienionym . . . . . . . . .otrzymany dnia . . . .

Twój podpis

ewa - 2010-11-26
kupilam psp przez internet i nie wiem jak napisac reklamacje i zwrot pieniedzy za sprzet prosze pomozcie mi napisac
grazka5903 - 2010-11-23

dziękuję za poradę.

Olga - 2010-11-23

Sprzedawca może nie uznać reklamacji, jeśli wada produktu powstała z twojej winy. Np. było uszkodzenie mechaniczne (ktoś wypalił dziurę na swetrze, podarte na gwoździu spodnie itp), lub na skutek niewłaściwego użytkowania (np. gotowanie jajek w czajniku elektrycznym). Jednak sprzedawca powinien przeprowadzić na SWÓJ koszt ekspertyzę, która potwierdzi, że wada produktu powstała z twojej winy.

Jeśli jednak masz problemy to zgłoś się do Rzecznika Praw Konsumenta i powiedz mu dokładnie o co chodzi. Porada u rzecznika jest bezpłatna, można go znaleźć w każdym powiecie.

grazka5903 - 2010-11-22
A jeżeli sprzedawca nie będzie chciał uznać reklamacji i jej nie odbierze co w takiej sytuacji robić?
Wysokie temperatury za oknem i wszechobecne dookoła truskawki sugerują nam tylko jeden posiłek: lody truskawkowe....
Jak zrobić lody truskawkowe „sandwicz”?
Wysokie temperatury za oknem i wszechobecne dookoła truskawki...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub