Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Kontuzje Sportowe > Jak leczyć skręconą kostkę?

Jak leczyć skręconą kostkę?

, specjalista Tipy.pl
 2.8/5 (317 ocen)
Oceń 

Kostka jest częścią ciała, którą łatwo skręcić. Prawie każdy z nas miał ją skręconą - jak nie w dorosłym życiu, to z pewnością w dzieciństwie. Poniżej przedstawiam krok po kroku jak leczyć skręconą kostkę oraz jej objawy.

Objawy skręcenia kostki I stopnia:

- niewielki ból
- obrzęk, opuchlizna okolicy stawu,
- delikatny ból podczas chodzenia

Objawy skręcenia kostki II i III-go stopnia - rozerwanie torebki stawowej, więzadeł stabilizujących staw:

- duży ból przy próbie ruchu stopą
- duży obrzęk
- podskórny krwiak/ siniak w okolicy stawu

1

Pierwsza pomoc i leczenie

Podnieś kostkę na wysokość piersi (połóż się lub usiądź z nogami opartymi o stół). W takiej pozycji powinieneś spędzać teraz jak najwięcej czasu. Im dłużej będziesz odpoczywać, tym szybciej kostka się zregeneruje.

2

Przyłóż do kostki woreczek z lodem lub zimny kompres na 30 minut. Po pół godzinie przerwy przyłóż lód na kolejne 30 minut. Kompresy przykładaj co pół godziny na 30 minut przez pierwsze 48-72 godziny od czasu skręcenia kostki. Lód powoduje zwężenie naczyń krwionośnych. Kiedy naczynia krwionośne są zwężone, wówczas zanika opuchlizna i zasinienie. W aptekach można kupić specjalne cold packi służące do kiroterapi miejscowej.

3

Skonsultuj się z lekarzem, jeśli opuchlizna jest duża. Lekarz zbada kostkę i możliwe, że zleci wykonanie zdjęcia rentgenowskiego, aby sprawdzić, czy kostka nie jest zwichnięta, złamana i czy nie wymaga nastawienia.

4
Sprawdzaj co 12 godzin czy paznokcie u stopy nie są sine. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy masz prawidłowe krążenie krwi w nodze.
Jak leczyć nerwicę lękową?
Jak leczyć ból kolan w sposób naturalny?
Jak leczyć suchy kaszel?
Jak obniżyć ciśnienie krwi domowymi sposobami?
Ostrzeżenia
  • Jak już zawiążesz bandaż na zwichniętej kostce, upewnij się, że nie jest on zbyt ciasny. Kostka powinna być tak zabandażowana, aby można było włożyć palec pod bandaż. Zawiązanie bandaża zbyt mocno może spowodować ograniczenie dopływu krwi do stopy oraz podrażniać uszkodzoną już kostkę.
  • W pierwszych dniach po urazie nie wolno stosować ciepłych okładów ani maści rozgrzewających - może to nasilić ból, spowodować macerację naskórka i wydłużyć leczenie.
Wskazówki
  • Aby sprawdzić krążenie w stopie, naciśnij paznokieć u dużego palca. Jak tylko zwolnisz uścisk twój paznokieć powinien zrobić się różowy. Jeśli paznokieć nie zrobi się różowy po 6 sekundach, oznacza to, że masz zbyt słabe krążenie w stopie. Wówczas udaj się niezwłocznie do lekarza lub na pogotowie.
  • Jeśli nie jesteś pewien co do koloru paznokcia, powyższą czynność wypróbuj na zdrowej nodze, a następnie porównaj wynik z paznokciem w drugiej nodze (tej, w której masz zwichniętą kostkę).
  • Porównaj puls w stopie chorej i zdrowej.
strona 1 z 2następna >
 2.8/5 (317 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Jacek - 2013-12-02
Na różnego rodzaju kontuzje stosowałem zawsze żel dip rilif. Zaufałem mu i przy każdym bólu mięśniowym, czy choćby reumatycznym jest on dla mnie najlepszym środkiem.
Minkaa14 - 2013-01-27
Najlepszym sposobem na naprawdę szybkie uśnieżenie bólu jest umieszczenie tej kończyny w misce z zimną wodą i lodem. Choć można zastosować środki medyczne jak np. żel lub tabletki przeciwbólowe.
malwina - 2011-06-15
Hej,
ostatnio skreciłam kostke skaczac na trmapolinie. Ból niesamowity - na dzień bylam unieruchomiona w domu. Kostka wygladala znosnie, bez wiekszego obrzeku, ale ten bol. Cale szczescie znalazlam w apteczce zel przeciwbolowy (nurofen) mojego chlopaka i mialam spokoj prawie na caly dzien. Po kilku dniach wrocilam do zycia :-) polecam artykuł - porady skuteczne i sprawdzone :-)
Szyna wykonana z kartonowego pudełka świetnie nadaje się do unieruchomienia złamanej lub zwichniętej kończyny. Aby...
Jak zrobić szynę?
Szyna wykonana z kartonowego pudełka świetnie nadaje się do unieruchomienia złamanej...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub