Tutaj jesteś: Zdrowie > Ugryzienia i Ukąszenia > Ugryzienia Kleszcza > Jak usunąć kleszcza?
Jak usunąć kleszcza?

Jak usunąć kleszcza?

, specjalista Tipy.pl
 4.8/5 (250 ocen)
Oceń 
Kleszcze wchodzą na naszą skórę i wgryzają się w nią. Łatwo zauważyć na ciele mały czarny punkcik, czasem lekko swędzący. Poniżej znajdziesz instrukcję jak usunąć kleszcza w całości.
Pinceta, Spirytus, Tłuszcz np. masło
1
Usunięcie kleszcza nie musi odbywać się na pogotowiu, możesz to również zrobić w domu. Jeżeli znajdziesz na swoim ciele lub ciele swojego psa kleszcza pierwszą rzeczą jaką musisz zrobić jest wysterylizować pincetę. Do tego doskonale nadaje się alkohol, spirytus salicylowy itp.
2
Na miejsce w którym jest kleszcz nałóż dość grubą warstwę masła aby odciąć dostęp tlenu kleszczowi. Po chwili delikatnie zetrzyj tłuszcz i pincetą złap kleszcza. Ważne jest aby złapać za jego głowę a nie odwłok bo inaczej może się urwać. Trzymając za głowę delikatnie jednostajnym ruchem nie szarpnięciem wyjmuj kleszcza.
3
Najlepiej potem połóż kleszcza na kartce papieru, aby przyjrzeć się czy udało ci się usunąć go całego. Miejsce po kleszczu może być nieco zaczerwienione, co może znaczyć, że zostało zakażone bakterią przenoszoną przez kleszcze. Ugryzione miejsce należy odkazić. Nasącz kawałek waty lub płatka kosmetycznego spirytusem i przetrzyj zaczerwienione miejsce.
4
Przez następne kilka dni obserwuj miejsce z którego wyjąłeś kleszcza, czy nie utrzymuje się zaczerwienienie wówczas powinieneś zgłosić się do lekarza, który może zalecić badania i leki. Jeżeli zauważysz czarny punkcik może znaczyć to ze nie udało się usunąć całego kleszcza i dobrze byłoby zgłosić się jednak na pogotowie w celu dokładnego usunięcia.
Jak leczyć boreliozę?
Jak zrobić środek na komary z paproci?
Domowe sposoby na ukąszenia komarów.
Co robić gdy użądli osa?
Ostrzeżenia
  • Smarowanie kleszcza przed jego usunięciem tłuszczem lub spirytusem może spowodować, że kleszcz dusząc się zwymiotuje treść żołądka. W takim przypadku prawdopodobieństwo zarażenia się boreliozą bardzo wzrasta.
  • Najlepiej udać się z kleszczem na pogotowie.
  • Kleszcza należy wyrwać jak najszybciej.
Wskazówki
  • Wyjętego kleszcza najlepiej wrzucić do muszli klozetowej i spuścić wodę,
  • W okresach nasilonego wysypu kleszczy lepiej unikać lasów, gęstych zarośli itp., szczególnie należy chronić dzieci,
  • Kleszcze wywołują groźne choroby tj. kleszczowe zapalenie mózgu oraz boreliozę,
Przeczytaj teraz: Jak walczyć z kleszczami?
 4.8/5 (250 ocen)
Oceń 

  • Komentarze Tipy.pl (14)

Ciumek - 2013-10-27
Jakiś osioł to pisał.. Jakie smarowanie tłuszczem? Niech sam się posmaruje i zastanowi 100 razy zanim coś napisze.. Porażka..
bari1005 - 2013-10-18
Pod żadnym pozorem NE WOLNO smarować masłem kleszcza!!! Odcina to dopływ tleny, w wyniku czego kleszcz zaczyna wymiotować. Przez to może się wdać infekcja.
topielica - 2013-10-17
Można też zwykłą bańką chińską odessac takiego kleszcza.
endru - 2013-07-11
Od kiedy to "SMARUJE" sie tłuszczem kleszcza.To powoduje iz sie dusi i wyrzuca tresc pod skore.
Kto takie glupoty wypisuje..
kika289 - 2013-06-10
to, w którą stronę wykręcamy kleszcza nie ma znaczenia. ale nie rozumiem, po co w artykule jest napisane żeby smarować kleszcza masłem żeby odciąć mu dopływ tlenu? Przecież to ma więcej skutków ubocznych niż gdybyśmy go nie smarowali. Nie warto się tak narażać.
sylwia180793 - 2012-12-13
Miałam w swoim życiu kleszcza tylko raz w dodatku zimą... co jest bardzo dziwne, no ale mniejsza z tym. Wyciągnęła mi go mama i udało jej się, ale gdyby to dotyczyło np. mojego dziecka to bym spanikowała i poszła na pogotowie. Przyjąć mnie muszą, nie mają wyjścia, dlatego wolę nie ryzykować.
arek - 2012-08-29
Cytat:"W okresach nasilonego wysypu kleszczy lepiej unikać lasów, gęstych zarośli itp., szczególnie należy chronić dzieci".
Po co ta informacja? Czy nie można napisać, kiedy jest ten wzmożony wysyp kleszczy? Pisać, aby pisać? Po co?
Wzmożony wysyp kleszczy trwa od maja do późnej jesieni. Czyli uważać trzeba cały czas.
Pozdrowienia dla jagodziarzy i grzybiarzy. :)
SevenBfree - 2012-05-04
Do Mark80: Zgadzam się z Tobą lecz bez jednego. Mianowicie z tym wykręcaniem "odwrotnie do wskazówek zegara". Człowieku... A co to, kleszcze maja gwint prawostronny??? Kleszcza po prostu wyjmujemy z ciała nie kręcąc.
Milosc - 2011-07-15

do laska: idź na pogotowie, niech ci go wyciągną. Im szybciej tym lepiej.

laska - 2011-07-15
ja mam kleszcza i nie wiem co robić?
Ewelina - 2010-08-26

Tak, to prawda. Nie wolno smarować tłuszczem bo kleszcz się zaczyna dusić i zwraca wszystko co zjadł do naszej skóry przez co można zarazić się boreliozą. Kleszcz również nie odrasta - główka może jednak pozostać w skórze i może dojść do stanu zapalnego.

zielarz - 2010-08-26
Litości! Co za głupoty. Ludzie pomyślcie zanim opublikujecie informacje w internecie. Kleszcza nie wolno niczym smarować! Bo wtedy wydziela ślinę, w której mogą być zawarte toksyny. I kleszcze nie odrastają! Nie mają takich zdolności regeneracji.
Mark80 - 2010-07-01
Niektórzy ludzie nie powinni mieć dostępu do internetu, jak można pisać takie bzdury. Kleszcz nie odrośnie od kiedy w przyrodzie pajęczaki uzyskały super moc odrastania?!
- Kleszcze musi zostać usunięty całkowicie w przeciwnym wypadku może dostać się zakażenie
-nigdy, przenigdy niczym nie smarujemy kleszcza żadną maścią ani innymi specyfikami o których piszą inni "geniusze" na forach !!!!!!! kleszcz może w tedy kolokwialnie mówiąc zwrócić całą swoją zawartość, co może mieć poważne konsekwencje dla zakażenia krwi zapalenia opon etc.
-Nie szarp klesczcza!!!!! Przekręcasz go w przeciwną stronę do ruchu wskazówek zegara i wyciągasz
Lidka - 2010-06-07
A ja słyszałam, żeby właśnie nie smarować tłuszczem, bo kleszcz się dusi i zaczyna wydzielać jakąś niebezpieczną substancję. A w ogóle to jak się nie usunie całego kleszcza to on odrośnie? trochę scary...
Dopiero co zaczęła się wiosna a już przychodnie pełne osób, którym wgryzł się w skórę kleszcz. Te maleńkie pajęczaki...
Jak nie wyciągać kleszcza?
Dopiero co zaczęła się wiosna a już przychodnie pełne osób, którym wgryzł się...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub