Tutaj jesteś: Dziecko > Nastolatki > Wychowanie młodzieży > Jak wychować nastolatkę?

Jak wychować nastolatkę?

Stopień trudności: bardzo trudne
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (16 ocen)
Oceń 
Okres dorastania jest okresem buntu, wolności i niezależności. Bywa, że dorastająca córka zaczyna traktować dom jak hotel. Przychodzi po to, aby się przespać i coś zjeść. Na każdy Twój nakaz czy nawet prośbę reaguje histerią i robi awanturę, nie uczy się co odzwierciedla się miernymi ocenami w szkole, zaczyna stosować rygorystyczne diety, czy zaczyna palić papierosy. Rodzice rozkładają ręce i zwykle nie wiedzą zupełnie co robić i jak pomóc swojej córce. Poniżej przedstawiamy kilka porad i wskazówek, które może pomogą w poradzeniu sobie w tym trudnym okresie.
1
Musisz pogodzić się z faktem, że Twoja córka dorasta. Prędzej czy później musiało się to stać. Jeśli nie pozwolisz jej na to stanie się w przyszłości niezaradna i całkowicie uzależniona od swoich rodziców.

Pozwalaj jej zatem na wyjścia, spotkania z rówieśnikami, koncerty czy wyjazdy na festiwale. Za nic w świecie dorastająca córka nie powinna być zamknięta w domu.
2
Popieraj swoją córkę w jej działaniach. Zamiast zabraniać jej wyjazdu na festiwal muzyczny lub starać jej to wyperswadować, porozmawiaj z nią o muzyce jaka tam będzie. Poproś, żeby puściła Ci kilka piosenek wykonawców którzy tam będą itp. Wykaż się swoim zaangażowaniem. Porozmawiaj z nią przy okazji na temat różnych zagrożeń jakie mogą tam na nią czekać. Nie mów jej "nie pij alkoholu". Jeśli zechce to przecież i tak wypije. Poproś raczej, aby się nie upiła po to, aby mogła kontrolować co się w okół niej dzieje, żeby nikt nie zrobił jej krzywdy i powiedz jej że się bardzo o nią martwisz.
Jak poznać, że to miłość?
Jak powiedzieć rodzicom o ciąży?
Jak nie nudzić się w szkole?
Jak powiedzieć córce o miesiączce?
strona 1 z 4następna >
 4.2/5 (16 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (13)

jajko - 2012-05-08
Witam wszystkich. Jestem nastolatka , a dokładnie mam 14 lat. Wiadomo że każdy z nas musi przeżyć ten "głupkowaty" okres. Dlatego piszę do wszystkich rodziców czytających tę stronę. Artykuł jest na prawdę dobry . Gdyby każdy rodzic miał takie podejście do wychowywania swoich dzieci,było by całkiem inaczej . Jestem jedynaczkom więc moi rodzice nie mają doświadczenia jak podchodzić do danych sytuacji , nie wiem jak mam ich poinformować o tym że każda rozmowa z nimi pogarsza mój humor . Gdyby stosowali się do powyższych punktów było by okej , ale oni robią wszystko odwrotnie . Nie czuje w nich oparcia , a moim zdaniem mama powinna być dobrą kumpela a nie dyrektorką całego domu .
MOKOJU - 2012-04-04
Moja córka zaczęła palić papierosy. Cały czas mówi,że chce się zabić.. uczyć to się nawet dobrze uczy... Co mam zrobić ?!
Proszę o szybką odpowiedź! Dzięk..:D
Aki - 2011-11-09

do pusiapusia: oczywiście jestem zdania że nie można nastolatków zamykać w domu, jednak ustalonych granic dziecko MUSI przestrzegać. Nieodbieranie telefonu od rodziców jest niedopuszczalne dopóki dziecko jest na utrzymaniu rodziców. Rodzice mają prawo wiedzieć co dzieje się w danej chwili z ich dzieckiem i gdzie się ono znajduje. Wszystko powinno być w granicach rozsądku - zarówno zachowanie rodziców, jak i nastolatków, którzy muszą wiedzieć, że nie są całkowicie bezkarni bo inaczej może pojawić się dużo większy problem.

pusiapusia - 2011-11-09
My rodzice mamy problem wychowawczy z naszą 14 letnią córką- przestała uczyć się, zbiera same jedynki a jest inteligetna dziewczynką.Przestało jej zależeć na nauce, obowiazkach, woli spędzać czas z koleżankami i kolegami ,zaczęła palić papierosy i pić piwo chciałaby chodzić tylko na imprezy najlepiej całonocne.Pozwalaliśmy jej wychodzić z domu do koleznek,kina itp.Chcielismy aby wracała do domu na ustaloną razem godzinę a jak wystąpił jakis problem z powrotem żeby dzwoniła do nas.Przecież rodzice 14 latki powinni wiedzieć co się dzieje z ich dzieckiemCórka początkowo zachowywała ustalone zasady.Jednak z czsem zaczęła je lekceważyć. Ja bardzo martwie się kiedy wyłacza telefon bo nie wiem czy tylko nie chce z nami rozmawiać czy coś się stało niedobrego.Mam wrażenie, że straciliśmy w bardzo krótkim czsie kontakt z dzieckiem, zrobiła się bardzo tajemnicza jak jest w domu to naczęściej zpędza czas przy komputerze.Staram się z Córką rozmawiać ale ona niewiele mi chce mówic. Kto z nas potrzebyje bardziej pomocy dziecko czy rodzice?
Aneta - 2010-07-10
Uważam, że nastolatkom a szczególnie 16 latkom nie powinno się zabraniać wyjazdów na koncerty lub wyjść na imprezy. Zabraniając im robisz na złość sobie, bo będą robiły jeszcze wiecej na przekór Tobie.
Paulina bak - 2010-05-30
Ciekawy arytkuł. Zgadzam sie w 100%
Dzieci muszą wychdozić z domu. Przepraszma dzieci? hm... młodziez raczej :) od 13 lat powinno sie pozwalać dzieciom na wychdozenie z domu, a szczególnie na spotkania z koleżankami.
Pozdraiwam -Paulina Bak.
Justyna pękała - 2010-05-30
Idealny artykuł. Dzieci powinny wycjdozic z domu codziennie zeby sie rozerwac, poznawac młodych ludzi i aby nabrac kontaku z ludźmi.
Dziekuje i pozdrawiam autorek jak i rodziców.
Danuta góralska - 2010-05-30
swietny artykuł. Po jego przeczytaniu doszłam do wniosku ze popełnilam dwa podstawowe błędy w wychowaniu mojej 13letniej córki. 1 błąd to taki iz nie pozwalam jej na wychdozenie z domu codziennie a drygi to taki iż nie pozwalam mieć jej chłopaka. MuSZE ZMEINIC SWOJE PRZEONANIA.
Dziękuje za ten świetny artykuł i pozdrawiam autora.
Magdalena - 2010-05-30
Pozwalaj jej zatem na wyjścia, spotkania z rówieśnikami, koncerty czy wyjazdy na festiwale. Za nic w świecie dorastająca córka nie powinna być zamknięta w domu. - święta prawda. Jestem matką 13letniej nastolatki i gdyz moja córka chce wyjśc z domu to pozwalam jej na to oczywiscie najpierw musze wiedziec gdzie idze ale zawsze jej pozwalam, bo nie chce aby potem wyrosla na osobę niesmiałą i nerwowa.
Izabella - 2010-05-30
Zamiast mówić "źle się uczysz" powiedz, "jesteś bardzo inteligentną dziewczyną i wiem, że stać Cię na lepsze oceny". - zgadzam sie w 100% dizecki znuszane do nauki nie uczą sie dobrze. Jęsli mówisz dizecku ''w tej chwili odrób lekcje" dzieko nich nie odrobi gdyz nastolatkowie nie lbuią nakazów.
Pozdrawiam rodziców
Tata-Marek - 2010-05-30
Doskonalne zgadzam sie z tym ze nie mozan trzyamc dziecka w domu. Fizevko powinno wychdozic z domu przynajmniej co dwa-trzy dni, bo inaczej stanie ise b.nerwowe.
Dziękje i pozdrawiam rodzicow
mama Aneta - 2010-05-30
Moim zdaniem nie wolno trzymać dziecka w domu. Powinno sie mu pozwalać wychodzić itp. I co najwazniejsze powinno sie zabierac dziecko na zakupy lub gdzieś indziej gdize będzie można zoabczyc co sie jej podoba, jaki ma styl. itp.
magda - 2010-05-30
Popieram pierwszy punkt za nic w świecie nie mozna trzymać dziecko w domu a tylko 2 razy na miesiać pozwol.ić mu wyjśc do koleżanki. Wtedy dziecko saje sie nerwowe i zamknięte w sobie bo nie ma kontaktu z rówieśnikami. Wiem to gdyż mam 13 córke, ktorej nie pozwalałam na wyjścia i teraz widze że popełniłam wielki błąd.
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub