Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Dania Główne > Dania z wieprzowiny > Jak zrobić bigos?

Jak zrobić bigos?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.4/5 (5 ocen)
Oceń 
Bigos to tradycyjne polskie danie. Jest bardzo apetyczny, a tradycja długiego gotowania na wolnym ogniu mięsa i kapusty sięga wieków. W dawnych czasach danie to serwowano tylko na specjalne okazje, jednak w dzisiejszych czasach możemy cieszyć się jego smakiem przez cały rok. Bigos możemy przygotować z dowolnej kombinacji kapusty z dziczyzną, wołowiną, wieprzowiną, drobiem i warzywami. Poniższy przepis to tylko jedna z możliwych wersji. Bigos to również doskonały sposób na wykorzystanie resztek gotowanego mięsa.
1 szklanka suszonych śliwek bez pestek, 15 g suszonych grzybów, 2 szklanki wrzącej wody, 1 łyżka smalcu lub oleju roślinnego, 1 średnia cebula, 1 mała główka świeżej kapusty, poszatkowana, ½ kg kiszonej kapusty, odcedzonej, 25 dag wędzonej kiełbasy, pokrojonej na niewielkie kawałki, 25 dag gotowanej kiełbasy, pokrojonej na niewielkie kawałki, 1/2 kg mięsa bez kości, pokrojonego w kawałki, 3 duże pomidory, obrane ze skórki i drobno pokrojone, 1 szklanka czerwonego, wytrawnego wina, Liść laurowy, Sól i pieprz do smaku
1
Do średniej wielkości miski wsyp suszone śliwki i grzyby. Zalej je wrzącą wodą i pozostaw na około 30 minut do momentu, aż grzyby nieco zmiękną. Grzyby i śliwki można też drobno posiekać, ja jednak wolę gdy w bigosie znajdują się większe ich kawałki. Całość odstaw na bok.
2
Tymczasem do dużego garnka z pokrywką wsyp pokrojoną, zeszkloną na maśle cebulę, poszatkowaną świeżą kapustę i smalec lub olej roślinny. Duś na wolnym ogniu. Kiedy objętość kapusty zmniejszy się o połowę, dodaj do garnka kapustę kiszoną, mięso, kiełbasę, pomidory, wino, liść laurowy oraz śliwki i grzyby. Wodę, w której moczyły się suszone śliwki i grzyby wlej do garnka, uważaj jednak by nie wlać osadu znajdującego się na dnie miski.
3
Całość dobrze wymieszaj i doprowadź na średnim ogniu do wrzenia. Następnie zmniejsz ogień i gotuj pod przykryciem przez około 1,5 godziny do czasu do czasu mieszając. Zwróć uwagę na ilość płynu znajdującego się w garnku, w razie potrzeby dolej nieco wody, aby potrawa się nie przypaliła.
4
Gdy danie będzie już gotowe do podania, usuń z garnka liść laurowy i wszelkie kości z mięsa. Nałóż porcję do miseczki i udekoruj zieleniną. Bigos doskonale smakuje podany z gotowanymi ziemniakami.
5
Im dłużej gotujemy bigos, tym lepiej on smakuje. Danie nabiera najlepszego smaku dopiero następnego dnia.
Jak zrobić sernik na zimno?
Jak zrobić białą kiełbasę?
Jak zrobić toffi?
Jak zrobić dobry bigos?
Przeczytaj teraz: Jak zrobić twaróg domowy?
 4.4/5 (5 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Przepis na pyszne, mleczne toffi. Można używać go jako dodatku do ciastek i deserów lub schłodzić, pokruszyć i...
Jak zrobić toffi?
Przepis na pyszne, mleczne toffi. Można używać go jako dodatku do ciastek i deserów...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub