Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Przepisy Świateczne > Przepisy Bożonarodzeniowe > Jak zrobić domek z piernika?
Jak zrobić domek z piernika?

Jak zrobić domek z piernika?

, specjalista Tipy.pl
 4.8/5 (354 ocen)
Oceń 
Piernik na święta Bożego Narodzenia jest tak samo istotny jak sama choinka czy kolędy. Bez piernika, święta nie będą prawdziwe. A z piernika można robić różne rzeczy... Jedną z najciekawszych, dających wiele zabawy, śmiechu i satysfakcji jest oczywiście chatka z piernika - właśnie taka w jakiej mieszkała zła Baba Jaga a na którą natknęli się Jaś i Małgosia.
700 gr zwykłej mąki, przyprawa do piernika, 1 łyżeczka sody oczyszczonej, 1/2 łyżeczki soli, 220 gr masła lub margaryny, 220 gr cukru, 220 ml melasy, Składniki na lukier: 2 białka, 1 kg cukru pudru, 3 łyżki soku z cytryny, Składniki na dekoracje (kolorowe posypki, wiórki kokosowe, żelki itp - wszystko co uznasz, że nadaje się do dekoracji), Podstawka na której postawisz domek: cokolwiek co by się do tego nadawało. Może być tacka, mogą być wafle sklejone ze sobą masłem orzechowym lub kremem czekoladowym itp., Blacha do pieczenia, papier., Szablon - wzór domku.
1

Na tej stronie znajdziesz wzór, szablon domku z piernika do wydrukowania i wycięcia - Dom z piernika szablon.

Szablon możesz dowolnie modyfikować. Możesz wyciąć więcej okien, inny kształt drzwi itd. Szablon ten jest najprostszy zatem jeśli nie masz jeszcze doświadczenia w robieniu domów z piernika najlepiej jest zacząć właśnie od niego. Z czasem, jak nabierzesz doświadczenia będziesz mogła zabrać się za bardziej skomplikowane domki.

2
Taka powinna być konsystencja ciasta na piernik po wymieszaniu
Ciasto na dom z piernika

1. Zmieszaj ze sobą mąką, przyprawę do piernika, sodę i sól.
2. Ubij masło wraz z cukrem za pomocą miksera, dodaj melasę po czym ubijaj kolejne 2 minuty.
3. Pomału dodawaj wszystkie zmieszane wcześniej suche składniki, cały czas miksując. Jak ciasto będzie już zbyt gęste mieszaj ręką.

Ugniataj i wyrabiaj ciasto tak długo, aż przestanie się rozpadać. Musi ci się samo odklejać od rąk.
3
Pomiędzy wyciętymi kształtami musi powostać minimum 2,5 cm (ciasto urośnie)
Wycinanie ciasta z szablonów

1. Rozwałkuj ciasto na około 1 cm (lub mniej) - jeśli będzie się za bardzo kleić wówczas posyp blat i wałek mąką.

2. Przykładaj po kolei szablony do ciasta i je równo wytnij za pomocą noża o ostrym końcu.

(najlepiej abyś ciasto rozwałkowała na blasze, lub przełożyła na blachę ciasto już rozwałkowane i na blasze wycięła ciasto na wzór szablonów - podczas przenoszenia wyciętych kształtów na blachę, mogłyby one zmienić nieco kształt co nie wpłynie dobrze na konstrukcję domu).

3. Odpadki od wykrawania szablonu ostrożnie pozbieraj i zachowaj.

4. Przed wycinaniem dachu możesz na rozwałkowane ciasto nanieść wzór dachówek za pomocą łyżeczki do herbaty - delikatnie ją dociskając.

5. Wytnij okna - możesz wyciąć je tak, aby pozostawić framugi okien. Wytnij cztery małe okienka obok siebie. Możesz w puste okienko wsadzić landrynkę, która się rozpuści i utworzy szybę (jeśli chcesz wypróbować landrynkowe okna wówczas powinnaś piec na folii aluminiowej - inaczej możesz mieć problemy z odklejeniem landrynek od blachy).

6. Drzwi możesz po wycięciu również upiec a później, po zrobieniu domku postawić je obok drzwi - aby imitowały otwarte drzwi.

Piec w piekarniku rozgrzanym na 190 C przez około 10 minut.
Jak zrobić migdały w cynamonie?
Jak oczyścić rybę z łusek?
Jak kisić buraki?
Jak zrobić domek z piernika?
Ostrzeżenia
  • Domek nadaje się do jedzenia po około 3 tygodniach - wcześniej będzie on zbyt twardy - tak jak każdy piernik.
Wskazówki
  • Domek z piernika należy wykonać około miesiąca przed Świętami Bożego Narodzenia.
strona 1 z 3następna >
 4.8/5 (354 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (16)

rafmaxxx - 2013-12-04
W przepisie za duża proporcja mąki do masła. Zamiast ciasta powstaje kruszonka. W necie z reguły widuję przepisy gdzie idzie mąki z 600 - 625 g, a nie 700, zaś margaryny cała 250 g kostka. Musiałem dodać z 30 g masła jeszcze około + dodałem 2 łyżki śmietany. Dopiero w tedy ciasto się zagniotło.
RMxnKjjNom - 2012-02-07
pisze:Nie jadłam więc nie wiem, ale po lztrukee sądząc będzie smakować na bank! Dam znać, gdy wypróbuję.
Iskierka - 2011-12-14
Domek robiłam pierwszy raz w życiu w tą sobotę. Po pierwsze na cały domek zużyłam lukier z 2 białek i 400 g cukru. Miałam cały dach oblukrowany( wygląda pięknie), posklejane ściany i przytwerdzony płotek i ozdoby. Polecam ozdobić ściany przed sklejaniem ich bo ozdoby zjeżdząją na dół i trzeba przytrzymać przez pewien czas łapką. Kształty wycinałam przed upieczeniem ale po upieczeniu musiałam dociąć ponownie bo się rozrosły. By przyspieszyć klejenie pomogłam sobie suszarką do włosów :-) Grubość ścian moim zdaniem nie ma znaczenia, u mnie każda była inna a dach zrobiłam mega gruby. By dach nie zjechał zanim się przyklei podstawiłam pod domek z obu stron książki tak by dach się na nich wspierał. Nawaliłam grubo lukru i po ok 30 min było ok. Z reszty ciasta co zostało zrobiłam zwyczajne pierniczki, dzisiaj jest środa i są mega miękkie. Ale ja dużo gotuję w kuchni i jest tam spora wilgoć od gotowania więc moze dlatego tak szybko zmiekły. A domek spełniać będzie funkcje dekoracyjne bo nie ukrywam, ze ciasto na ściany boczne spiekłam na maksa i nie da się tego zjeść :-) Ogólnie domek łatwa sprawa mimo, ze wygląda na trudny.
Ktos - 2011-12-13

Oto pare porad z życia wzietych dla kogos kto robi taki domek pierwsza raz:

Przede wszystkim trzeba BARDZO uważać na to aby ściany i dach domku były takiej samej grubości! U mnie niestety były roznice( dość małe ale jednak), dachówki wyszły ciut grubsza od ścian i drzwi i to już był problem

Po drugie po upieczeniu od razu przejść do dekorowania. Ja najpierw zrobiłam piernika a potem leżał on jakiś tydzień- dwa, w międzyczasie zdążył się wygrać we wszystkie strony

Po trzecie kilogram cukru jest chyba na na dwa jajka strusie, bo na kurze to stanowczo za dużo! Wystarczy spokojnie pól kilo na 2 białka, wtedy osiągnie się lukier idealny.

Mój domek niestety wylądował w koszu, ale zamierzam się nie poddać i zrobić jeszcze jeden :)

Marchewka - 2010-12-13

Domek jest twardy i raczej ciężko jest go później zjeść. Można go zrobić nawet miesiąc przed świętami.

werora - 2010-12-10
ile czsu morzna go zrobić przed Swiętami? ile on morze polerzeć? 1 czy poupieczeniu jest twardy?
liani - 2010-10-15
Juz doczytałam ze można zastąpić miodem. Mam zamiar zrobić ten domek:))
liani - 2010-10-15
Czy melasę można czymś zastąpić??
sylwia - 2009-12-12
A czy są potrzebne barwniki spożywcze? i czy można je zrobic samemu?
Jedzenie - 2009-12-02
Czerwone cegły są z podłużnych cukierków lukrecjowych. Możesz jednak je zrobić z różnych cukierków, żelek itp.
Kot - 2009-11-24
Aha dzięki... No a z czego te cegły?!?
Jedzenie - 2009-11-23
Wiele osób, zamiast melasy dodaje miód.
Kot - 2009-11-22
No właśnie . Potrzebna ta melasa?
jaaa - 2009-11-16
a konieczna jest melasa?
Drago97 - 2009-11-09
Ewelajn najfajniejsze jest jedzenie ich. :D
Robienie różnych rzeczy z piernika jest świetną zabawą. Z piernika możemy zrobić przeróżne ludziki, domki, chatki jak...
Jak zrobić lampion z piernika?
Robienie różnych rzeczy z piernika jest świetną zabawą...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub