Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Sprzątanie kuchni > Jak zwalczyć mole spożywcze?
Jak zwalczyć mole spożywcze?

Jak zwalczyć mole spożywcze?

, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (416 ocen)
Oceń 
Chyba każdy, kto miał kiedykolwiek do czynienia z molami spożywczymi rozumie, jak uciążliwe jest ich pozbycie się. Czasami wręcz wydaje Ci się, że atakują Cię z każdej strony, otwierasz szafkę z ryżem i ulubionymi krakersami – a tam mole, chcesz zrobić ciasto i sięgasz ręką po mąkę – a tam mole, idziesz do komórki po zapas cukru – a tam mole. Myślisz czasami, że Cię to przerasta. Ale może być gorzej. Czasami mieszasz już prawie gotowe danie i nagle zauważasz pływającego mola lub jego larwę. Ohyda! Czasami mole przynoszone są z produktami ze sklepu. Żeńskie osobniki składają od 100 do 400 jajeczek, z których wylęgają się małe larwy znalezione potem przez nas w ulubionej kaszy, orzeszkach czy nawet w karmie dla zwierząt. Jak się ich pozbyć? Jest na to kilka sposobów.
1

Usuń wszystkie produkty, w których zadomowiły się mole spożywcze. Wyrzuć je na do kontenera na zewnątrz, nie w domu. Nie zostawiaj ich w środku domu. Wyrzuć je w osobnej torbie lub pojemniku.

2

Sprawdź torebki z mąką, ziarnami, pudełka z płatkami śniadaniowymi. Jeśli zauważysz mole, całkiem prawdopodobne, że ich jajeczka są właśnie w tego typu produktach. Bezwzględność jest tutaj bardzo ważna. Nie możesz zostawić ryżu, bo się boisz że się zmarnuje. I tak go nie zjesz z larwami, a niepotrzebnie przedostaną się one na inne produkty.

3

Dokładnie wyczyść wszystkie szafki. Użyj odkurzacza, aby wyssał wszystkie podejrzane śmieci. Użyj ciepłej wody z mydłem, przetrzyj szafki i pozostaw do całkowitego wyschnięcia. Następnie spryskaj szafki octem lub olejkami eterycznymi. Zmieszaj 110g octu z ½ łyżeczki olejku eukaliptusowego, ½ łyżeczki olejku cytrynowego i ¼ łyżeczki olejku lawendowego.

4

Umyj dokładnie wszystkie pojemniki, w których trzymasz produkty spożywcze.

5

Używaj pułapek na mole. Są one niedrogie i nietoksyczne. Przyciągają osobniki męskie feromonami i łapią je w pułapki, dzięki czemu stopuje się rozmnażanie moli. Pułapki takie kupisz na przykład tutaj.

Jak usunąć tłuste plamy?
Jak czyścić przypalone żelazko?
Jak usunąć nieprzyjemny zapach z lodówki?
Jak prasować?
Wskazówki
  • Nowo zakupione produkty włóż na kilka dni do zamrażarki. W ten sposób, jeśli znajdują się w nich jakieś larwy, zostaną one zamrożone i zginą.
  • Przechowuj wszystkie suche produkty takie jak kasze, ryż czy płatki owsiane w szklanych lub plastikowych, dobrze zamkniętych pojemnikach lub słoikach.
Przeczytaj teraz: Jak zwalczyć mole?
 3.6/5 (416 ocen)
Oceń 

  • Komentarze Tipy.pl (26)

Rom - 2014-03-24
W jednym z miasteczek w Wielkopolsce mieszkałem u pewnej Pani. Zaczęły się pojawiać mole, Pani bardzo się dziwiła, iż jest ich coraz więcej ale na tym poprzestawała, cóż zrobiłem przegląd w szafkach i za drugim razem znalazłem siedlisko tych uroczych motylków w stosie pojemniczków po jogurtach, których używała moja Bogdanka do formowania pysznych galacików drobiowych przeważnie.
Wyrzuciłem te cholerne pojemniki w raz z całą kolonią kolonią pomieszkujących w nich
stworzonek do śmietnika. Dumny z wykonanej misji powiadomiłem z błyskiem w oku
nadobną Wielkopolankę o zaistniałych stratach w postaci wspomnianych już plastykowych kubeczków i jakoś żadnego entuzjazmu nie zauważyłem , a wręcz usłyszałem, iż to raczej jest niemożliwe, gdyż Ona już tam zaglądała, przy czym upewniła się, że kubeczki powędrowały do kubła. Za jakieś dwa-trzy dni znów zobaczyłem znajome "motylki"w kuchni, kie licho? Zaglądam do szafki, a tam w stanie
nie naruszonym żadną ścierką stoją sobie "kubeczki galacikowe" wraz z uszczęśliwionymi lokatorami. Cóż zastosowałem najsilniejszy środek przeciwmolowy, jakim jest rozstanie ! Poważnie od trzech lat nie mamy w kuchni mola, no chyba że wleci przez otwarte okno do mieszkania już innej Pani !
z bardzo dobrym skutkiem,
Ania - 2014-01-21

też miałam ten problem. nie wiadomo skąd nagle obrzydliwe mole zaatakowały moją kuchnię:( i te tłuste pełznące larwy... bleee..... były dosłownie wszędzie, kasza, maka, cukier, makaron, sól, chili i inne przyprawy i w czekoladzie z całymi orzechami. nie jestem pewna,czy to właśnie od niej się nie zaczęło, bo gdy ją znalazłam, to dosłownie ruszała się od tych robali. OBRZYDLIWE!! i pełzały jak wściekłe po suficie! wszystko do śmieci, szorowanie i od roku spokój (odpukać..) jutro muszę kupić plytki, tak na wszelki wypadek.

Agniesia2678 - 2013-12-30
Po pierwsze należy wyrzucić z domu wszystkie produkty spożywcze (mąkę, cukier, ziarna, płatki śniadaniowe, a nawet suchą karmę dla zwierząt), w których znajdziemy złożone larwy moli. A może być tego całkiem sporo. Żeńskie osobniki składają od 100 do 400 jajeczek.
Po drugie dokładnie odkurz wszystkie szafki, a potem je umyj ciepłą wodą z mydłem.
Po trzecie spryskaj szafki z octem i olejkami eterycznymi. Użyj do tego pół szklanki octu, i po dwie łyżeczki olejku eukaliptusowego, pomarańczowego, cytrynowego i lawendowego.
Po czwarte wszystkie nowe produkty spożywcze trzymaj w szczelnych pojemnikach.
Po piąte wokół jedzenia rozsyp mocno pachnące przyprawy, np. goździki, anyż, wanilię. Można też nasączyć waciki olejkami eterycznymi.
Po szóste możesz używać gotowych nietoksycznych pułapek na mole (np. firmy Raid).
JK - 2013-12-16
Jak miałam ten problem ostatnio. Wyrzuciłam wszystko z kuchni co było zaczęte (mąki, makarony, kasze, nawet zioła i leki - też tam były, w pudełeczkach z lekami. Wymyć bardzo dokładnie wszystkie szafki, nawet tam gdzie nie ma jedzenia i się nie spodziewamy, że może to paskudztwo siedzieć, wszelkie zakamarki w kuchni, dosłownie wszystko, wodą z octem, gdzieś na forum znalazłam że można też zastosować szare mydło marsylskie, wcześniej szafki odkurzyć. Potem opryskać szafki z za szafkami sprayem Vigonez. Na wszelki wypadek tam gdzie była baza nakleić lepy expel (wydaje mi się że są lepsze niż raid). położyłam też 2 lepy na szafkach. Na wszelki wypadek wszystko sypkie herbaty, mąki trzymam na razie w zamkniętych słoikach. Ja na początku ominęłam jedną szafkę w której były puste czyste słoiki i jakieś nieużywane naczynia kuchenne i okazało się, że tam siedziały, pomimo że pozostałe szafki były bardzo dokładnie wysprzątane a art. spożywcze wyrzucone. Mole przyniosłam ze sklepu z nasionami słonecznika.
oliwia koniara - 2013-11-05
nie wiem bo u mnie są wszędzie w szawcę na jedzenie robię co mogę i nie działa prubowałam wszystkiego
menka - 2013-10-11

Niestety to prawda, larwy moli są bardzo małe, wejdą z łatwością do zamkniętego słoika. Rozwiązaniem są jedynie pojemniki zamykane próżniowo, ale te już trochę kosztują.

do gosi - 2013-10-11
Gosia niemożliwe jest ,żeby mole dotarły do zamkniętego słoika . Po prostu kupiłaś produkt z larwami lub już z dorosłymi owadami . W szoku byłam jak w zamkniętej , przezroczystej torebce foliowej zobaczyłam mola spożywczego. Od tego czasu unikam produktów tej firmy .
lawenda - 2013-09-12

u mnie z powodzeniem zalęgły się w woreczku z lawendą (która była specjalnie zostawiona żeby je odstraszyć). Ale były to chyba zwykłe mole bo zeżarły mi ulubioną wełnianą czapkę :( Chyba, że te spożywcze lubią też wełnę, trudno je rozróżnić. Także nie ma gwarancji. W ogóle to one chyba lubią ostre zapachy bo w przyprawach je też znajdowałam np w chili albo czerwonej papryce.

gosia - 2013-08-20
słoiki nic nie dają u mnie nawet do bardzo szczelnie zamkniętych się przedostały i latały w środku.
Pin - 2013-06-24
Lawenda odstrasza te skurczybyki skutecznie.
vanille - 2013-05-31
W przypadku moli spożywczych najlepiej umyć szafki, szuflady itp. roztworem wodnym amoniaku. Do litra wody należy wlać pół szklanki amoniaku, umyć i zostawić otwarte aż wyschną. Może nie jest to najprzyjemniejszy zapach, ale mole spożywcze również go nie znoszą.
pytający - 2013-03-27
co to są mole spożywcze i jak smakują?
menka - 2013-03-21
Ja też miałam (a może i nadal mam...)problem z molami spożywczymi. Przyniosłam je ze sklepu zoologicznego wraz z karmą dla papugi. W pokoju, gdzie stała klatka latało ich ze 100 - ten pokój był nieużywany. .Mieszkała w nim tylko papuga;) I mole. Zalęgły się w drzwiach, takich nowych zafoliowanych, które stały pod ścianą. Ponieważ w tym pomieszczeniu suszyłam pranie, kokony były na ciuchach.obrzydlistwo. Na początku nie wiedziałam co to jest. Potem te cholerne robale sfrunęły na dół i zalęgły się dosłownie we wszystkim - kasze, cukier, maka, makaron, kawa....załamka. składały jaja w szafkach z naczyniami i rozłaziły się po całym domu. W sumie wyrzuciłam jakieś 40 kg zapasów suchego prowiantu, płakałam i paliłam wszystko co zebrałam na "czarną godzinę". A one nadal były. Mniej, ale jednak. Powiesiłam pułapki feromonowe w każdym pomieszczeniu. Do tego płytkę odstraszającą, chyba Global. Do wszystkich szafek ze spożywką wstawiłam słoiczki z octem i kilkoma goździkami. One podobno nie lubią tych zapachów. Miałam spokój przez jakieś 5 miesięcy. Aż tu nagle, pewnego pięknego wieczora, coś mi przefrunęło przed nosem. Złapałam, ale została miazga trudna do zidentyfikowania. Myślę sobie - nie nie to na pewno nie mol, przecież ich cykl rozrodczy trwa 3 miesiące! niestety następnego dnia znalazłam jednego w łazience. Jestem załamana, znowu powstawiałam do szafek ocet. Na razie nie łapią się w pułapki fer. łudzę się, że to były tylko jakieś niedobitki. Choć z drugiej strony sama w to nie wierzę...;( Nie myślcie sobie, ze jeśli przesypiecie wszystko w słoiki, pojemniki itp. to one tam nie wlezą - wlezą!!! i urządzą sobie ciepłe mieszkanko w waszym żarciu. Znalazłam je nawet w trutce na szczury, tzn. w pudełku były same pajęczynki, mole raczej nie przeżyły. Zaczynam wątpić czy się ich kiedykolwiek pozbędę. Jeśli komuś się udało - poradźcie coś!!! pleaseeee...
Nick Carter - 2013-03-20
nie dajcie sie nabrac. kupilem "pulapke na mole' firmy waco. po domu odziennie od pol roku lata w kur*e moli a w pulapke wpadl jeden.
ewarg - 2013-03-05
KUPIĆ PŁYTKI "GLOBAL" + moskitiery w okna - pozbyłam się wszystkich moli, mrówek i innych owadów w dwa tygodnie i od dwóch lat spokój. Płytka stoi nadal..
Mól odzieżowy, zwany inaczej molem włosienniczkiem, bądź molem ubraniowym, jest owadem lubiącym ubrania. „Lubiącym” to...
Jak wytępić mole?
Mól odzieżowy, zwany inaczej molem włosienniczkiem, bądź molem ubraniowym, jest...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub