Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Przepisy Świateczne > Przepisy Bożonarodzeniowe > Jak zrobić domek z piernika?

Jak zrobić domek z piernika?

, specjalista Tipy.pl
 4.8/5 (357 ocen)
Oceń 
 1 z 13 
Piernik na święta Bożego Narodzenia jest tak samo istotny jak sama choinka czy kolędy. Bez piernika, święta nie będą prawdziwe. A z piernika można robić różne rzeczy... Jedną z najciekawszych, dających wiele zabawy, śmiechu i satysfakcji jest oczywiście chatka z piernika - właśnie taka w jakiej mieszkała zła Baba Jaga a na którą natknęli się Jaś i Małgosia.
700 gr zwykłej mąki, przyprawa do piernika, 1 łyżeczka sody oczyszczonej, 1/2 łyżeczki soli, 220 gr masła lub margaryny, 220 gr cukru, 220 ml melasy, Składniki na lukier: 2 białka, 1 kg cukru pudru, 3 łyżki soku z cytryny, Składniki na dekoracje (kolorowe posypki, wiórki kokosowe, żelki itp - wszystko co uznasz, że nadaje się do dekoracji), Podstawka na której postawisz domek: cokolwiek co by się do tego nadawało. Może być tacka, mogą być wafle sklejone ze sobą masłem orzechowym lub kremem czekoladowym itp., Blacha do pieczenia, papier., Szablon - wzór domku.
 4.8/5 (357 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (17)

kapipl - 2014-12-10
fajne pierniki
rafmaxxx - 2013-12-04
W przepisie za duża proporcja mąki do masła. Zamiast ciasta powstaje kruszonka. W necie z reguły widuję przepisy gdzie idzie mąki z 600 - 625 g, a nie 700, zaś margaryny cała 250 g kostka. Musiałem dodać z 30 g masła jeszcze około + dodałem 2 łyżki śmietany. Dopiero w tedy ciasto się zagniotło.
RMxnKjjNom - 2012-02-07
pisze:Nie jadłam więc nie wiem, ale po lztrukee sądząc będzie smakować na bank! Dam znać, gdy wypróbuję.
Iskierka - 2011-12-14
Domek robiłam pierwszy raz w życiu w tą sobotę. Po pierwsze na cały domek zużyłam lukier z 2 białek i 400 g cukru. Miałam cały dach oblukrowany( wygląda pięknie), posklejane ściany i przytwerdzony płotek i ozdoby. Polecam ozdobić ściany przed sklejaniem ich bo ozdoby zjeżdząją na dół i trzeba przytrzymać przez pewien czas łapką. Kształty wycinałam przed upieczeniem ale po upieczeniu musiałam dociąć ponownie bo się rozrosły. By przyspieszyć klejenie pomogłam sobie suszarką do włosów :-) Grubość ścian moim zdaniem nie ma znaczenia, u mnie każda była inna a dach zrobiłam mega gruby. By dach nie zjechał zanim się przyklei podstawiłam pod domek z obu stron książki tak by dach się na nich wspierał. Nawaliłam grubo lukru i po ok 30 min było ok. Z reszty ciasta co zostało zrobiłam zwyczajne pierniczki, dzisiaj jest środa i są mega miękkie. Ale ja dużo gotuję w kuchni i jest tam spora wilgoć od gotowania więc moze dlatego tak szybko zmiekły. A domek spełniać będzie funkcje dekoracyjne bo nie ukrywam, ze ciasto na ściany boczne spiekłam na maksa i nie da się tego zjeść :-) Ogólnie domek łatwa sprawa mimo, ze wygląda na trudny.
Ktos - 2011-12-13

Oto pare porad z życia wzietych dla kogos kto robi taki domek pierwsza raz:

Przede wszystkim trzeba BARDZO uważać na to aby ściany i dach domku były takiej samej grubości! U mnie niestety były roznice( dość małe ale jednak), dachówki wyszły ciut grubsza od ścian i drzwi i to już był problem

Po drugie po upieczeniu od razu przejść do dekorowania. Ja najpierw zrobiłam piernika a potem leżał on jakiś tydzień- dwa, w międzyczasie zdążył się wygrać we wszystkie strony

Po trzecie kilogram cukru jest chyba na na dwa jajka strusie, bo na kurze to stanowczo za dużo! Wystarczy spokojnie pól kilo na 2 białka, wtedy osiągnie się lukier idealny.

Mój domek niestety wylądował w koszu, ale zamierzam się nie poddać i zrobić jeszcze jeden :)

Marchewka - 2010-12-13

Domek jest twardy i raczej ciężko jest go później zjeść. Można go zrobić nawet miesiąc przed świętami.

werora - 2010-12-10
ile czsu morzna go zrobić przed Swiętami? ile on morze polerzeć? 1 czy poupieczeniu jest twardy?
liani - 2010-10-15
Juz doczytałam ze można zastąpić miodem. Mam zamiar zrobić ten domek:))
liani - 2010-10-15
Czy melasę można czymś zastąpić??
sylwia - 2009-12-12
A czy są potrzebne barwniki spożywcze? i czy można je zrobic samemu?
Jedzenie - 2009-12-02
Czerwone cegły są z podłużnych cukierków lukrecjowych. Możesz jednak je zrobić z różnych cukierków, żelek itp.
Kot - 2009-11-24
Aha dzięki... No a z czego te cegły?!?
Jedzenie - 2009-11-23
Wiele osób, zamiast melasy dodaje miód.
Kot - 2009-11-22
No właśnie . Potrzebna ta melasa?
jaaa - 2009-11-16
a konieczna jest melasa?
Robienie różnych rzeczy z piernika jest świetną zabawą. Z piernika możemy zrobić przeróżne ludziki, domki, chatki jak...
Jak zrobić lampion z piernika?
Robienie różnych rzeczy z piernika jest świetną zabawą...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub