Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Kości, Stawy i Mięśnie > Jak leczyć płaskostopie?
Jak leczyć płaskostopie?

Jak leczyć płaskostopie?

, specjalista Tipy.pl
 5/5 (281 ocen)
Oceń 

Prawidłowo wykształcona stopa styka się z podłożem trzema punktami. Głowami pierwszej i piątej kości śródstopia oraz guzem piętowym. Posiada system łuków podłużnych i poprzecznych nazywanych również wysklepieniami, które są efektem prawidłowego napięcia mięśni stopy i podudzia. Wysklepienia te pełnią przede wszystkie funkcję amortyzującą podczas wykonywania różnych ruchów (bieganie, skakanie, chodzenie, itp.). Są to jakby resory rozciągające się pod wpływem zmieniającego się obciążenia. Stopa płaska charakteryzuje się obniżeniem łuków podłużnych i łuku poprzecznego, lub całkowitym ich opadnięciem co powoduje, że cała powierzchnia styka się z podłożem co całkowicie eliminuje funkcję amortyzującą stopy. Można również zauważyć zaburzenia w chodzie.

1
Stopa normalna, płaskostopie i stopa wysklepiona

Leczenie stóp płaskich polega na stosowaniu różnych wkładek ortopedycznych. Można stosować również specjalistyczne obuwie ze specjalnie dostosowanym obcasem. W mniej zaawansowanych przypadkach stosuje się odpowiednie ćwiczenia korekcyjne i nakłanianie do prowadzenia odpowiedniego trybu życia. Chodzi tu przede wszystkim o utrzymywanie odpowiedniej masy ciała, tak by nie wywierać zbyt dużego nacisku na stopy. Oczywiście w każdym przypadku niezbędnym jest kontakt ze specjalistą. Niemniej jednak można wykonywać ćwiczenia korekcyjne w domu, które wzmocnią mięśnie odpowiadające za prawidłowe wysklepienie łuków stopy.

Ćwiczenia takie zatrzymują pogłębianie się wady oraz mogą spowodować jej wycofanie. Celem głównym tych ćwiczeń jest wzmocnienie wyżej wymienionych mięśni i likwidacja przykurczów. Oprócz ćwiczeń wskazane są również chodzenie i bieganie po zróżnicowanym podłożu (trawa, okrągłe kamienie), uprawianie sportu szczególnie pływania i narciarstwa.

Poniżej przedstawiam ćwiczenia na płaskostopie uporządkowanych, tak by obciążenie stóp stopniowo wzrastało.

Jak wyleczyć świerzb domowymi sposobami?
Jak leczyć haluksy?
Jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu stóp?
Jak zrobić pedicure w domu?
strona 1 z 3następna >
Przeczytaj teraz: Sposoby na halluksy
 5/5 (281 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (3)

niepelnosprawny.org - 2014-02-19
Przydały się ćwiczenia, lepiej się po nich czuje moja stopa
oberhater - 2012-10-22
"Oprócz ćwiczeń wskazane są również chodzenie i bieganie po zróżnicowanym podłożu (trawa, okrągłe kamienie), uprawianie sportu szczególnie pływania i narciarstwa."
"Należy unikać długotrwałego stania obciążającego stopę, dźwigania dużych ciężarów, skakania, dużych rozkroków w staniu, unikać niektórych sportów obciążających stopy takich jak np. piłka nożna, jazda na łyżwach."

Proszę mi powiedzieć jakim cudem narciarstwo jest wskazane, podczas gdy jazda na łyżwach już nie? Czy autor tekstu przeglądał badania łuku podłużnego stóp narciarzy?

W tekście mówi się o niewywieranie "zbyt dużego nacisku na stopy" i piętnuje skakanie. Dlaczego w takim razie bieganie jest zalecane?

Czy wykonywanie ćwiczeń w lekkim odciążeniu 20 min dziennie co daje 2h i 20min w ciągu tygodnia istotnie wpłynie na ukształtowanie stóp jeśli tydzień ma 168 godzin?

Czy autor myśli?
kogut - 2011-08-29
W 100% zgadzam się z autorem, świetnie przedstawione ćwiczenia.
Nie polecałbym wkładek zakupionych w sklepie ortopedycznym.
To produkt zdjęty z wieszaka taki sam dla wszystkich.
Ze względu że każdy z nas ma inną stopę, i stopień korekty powinien być indywidualnie dobrany.
Polecam system wkładek Formthotics.
To indywidualnie formowane wkładki do stopy pacjenta z mozliwością korygowania ich w trakcie leczenia. utaj podaję namiar na mgr rehabilitacji Dawida Łukaszewicza.
Fizjofascia Gabinet Terapii Manualnej, 501 498 933 ul Grunwaldzka 519 B lok.5 Poznań .
Fachowo i rzetelnie podchodzi do każdego Pacjenta!!!
Już niedługo zamienimy kozaki na sandałki i będziemy mogły się chwalić naszymi pięknymi stopami. Trzeba tylko wcześniej...
Jak zadbać o stopy na wiosnę?
Już niedługo zamienimy kozaki na sandałki i będziemy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub