Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak przycinać storczyki?
Jak przycinać storczyki?

Jak przycinać storczyki?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (361 ocen)
Oceń 
Niezwykle ważne jest, by przycinać storczyki, zwłaszcza po kwitnieniu, jeżeli chcesz pobudzić je do dalszego wzrostu i mieć zdrową, wielokrotnie kwitnącą roślinę. Początkujący hodowcy storczyków często obawiają się, że je uszkodzą podczas przycinania. Przycinanie storczyków nie musi być jednak wcale trudne, zwłaszcza, jeżeli przeczytasz poniższe wskazówki.
1

Czas przycinania.

Storczyki powinny być przycinane w czasie uśpienia, czyli wtedy, gdy nie mają już żadnych kwiatów. W większości przypadków najlepszym okresem na przycinanie storczyków jest okres od początku października, aż do końca listopada. Jeżeli nie zrobisz tego w tym czasie, to roślina zdąży już puścić nowe pączki. Nie wolno ci dopuścić do tego, by zakwitła.
Okres przycinania storczyków zależy także od ich odmiany, zwłaszcza w przypadku tych odmian, które kwitną kilkakrotnie w ciągu roku. Jeżeli jednak nie masz pewności, kiedy powinnaś przyciąć roślinę, najlepiej zrób to między październikiem i listopadem.

2

Określ odmianę storczyków.

Poszczególne grupy storczyków wykazują indywidualne cechy, jeśli chodzi o wzrost, rozwój i kwitnienie. Storczyki z odmiany Phalaenopsis muszą być przycinane, gdy ich kwiaty zaczynają więdnąć. Inne odmiany storczyków lepiej przycinać, gdy pędy brązowieją. Warto więc wiedzieć, jaką odmianę storczyków posiadamy. Najlepiej zapytać o dokładna nazwę rośliny podczas jej zakupu. W dobrym sklepie ogrodniczym powinniśmy także otrzymać informację jak podlewać i przycinać dany gatunek storczyków. Jeżeli jednak znasz dokładną nazwę swojej rośliny, możesz znaleźć wszystkie potrzebne informacje w internecie.

Jak pielęgnować grudnika?
Jakie rośliny wybrać do domu?
Jak pielęgnować anturium?
Jak dbać o fiołek alpejski?
strona 1 z 2następna >
Przeczytaj teraz: Jak przesadzać storczyki?
 4.2/5 (361 ocen)
Oceń 

  • Komentarze Tipy.pl (21)

aaaaaa - 2014-03-21
Kompletnie beznadziejny artykuł. Nic z niego nie wynika. Po przeczytaniu nadal nie wiadomo jak, gdzie i kiedy przycinać. Może dla osób znających dobrze temat jest przydatny. Dla amatora -jak ja- kompletnie beee!!
gość 2 - 2014-02-10
Witam, kupiłam kwitnącego storczyka w październiku, ale zaledwie po kilku dniach kwiaty opadły. Zaopatrzyłam się w nawóz dla storczyków, który używam wg zaleceń mimo to nie zauważyłam, aby kwiat puścił jakieś nowe pędy, wręcz przeciwnie - korzenie zaczęły obsychać, więc je przycięłam. Dopiero teraz dowiedziałam się o tym, że roślinkę należy przycinać po przekwitnięciu, jednak zalecacie robić to w październiku/listopadzie. Czy mogę zrobić to teraz, w lutym ? Mój storczyk nie ma żadnych nowych pędów, może po tym zabiegu trochę się rozbudzi :)
topielica - 2013-04-23
Oprócz przycinania ważne jest światło dla storczyków -ilośc bowiem swiatła jaką otrzyma nasz storczyk w głónej mierze decydowac będzie o jego kwitnięciu .
STELLA176 - 2013-04-18
. . . (~") . . . A ja proponuje nic nie obić, nie przycinać po przekwitnięciu. Jeżeli łodyga nie schnie to zostawić a jak schnie to obciąć uschnięta część. Mam w domu sporo storczyków ( 15 szt) i przyznam, ze te ostatnie , nieobcinane, czyli 3 szt. maja po 4 pędy i wszystkie kwitną. Nie są jakoś obficie obsypane kwiatami i kwiaty są mniejsze, ale efekt jest ;-)
kasia - 2013-02-20
witam mam wielki problem ze storczykiem :( mianowicie kupiłam go jakis miesiac czasu temu i wiedziałam ze bedą z nim problemy poniewaz juz byl przelany teraz został bez lisci stozek wzrosu wyglada na wyschniety i mam teraz trzy badtle i przyciete kozenie czy mam sznse ze odbije ??
pati - 2013-01-15
witam mam pytanie mam dwa storczyki Phalaenopsis ktore mi przekwitły przycielam przy 3oczku jak przeczytalam na forum ale lodygi zaczely usychac w jednym pokazala sie cala nowa lodyga tamte uschly, liscie i korzenie ok ale w tym drugim jest wiekszy problem gdyz zżółkły mu liscie i odlecialy jedna lodyga wyschla calkowicie druga do polowy a od polowy pokazal sie w oczku nowy ped nie wiem czy mam go tak zostawic czy cos z nim zrobic i co z tymi zółtymi lisciami czy one odrosna?
asia2436 - 2012-11-22
Witam , obecnie w domu mam 8 strorczyków obcinam je około 1 cm od miejsca wypuszczenia przeważnie w koniec października poczatek listopada , tylko przez zime nie kwitną tam chyba tylko ze 2 kwitną natomiast na wiosne puszczają nowe pędy i długo kwitną. Raz na tydzień podlewam je wodą przegotowaną tylko żeby odstała się a raz w miesiącu podlewam nawozem do storczyków .
oset - 2012-10-30
witam
Moj storczyk juz przekwitl 2 lodyzki najpierw pozolkly pozniej zbrazowialy wygladaly na lekko jakby zgnite wiec je obcielam zostawiajac 2 cm od korzenia i czekam+- co sie wydarzy .A moze komus tez tak sie stalo? prosilabym o rade co dalej z tym fantem?A HA jest to moj pierwszy storczyk i nie mam doswiadczenia z tym przepieknym kwiatkiem dziekuje za wszystkir rady
aGuLa=* - 2012-10-28
mam pewien problem... otoz ponad rok temu moja orchidea przekwitla wiec ja przycielam ale reszta lodyg zdrewniala i juz od ok. roku nic sie z nimi nie dzieje i nie ma nowych lodyg ale pojawiaja sie nowe liscie ktore rosna... co zrobic aby ponownie zakwitla? Prosze o odpowiedz na e-maila, z gory dziekuje=)
modliszka - 2012-05-12

A ja mam storczyka w pokoju, który niestety jest dość ciemny. Kwiatek nie wygląda za dobrze, może polecicie jakieś odżywki?

hmmm - 2012-04-04
Po 1. phalaenopsis często kwitnie powtórnie z uśpionych oczek lub przedłuża pęd, więc nie należy przycinać go jeśli nie zasechł; chyba zależy nam na kwitnieniu, a nie: "Nie wolno ci dopuścić do tego, by zakwitła. "
po 2. najstarsze liście także potrafią żółknąć i zasychać
po 3. podlewanie nie jest ściśle określane w czasie, u jednych będzie częstsze, np. ze względu na wyższe temperatury w domu i szybsze przesychanie podłoża, u innych rzadziej; ponadto istnieje pewna zasada, że lepiej przesuszyć niż zalać
po 4. polecam poczytać fachowe strony związane z uprawą storczyków
aga1214182 - 2012-03-03
Mam storczyki i gdy mają piękne pąki,to zaczynają żółknąć i opadają.C o mam zrobić??
figa - 2012-02-17
Witam.Mam storczyki miniaturki Phalaenopsis,jedna właśnie przekwitła a druga jeszcze ma kwiaty.Mam pytanie,czy muszę czekać do pażdziernika z przycięciem czy można to zrobić teraz,po przekwitnięciu.I czy przycinać za trzecim oczkiem lub wyciąć całą łodygę,dodam że jest tylko jedna.Z góry dziękuje.
słońce - 2012-01-22
mój storczyk ma klejące liście od spodu -czy to choroba
Deva - 2011-11-21
Oczko to taki nabłonek na łodyżce, pierwsze jest zawsze tuż koło liści, tam gdzie wyrasta... z tego co mi tlumaczyla kwiaciarka, nie przesadzamy storczyka, bo jak ma za wiele miejsca to beda sie rozrastac korzenie zamiast puszczac pędy kwiatowe...
żółknięcie lisci - nadmiar wody, nie podlewamy kwiatka po korzeniach, tylko wstawiamy na pol godz do pojemnika z odstana wodą, po czym wyjmujemy i po obcieknięciu wkladamy do donicy, w ktorej stoi - musi byc ona przezroczystac, by korzonki mialy dosc swiatla. Stare uschniete korzonki usuwam.
Orchidea jest pięknym kwiatem i ozdobi Twoje mieszkanie na długi czas. Jak wybrać odpowiednią? Przeczytaj poniżej.
Jak wybrać Orchideę do domu?
Orchidea jest pięknym kwiatem i ozdobi Twoje mieszkanie na długi czas. Jak wybrać...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub