Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Psychiczne > Depresje > Jak wyjść z depresji?
Jak wyjść z depresji?

Jak wyjść z depresji?

, specjalista Tipy.pl
 3.9/5 (19 ocen)
Oceń 
W czasach coraz szybszego tempa życia, dużego bezrobocia i rosnącej izolacji społecznej, ludzie mają coraz więcej powodów do popadania w depresję i coraz mniej środków finansowych, by ją pokonać. Publiczna opieka medyczna często nie zapewnia chorym możliwości wyleczenia. Jeśli cierpisz na depresję, a zwłaszcza, gdy chorujesz na chorobę afektywną dwubiegunową, zmiana stylu życia i inne samodzielnie podjęte działania nie wystarczą, by się z niej wyleczyć. Jednak nawet jeśli zażywasz antydepresanty i regularnie spotykasz się z terapeutą, jest wiele rzeczy, które możesz zrobić, żeby pomóc sobie wyjść z depresji. Co więcej, nie kosztują one ani grosza.
1
walka z depresją - krok 1.

Nie obwiniaj się za wszystko.

To najprostsza, najtańsza i jednocześnie najważniejsza rzecz w walce z depresją. Objawy depresji, poczucie winy i odmienności zawsze stoją na drodze do wyleczenia. Nauczenie się kontrolowania tych myśli wymaga dużo aktywnego, praktycznego podejścia, a przede wszystkim – dużo cierpliwości. Musisz uświadomić sobie, że depresja to choroba jak każda inna. Nie różni się niczym od cukrzycy, choroby wieńcowej, czy raka. Nie możesz się z niej wyleczyć czekając, aż sama minie. Musisz pogodzić się z tym, że jesteś chory i zrozumieć, że potrzebujesz profesjonalnej opieki. Najważniejsze jest to, że nie ma w tym twojej winy, więc przestań obwiniać się za stan, w jakim się znalazłeś.

2
walka z depresją - krok 2.

Porozmawiaj o swoich problemach.

Niełatwo jest powiedzieć innym o swojej depresji, ale jest to dużo lepsze rozwiązanie, niż trzymanie jej w sekrecie. Nie wszyscy zrozumieją co do nich mówisz, a jeszcze mniej osób okaże ci wsparcie. Jeśli złamiesz sobie rękę, rozboli cie głowa lub zachorujesz na grypę, zapewne każdy będzie ci służyć pomocą, ponieważ wie co należy robić w takiej sytuacji. Zupełnie inaczej jest z chorobami psychicznymi. Ludzie często boją się tego, czego nie rozumieją. Jednak nawet jeśli twoi bliscy nie do końca są w stanie pojąć przez co przechodzisz, mogą ci oni zapewnić emocjonalne wsparcie, które pomoże ci podjąć leczenie i pokonać depresję. Nie pozwól depresji odizolować cię od innych. Wyjdź do ludzi w tak dużym stopniu, jak tylko jest to możliwe.

Jak leczyć depresję bez leków?
Jak wziąć się w garść?
Co jeść w depresji?
Domowe sposoby na depresję
strona 1 z 5następna >
Przeczytaj teraz: Jak walczyć z depresją?
 3.9/5 (19 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (12)

el nino - 2014-07-28
Artykuł wymaga aktualizacji. Obecnie nie istnieje psychoza maniakalno-depresyjna tylko choroba afektywna dwubiegunowa (CHAD). Uprzejmie proszę o zmianę.
skrzacik0007 - 2013-05-07
Kiedy ma się depresję najlepiej iść do specjalisty bo na własna rękę to słaby pomysł
efi5 - 2013-04-16
Depresja jest chorobą, która może zaatakować każdego bez względu na wiek i wykształcenie.To prawda, że bez pomocy lekarza się nie obejdzie, ale i samemu warto zawalczyć o siebie.Można i należy porządnie się wysypiać , co przy depresji nie jest wcale takie łatwe.Można zająć się czytaniem książek i wyjściem na spacer.Dobrze byłoby mieć zwierzaka, bo troska o naszych"braci mniejszych" także ma zbawienny wpływ na nasze samopoczucie.Duży wpływ ma także zmiana pogody i tutaj można się wspomóc ziołami melisy.Warto mieć przyjaciół i przebywac z nimi.Nie trzeba wstydzić się choroby, bo tej sobie nikt z nas nie wybiera ona poprostu przychodzi i dręczy.Dobrze jest także ćwiczyć jogę rąk-czyli mudry, świetnie pomaga pływanie na basenie i masaże, bo rozlużniamy się.Jeśli mamy ochotę popłakać to proszę płakać, bo to jest naturalny"wentyl bezpieczeństwa" i rozładuje emocje.Można znależć sobie jakieś hobby jak rysowanie, malowanie, taniec i wiele innych.Polecam wychodzenie z domu do ludzi to także pomaga, bo izolacja tylko pogarsza stan naszego samopoczucia.Oczywiście w stadium rozwoju depresji nic się nie chce, ale warto się zmusić aby przełamać w sobie lęki i walczyć o swoje zdrowe życie.Z depresją można żyć oswajając się z jej objawami i tłumacząc sobie, że w końcu one ustąpią i wróci zdrowie.
Morf - 2013-04-05
Wysiłek fizyczny wspomaga produkcję hormonu szczęścia - dlatego jest polecany. A przecież to nie tylko bieganie czy robienie brzuszków. Równie dobrze można sobie uzbierać stos gazet i z wściekłością podrzeć na kawałki. A jak ktoś ma możliwość to polecam rąbanie drewna - wysiłek fizyczny jak się patrzy, a ile złości i bezsilności można przy tym wyładować!

Rickky, bez pomocy lekarza się obejdzie, chociaż to bardziej znęcanie się nad samym sobą. I wymaga naprawdę wiele wysiłku (tym bardziej uciążliwego, że zupełnie niewidocznego dla osób postronnych). Ale jeśli dla kogoś jest ważne, żeby nie faszerować się sztuczną chemią, to jeśli tylko znajdzie odpowiednio dużo siły - da radę to przetrwać.

Jeśli u kogoś depresja nawraca i wie mniej więcej kiedy to się może zdarzyć (przeładowanie pracą czy tak jak w moim przypadku - zima) - polecam przekonywanie siebie na każdym kroku, że nie będzie się miało depresji. Może to być kupienie biletów na wymarzony koncert na pól roku przed, może to być spontaniczne robienie sobie drobnych prezentów kiedy tylko mamy okazję, a może to być po prostu powtarzanie w myślach "jestem pełna siły, szczęśliwa, wypełniona pozytywną energią" - może to brzmi bardzo banalnie, ale jako profilaktyka działa.
bea - 2012-11-01

Rickky napisał

,Depresja jest jedną z najgorszych chorób, bez pomocy lekarza się nie obejdzie, ale warto podjąć próbę zobaczenia wszystkiego w lepszym świetle, zrobić mały wypad do jakiegoś innego miejsca po poprawi samopoczucie, i może wziąć się w garść dziewczyny i rozpocząć walkę z depresją bo sam jestem chory i sam lekarz i leki nie pomogą gdy same nie będziecie chciały przezwyciężyć tej choroby. bo ja walczę z depresją już 6,5 miesiąca, i nie jest lekko, nie raz się poddałem ale znowu wracam na ring i walczę.

choruję od trzech lat, tzn trzy lata temu rozpoczęłam leczenie farmakologiczne, ale myślę, że choroba trwa znacznie dłużej.

prawdą jest, że wysilek fizyczny, bardo pomaga. Dobrze jeśli chory ma jakąś pasję, która wypełnia uczucie pustki, jak zwykle towarzyszy depresji, ale zgadzam sie z dziewzynami, ze bardzo trudno zmusić się do działania, gdy choroba rzuca na kolana. Na pocieszenie ...nie raz klęczałam, ale jak do tąd zawsze udało mi sie podnieść. Wprawdzie dziś znów klęczę, ale nie poddaję się, wciąż walczę i choć dzień zaczyam i kończę łzami, to ducha nie tracę, biegam na zajęcia z tańca i czekam, aż ta zmora znudzi się i odpuści.

mirek - 2012-09-17
Witaj, ja dostałem depresje kilka lat temu, mialem rzadkie objawy np. denerwowalo mnie jadące pociagi z wioski do wioski, myslalem ze zwarjuję, jeszcze tel mamy czemu tak długo, moze to smieszne, ale pozniej wyszedlem z tego u czulem sie dobrze, inna rzecz zdarza mie sie np. jestem w sklepie i widze ze cos mam dokonac wybór zakupu , to powoduje mnie troche depresja, jeszcze inna sytuacja jak bylem za granica i mieszkałem w spółlokatorami ale oni wyjechali, nie chcialo mi sie zawierac nowych znajomosci dostałem depresje przez jeden dzien z nikim nie rozmawiałem pracyjac cały dzien słuchałem muzyki przez mp3 na słuchawkach, za pare miesiecy wyjechałem za granice uczac sie jezyka, nei miałem z kim rozmawiac po polsku na codzien , tylko na jakis czas, rozmawiałem po angielski od tego momentu jak bylem w niemczech dostałem depresje przez kilka tyg, malo spalem duzo się uczyłem, fast food codziennnie w ogole nie pilem herbaty, kawa, soki, warzywa owoce , tak. Dzisiaj czasem nie dobrze sie czuje , staram się wysypiac , juz mniej pije kawy, troche sport, rower,itp czasem dobrzez z kims porozmawiac powiedziec o swoich problemach, stanach bywa ze czuje sie db przez ponad tydzien, pozniej znow bole glowy , spac sie chce, itp, teraz w miare db, pozdrawiam
Rickky - 2012-05-05
Depresja jest jedną z najgorszych chorób, bez pomocy lekarza się nie obejdzie, ale warto podjąć próbę zobaczenia wszystkiego w lepszym świetle, zrobić mały wypad do jakiegoś innego miejsca po poprawi samopoczucie, i może wziąć się w garść dziewczyny i rozpocząć walkę z depresją bo sam jestem chory i sam lekarz i leki nie pomogą gdy same nie będziecie chciały przezwyciężyć tej choroby. bo ja walczę z depresją już 6,5 miesiąca, i nie jest lekko, nie raz się poddałem ale znowu wracam na ring i walczę.
Smutna - 2012-04-30
Jeżeli mam depresję i codziennie czuję się wykończona,nic mi się nie chce i do tego trudno zrobić cokolwiek jak można jeszcze zmusić się do ćwiczeń?!Toż to śmieszne jest,albo nie obwinianie się?Przecież trudno jest sobie wmówić że jest dobrze albo widzieć cokolwiek w lepszym świetle?Depresji nie da się pokonać samemu,do tego potrzeba lekarza i antydepresantów inaczej samemu zapędzimy się w kozi róg.
Zdołowana - 2012-02-26
To tak, nie możesz się zabić, nie umiesz też żyć. Na nic nie wpłyniesz. Brakuje Ci siły do wszystkiego. Chce Ci się wciąż płakać. Powoli przytłaczają cię spojrzenia innych. Czujesz się dennie. Nikt Cię nie rozumie. Jesteś sam. A wy mi proponujecie wysiłek fizyczny?
Diana - 2010-09-14
Mi się nie chce ruszać, nie chce mi się w ogóle wychodzić z domu, najchętniej bym leżała w łóżku i czytała książkę. Mam doła i wiem że powinnam się ruszyć, ale nie mam sił ani ochoty. Jeszcze ta pogoda mnie zupełnie dobija.
Matronacienia - 2010-09-04
Jeśli depresja dopadła dobrze jest iść do lekarza. Przepisze on środki n depresję dzięki którym szybciej poczujemy się lepiej. Dobrze jest też pić dziurawiec zwyczajny, który jest nazywany też ziołowym prozakiem.
Halinka - 2010-09-04
Na pewno pomagają ćwiczenia - im więcej ruchu na świeżym powietrzu tym lepiej dla naszej psychiki. Jest to najskuteczniejsza metoda leczenia depresji.
Depresja może dopaść każdego z nas. Często staramy się pomóc osobie, znajdującej się w takim stanie, jednak nie zawsze...
Jak pomóc osobie w depresji?
Depresja może dopaść każdego z nas. Często staramy się pomóc osobie, znajdującej...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub