Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Wielkanoc > Zwyczaje Wielkanocne > Jak zrobić kraszanki i pisanki? Tradycyjne ozdoby wielkanocne.
Jak zrobić kraszanki i pisanki? Tradycyjne ozdoby wielkanocne.

Stopień trudności: bardzo trudne
, specjalista Tipy.pl
 3.9/5 (48 ocen)
Oceń 
Ich historia sięga czasów starożytnej Mezopotamii. W Polsce najstarsze, jakie wykopano na wyspie Ostrówek, pochodzą z X w. Zdobiono je techniką woskową. Tak przyozdobione jajo wkładano do barwnika. Po zabarwieniu, zdrapywano wosk. Po 966 r. zwyczaj ten został zabroniony, jako że związany był z pogańskim kultem zmarłych. Jajo symbolizowało początek nowego życia. Od XII w. przyzwolono na jedzenie jaj w święta. Musiało być to jednak poprzedzone specjalną modlitwą. Tym sposobem kościół wplótł jajka do tradycji wielkanocnej jako symbol odrodzenia, a co za tym idzie - zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Obecnie nie jesteśmy sobie w stanie wyobrazić świąt bez tzw. pisanek. Jeżeli w tym roku chcielibyśmy wykonać je sami, polecam przeczytać następujący artykuł. Zawiera on opis rodzajów jaj wielkanocnych i technik, jakimi można je wykonać.
jajka, cebula, nagietki, ciemna malwa, sok z buraka, pędy młodego żyta, wosk, barwniki, kolorowy papier, inne ozdoby, klej
1
kraszanka, drapanka
KRASZANKI

Jest to jajo barwione techniką naturalną. Najczęściej do jego barwienia używa się łupin cebuli, które się gotuje. Daje to brązowy kolor jajka. Oprócz tego można użyć również następujących barwników:
* kwiat nagietka - kolor żółtozłocisty
* płatki kwiatu ciemnej malwy - kolor fioletowy
* pędy młodego żyta - kolor zielony
* sok z buraka - kolor różowy

Do niedużego garnka z wodą należy wrzucić dany barwnik. Gdy woda się już zabarwi, należy wrzucić do niej jajko. Trzymać je należy dotąd, aż uzyska odpowiedni kolor.
Możemy zostawić kraszanki w jednolitej barwie lub delikatnym narzędziem, np. igłą, wydrapać na nich jakiś wzór. Wtedy takie jajka nazywane są drapankami lub skrobankami.
2
nalepianka
NALEPIANKI

Kolejną tradycyjną wersją jajka wielkanocnego, są tzw. nalepianki. Ich tradycja wywodzi się z dawnego województwa krakowskiego. Były również popularne w okolicach Łowicza. Nalepianka powstaje przez ozdabianie skorupki jajka wycinankami z kolorowego papieru.
Aby to zrobić potrzebujesz dobrego kleju, bloku różnobarwnego papieru oraz małych nożyczek. Ułóż najpierw kompozycję, jaką chcesz umieścić na jajku, potem wytnij wszystkie elementy i przyklej je.
Oprócz nalepianek istnieją również oklejanki (naklejanki). Jaja tego typu przyozdobione są elementami naturalnym, np. płatkami kwiatów, skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny etc.
Tradycja lanego poniedziałku
Jak zrobić krzyż z liścia palmy?
Tradycyjny koszyk wielkanocny
Jak zorganizować polowanie na pisanki?
strona 1 z 2następna >
 3.9/5 (48 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Oleńka - 2012-04-07
FAJNE TO NALEPIANKI
sweet - 2012-04-04
fajne :)
Owieczka, króliczek i świnka to zwierzątka idealnie pasujące do Wielkanocy, ale równie dobrze można się z nimi bawić o...
Jak zrobić pisanki – zwierzątka?
Owieczka, króliczek i świnka to zwierzątka idealnie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub