Tutaj jesteś: Zdrowie > Ugryzienia i Ukąszenia > Ugryzienia Kleszcza > Jak usunąć kleszcza?
Jak usunąć kleszcza?

Jak usunąć kleszcza?

, specjalista Tipy.pl
 4.7/5 (266 ocen)
Oceń 
Kleszcze wchodzą na naszą skórę i wgryzają się w nią. Łatwo zauważyć na ciele mały czarny punkcik, czasem lekko swędzący. Poniżej znajdziesz instrukcję jak usunąć kleszcza w całości.
Pęseta, Spirytus
1
Usunięcie kleszcza nie musi odbywać się na pogotowiu, możesz to również zrobić w domu. Jeżeli znajdziesz na swoim ciele lub ciele swojego psa kleszcza pierwszą rzeczą jaką musisz zrobić jest wysterylizować pęsetę. Do tego doskonale nadaje się alkohol, spirytus salicylowy itp.
2
Złap kleszcza pęsetą. Ważne jest, aby złapać za jego głowę a nie odwłok, bo inaczej może się urwać. Trzymając za głowę delikatnie jednostajnym ruchem, nie szarpnięciem, wyjmuj kleszcza, najlepiej "wykręcając" go.
3
Najlepiej potem połóż kleszcza na kartce, aby przyjrzeć się czy udało ci się usunąć go całego. Miejsce po kleszczu może być nieco zaczerwienione, co może znaczyć, że zostało zakażone bakterią przenoszoną przez kleszcze. Ugryzione miejsce należy odkazić. Nasącz kawałek waty lub płatka kosmetycznego spirytusem i przetrzyj zaczerwienione miejsce.
4
Przez następne kilka dni obserwuj miejsce z którego wyjąłeś kleszcza, czy nie utrzymuje się zaczerwienienie wówczas powinieneś zgłosić się do lekarza, który może zalecić badania i leki. Jeżeli zauważysz czarny punkcik może znaczyć to ze nie udało się usunąć całego kleszcza i dobrze byłoby zgłosić się jednak na pogotowie w celu dokładnego usunięcia.
Jak usunąć psu kleszcza?
Co robić gdy użądli pszczoła?
Jak pozbyć się komarów?
Naturalne sposoby na użądlenie pszczoły
Ostrzeżenia
  • Smarowanie kleszcza przed jego usunięciem tłuszczem lub spirytusem może spowodować, że kleszcz dusząc się zwymiotuje treść żołądka. W takim przypadku prawdopodobieństwo zarażenia się boreliozą bardzo wzrasta.
  • Najlepiej udać się z kleszczem na pogotowie.
  • Kleszcza należy wyrwać jak najszybciej.
Wskazówki
  • Wyjętego kleszcza najlepiej wrzucić do muszli klozetowej i spuścić wodę,
  • W okresach nasilonego wysypu kleszczy lepiej unikać lasów, gęstych zarośli itp., szczególnie należy chronić dzieci,
  • Kleszcze wywołują groźne choroby tj. kleszczowe zapalenie mózgu oraz boreliozę,
 4.7/5 (266 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (50)

stasia - 2014-10-22
u mojego pieska zobaczyłam wessanego pasozyta około centymetrowej wielkosci na grzbiecie nad przednimi łapami ,no cóz wyrwałam to... ze skóry pieska wypłyneła krew ,ale zalałam to miejsce spirytusem salicylowym . Martwie sie co robic ???Poradzci mi... prosze
aladyn - 2014-08-01
co za porada !!!!!! z tym wykręcaniem kleszcza , po prostu łapie się pęsetą i [ bez kręcenia !!! ] wyrywa , miejsce obficie zwilżyć wodą utlenioną ,albo spirytusem salicylowym , można ów płyn wklepywać .
Porada bezpłatna i uchroń nas Panie od porad typu " wykręcaj "
lekarz rodzinny - 2014-08-01
jeśli kleszcze usuwa sie na "POGOTOWIU" to pewno wszawicę leczy na O.I.O.M'ie!!??
kto pisze takie bzdury?
Rene - 2014-08-01
Ja pamiętam że jak byłem jako dziecko na Mazurach na obozie, to kleszcza się traktowało kilkoma kroplami nafty i sam szybciutko wychodził. Sposób prosty i bardzo skuteczny.
kkk - 2014-07-31
na jakie pogotowie ,barany? gdzie w pogotowiu usuną kleszcza?:) w Polsce od kilku lat pogotowie jest wyłącznie wyjazdowe.
weterynarz - 2014-07-31
Kleszcze wykreca sie ruchem przeciwnym to ruchu wskazowek zegara.
addmmi - 2014-07-31
KLESZCZA NIE WOLNO WYKRĘCAĆ !!!! CO ZA GŁUPOTY PISZECIE! KLESZCZA SIĘ WYCIĄGA W LINI PROSTEJ......
uuuuuuuu - 2014-07-31
a można na kartce NIEpapieru
Magneto - 2014-07-31
Ponawiam, bo nie każdy o tym słyszał, a to istotne w profilaktyce zachorowań na Boreliozę: Można w łatwy sposób sprawdzić, czy kleszcz, który nas ugryzł był nosicielem Boreliozy. Robi się to za pomocą czułego i specyficznego testu BoTick produkowanego przez niemiecką firmę. Jeśli Kleszcz był chory to trzeba udać się szybko do lekarza i zniszczyć chorobę w zarodku, zanim się rozwinie i będzie ją można wykryć u człowieka. informacje na botick.pl
ss - 2014-07-31
wystarczy wypalac trawy i nie bedzie problemu z wyciąganiem kleszczy
Maria - 2014-07-31
Usuwanie kleszcza-genialny,bezinwazyjny sposób!!! Nałożyć cieniutką warstewkę wacika na palec i koliście łaskotać kleszcza .Odpada sam cały i ogłupiały!!!! To nie żart ! Sama ostatnio usunęłam mojemu pieskowi w ten sposób dwa kleszcze.Spuściłam je z wodą w toalecie. Ten sposób stosują lekarze w znanym mi szpitalu pediatrycznym .Rewelacja!!! przedtem z każdym kleszczem u mojego psa leciałam do weterynarza. Aha, dezynfekcja miejsca po usuniętym kleszczu obowiązkowa i póżniejsza obserwacja.
gajowy - 2014-07-31
łatwo znaleźć kleszcza....super. a najłatwiej pewnie na 50kg psie z długą sierścią.bo przecież kleszcz jest wielkości świnki morskiej a do tego ma jaskrawe kolory. ale na 100%łatwiej niż jakieś dane"ekspertów" tu piszących swe idiotyzmy.
xxx - 2014-07-31
w aptekach są dostępne przyrządy do wyciągania kleszczy - w 100 % się sprawdzają. Nie pamiętam nazwy firmy, ale przyrząd ten przypomina długopis - u góry przycisk, którym na dole wysuwa się cienką żyłkę. Żyłką "oplatamy" kleszcza przy samej skórze, puszczamy przycisk i wykręcamy gada. skuteczne, sprawdzone !!!
,,sposób,, - 2014-07-31
Nie można złapać kleszcza za głowę, bo właśnie głową się wgryzł /a/ !
Doczytałem, gdzieś w latach 90-tych taki oto sposób, który zadziałał ! Otóż łapie się bardzo delikatnie pęsetą właśnie za odwłok i cierpliwie czeka, uchwyt poraża jego układ nerwowo- mieśniowy i kleszcz ,,puszcza,, Dobrze jest obserwować to przez lupę, kiedy nastepuje ,,odwrót,, Osobiście usunąłem w taki sposób kilka kleszczy z rąk.
zazan - 2014-07-31
Ja kleszczowi pokazuje zdjęcie tuska i ten spi..ala gdzie piepsz rosnie
Przez wiele miesięcy, ale zwłaszcza latem jesteśmy narażeni na atak kleszczy. Jest to o tyle niebezpieczne, że kleszcze...
Jak wyciągnąć kleszcza?
Przez wiele miesięcy, ale zwłaszcza latem jesteśmy narażeni na atak kleszczy. Jest...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub