Tutaj jesteś: Motoryzacja > Naprawa Samochodu > Przebite opony > Jak zmienić koło?
Jak zmienić koło?

Jak zmienić koło?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.1/5 (13 ocen)
Oceń 
Teoretycznie wymiana koła w samochodzie jest sprawą niezwykle prostą. Większość mężczyzn uznaje takie pytanie za głupie i zupełnie pozbawione sensu. Jednak trzeba pamiętać o tym, że aby umieć coś zrobić należy najpierw się tego nauczyć - w tym przypadku przynajmniej raz wymienić koło samodzielnie. Porady tutaj przedstawione są jednak nie tylko dla kobiet. Coraz częściej można spotkać faceta, który po złapaniu gumy potrafi jedynie rozłożyć ręce i zadzwonić po pomoc drogową.
koło zapasowe, lewarek, klucz, trójkąt ostrzegawczy
1

Trójkąt ostrzegawczy

Stawiamy trójkąt ostrzegawczy na drodze. W zależności od tego, gdzie się znajdujemy ustawiamy go w odległości 100 m (autostrady i drogi ekspresowe), 30 - 50 m (poza obszarem zabudowania), nie więcej niż 1 m (na obszarze zabudowanym).

W niektórych krajach należy stosować również kamizelkę odblaskową - dotyczy to każdorazowego wyjścia z samochodu w miejscu innym niż parking.

2

Blokujemy samochód

Samochód zostawiamy na biegu, zaciągamy hamulec ręczny. Jeśli mamy pod ręką coś ciężkiego np. cegłę - podkładamy pod koło - z przeciwnej strony, niż ta po której złapaliśmy gumę. Samochód blokujemy po to, aby nie odjechał on nam podczas wymiany albo nie spadł z lewarka.

3
Wymiana koła

Ściągamy kołpak (Ten punkt dotyczy jedynie przypadku, gdy śruby są zakryte kołpakiem.)

Ubieramy rękawiczki, chwytamy kołpak z dwóch stron (kciukami i palcami wskazującymi) i mocno szarpiemy. Jeśli nie zejdzie, wówczas możemy podważyć go za pomocą śrubokrętu jednak jeśli kołpak jest plastikowy to istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że pęknie.

Jak ustawić światła w aucie?
Co oznaczają drgania na kierownicy?
Co oznacza biały, niebieski lub czarny dym z rury wydechowej?
Co oznaczają kontrolki w samochodzie? Cz. 1
Wskazówki
  • Po wymianie koła należy udać się do wulkanizatora, gdzie uszkodzone koło zostanie naprawione. W większości przypadków koła zapasowe to tzw. dojazdówki, które nie nadają się do dłuższej jazdy.
strona 1 z 3następna >
 4.1/5 (13 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (7)

Marko - 2011-07-08
do pliszek: ok, dzięki. już poprawione.
pliszek - 2011-07-08
UWAGA! W punkcie 4 jest błąd. Nie skaczemy po LEWARKU tylko w razie konieczności po KLUCZU.
magdaMa - 2010-10-19

Geometrię sprawdza się jar w roku, przed sezonem letnim, nie trzeba po każdej wymianie opon (wymiana nie ma nic wspólnego z geometrią).

Michael. - 2010-10-18
A czy po wymianie koła ( naprawionego i wyważonego u wulkanizatora ) nie należy jakoś ustawiać ponownie kół? Geometrii albo czegoś takiego?
Nie chciałbym aby bieżnik się zużył z takiego powodu, albo jechać w trasę ze źle ustawionymi kołami.
kolacz - 2010-08-26
na pewno może przydać się kobietom ...
Magda - 2010-08-25
Ja zawsze wymieniam sobie sama koło jak złapię gumę. Uważam, że trzeba to umieć, nawet jeśli ma się dużo kasy i z każdą duperelką dzwoni po pomoc. Czasami może nam się przytrafić, że nie będzie nam miał kto pomóc i co wówczas? Takie podstawowe rzeczy powinien umieć każdy a z tego co ostatnio obserwuję to nikt sobie sam nie może poradzić - nawet dla facetów wymiana koła staje się problemem.
1 - 2010-05-08
jedna uwaga, po kluczu nie wolno skakać!!!
Do odkręcania używamy rak, jak masz mało siły użyj dłuższego klucza.
Prowadzi to do zerwania śruby, alb uszkodzenia nasady..
Jeśli jesteś fanem recyklingu z pewnością spodoba ci się pomysł na wykonanie pufy ze starej opony. Wbrew pozorom jej...
Jak zrobić pufę ze starej opony?
Jeśli jesteś fanem recyklingu z pewnością spodoba...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub