Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Architektura Ogrodu > Pielęgnacja Ogrodu > Jak przycinać drzewa owocowe?
Jak przycinać drzewa owocowe?

Jak przycinać drzewa owocowe?

, specjalista Tipy.pl
 3.9/5 (464 ocen)
Oceń 
Poniższy artykuł dotyczy przycinania drzew owocowych. Należy przy tym wiedzieć, że owoce powstają na pędach w drugim roku lub później. Jednym z ważniejszych celów przycinania drzew jest uzyskanie równowagi (mniej więcej pół na pół) między pędami tegorocznymi i pędami ubiegłorocznymi. Przycięcie ma zagwarantować dobry zbiór owoców w bieżącym roku i wystarczającą ilość pędów na następny rok. Duże znaczenia ma także okres, w którym przycinasz drzewa. Przycinanie drzew owocowych zimą powoduje ich pobudzenie i przez to są bardziej aktywne w następnym sezonie. Natomiast przycinanie drzew latem powoduje, że rosną one mniej w ciągu tego sezonu wegetacyjnego. Przeczytaj wskazówki zamieszczone poniżej, a dowiesz się jak prawidłowo przycinać drzewa owocowe.
1

Pierwsze przycinanie.

Powinno nastąpić zaraz po posadzeniu drzewka, zwykle koło listopada lub grudnia. Drzewa w różnym wieku przycina się na różne sposoby, gdyż zależy to od ich etapu rozwoju.

2
przycinanie drzewka jednorocznego

Przycinanie drzewek jednorocznych.

Jednoroczne drzewko powinno być przycięte natychmiast po przesadzeniu. Ostrym sekatorem odetnij górną połowę pędu. Zanim jednak przystąpisz do ciecia upewnij się, że dolana część pędu posiada przynajmniej cztery młode pączki lub wypuszcza gałązki boczne. Jeżeli nie, musisz przyciąć drzewko nieco wyżej, tak by pozostały cztery pączki.

3
przycinanie drzewa dwuletniego

Przycinanie dwuletniego drzewa.

Dwuletnie drzewa należy przycinać między grudniem, a lutym. Obszar zaznaczony na rysunku różowym kolorem oznacza przyrost drzewa w poprzednim roku. Ten obszar nie powinien być przycinany. Wszystkie pędy boczne, zaznaczone kolorem czarnym, powinny zostać przycięte. Pędy boczne powinny być przycinane zaraz ponad zewnętrznym pączkiem. Ten pączek umożliwi produkcję nowych pędów na wiosnę, dzięki temu korona będzie rozkrzewiać się dalej od centrum drzewa.

Jak sadzić śliwę?
Jak nawozić rośliny?
Jak pielęgnować hibiskusa ogrodowego?
Jak przycinać bonsai?
Wskazówki
  • Pamiętaj, że drzewa należy przycinać ostrym sekatorem. Duży wybór sekatorów do gałęzi znajdziesz na Allegro (zobacz tutaj).
strona 1 z 2następna >
Przeczytaj teraz: Jak uprawiać pigwę?
 3.9/5 (464 ocen)
Oceń 

  • Komentarze Tipy.pl (6)

wiktor - 2013-05-06
beznadziejny artykuł. jabłka, wiśnie, czereśnie, śliwki, orzechy tnie i prowadzi się inaczej a tak to niech sobie tną brzózki
efi5 - 2013-04-15
Bardzo pomocny artykuł-dziękuję i polecę go swojej córce, bo ona ma ogródek i napewno z mężem poczyta tak wspaniałe porady.
angelika_musial - 2012-10-16
Ja również jestem właścicielką kilku drzewek owocowych. Przyznam się szczerze, że kilka zniszczyłam złym ich przycięciem na zimę. Najgorsze są takie młode drzewka, gałązek jest mało i przyciąć je odpowiednio to nie lada sztuka. Dziękuję za pomocny artykuł:)
syngonium - 2012-03-26
Witam bardzo ładnie i prosto opisane cięcie drzewek.Jestem początkującą właścicielką kilku drzewek owocowych.Cieszę się że mogę skorzystać z tak ciekawych rad.O wielu rzeczach człowiek poprostu nie wie,a chciałby mieć dorodne owoce.
Ogrodnik - 2010-07-23
Drzewa owocowe możemy przycinać w dwóch terminach - w okresie spoczynku (cięcie zimowe) oraz w okresie wegetacji (cięcie letnie).

Cięcie zimowe - od lutego (pod warunkiem że nie będzie już mrozów) do kwietnia.

Najpierw przycinamy gatunki najmniej wrażliwe na uszkodzenia mrozowe, cięcie tych bardziej wrażliwych odkładamy do wiosny.

Jako pierwsze możemy przyciąć jabłonie i grusze. Następnie śliwy, morele, brzoskwinie i nektaryny.

W zimie najlepiej przycinać młode drzewa pestkowe, zaś starsze drzewa lepiej przyciąć latem (mniej infekcji i chorób).

Wiśnie i czereśnie (delikatne drzewa podatne na choroby) przycinamy latem po zbiorach owoców.
Barbara - 2010-05-20
dobry artykuł, przyda się na zimę
W większej części kraju opryskiwanie drzew owocowych jest koniecznością, jeśli chcesz by Twoje drzewa i owoce były...
Jak opryskiwać drzewa owocowe?
W większej części kraju opryskiwanie drzew owocowych...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub