Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Usuwanie plam > Jak wyczyścić srebro?
Jak wyczyścić srebro?

Jak wyczyścić srebro?

, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (6 ocen)
Oceń 
Srebro jest pięknym, wszechstronnym metalem, a jego delikatny połysk dodaje szczypty elegancji naczyniom, sztućcom oraz biżuterii. Niestety srebro jest również dość delikatne, w porównaniu z innymi bardziej popularnymi w użyciu metalami i tym samym bardzo szybko może pojawić się na nich nalot, plamy czy zadrapania. Dość przerażające może się okazać również czyszczenie rzeczy wykonanych ze srebra, ponieważ bardzo często są one dla nas czymś cennym i nie chcemy ich zniszczyć. Jednak nie musisz być specjalistą, aby z powodzeniem wyczyścić swoje srebra. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek odnośnie tego, jak utrzymać srebro czyste i błyszczące.
2
Czyszczenie srebra

Poleruj srebro.

Kiedy nalot zacznie się rozwijać na srebrze, zwykłe mycie ręcznie może sobie z nim nie poradzić. W takim wypadku Twoją najbezpieczniejszą opcją będą specjalne preparaty przeznaczone do polerowania srebra, zwłaszcza w przypadku kiedy masz do czynienia z antykami lub okazami mającymi jakieś bardzo skomplikowany design. Przestrzegaj dokładnie instrukcji podanych przez producenta na opakowaniu.

  • Zwilż miękką szmatkę przeznaczoną do polerowania srebra lub gąbkę, która była załączona do preparatu i nałóż na nią małą ilość środka polerującego.

  • Pocieraj srebro tylko i wyłącznie w linii prostej, ruchem do przodu i do tyłu (nie ruchem okrężnym).

  • Unikaj szorowania, pozwól raczej aby to preparat do polerowania wykonał pracę za Ciebie.

  • Opłucz srebra pod bieżącą wodą.

  • Dokładnie osusz srebro, za pomocą miękkiej i czystej szmatki.

3

Rozważ użycie popularnych, domowych metod czyszczenia srebra na mniej rzadkich i mniej wartościowych okazach. Zazwyczaj sposoby te będą skuteczne, ale mogą spowodować uszkodzenia. Spróbuj ich na własne ryzyko.

Pasta do zębów: wybierz zwykłą białą pastę (nie w żelu) bez specjalnych właściwości wybielających. Weź miękką, namoczoną szmatkę (kawałki starego t-shirtu będą idealne) lub wilgotną gąbkę i nałóż na nią odrobinę pasty do zębów. Delikatnie pocieraj szmatką po srebrze, prostymi ruchami do przodu i do tyłu. Ewentualnie, możesz namoczyć srebro i delikatnie zaaplikować na nie pastę do zębów, wprost na powierzchnię wymagającą czyszczenia, a następnie raz jeszcze zmoczyć i kontynuować polerowanie. W jednym i drugim przypadku, bądź bardzo delikatny i jeżeli w jakimkolwiek momencie zauważysz zadrapanie, przerwij i spłucz pastę do zębów. Kiedy szmatka lub gąbka ściemnieją od nalotu dodaj nieco więcej pasty do zębów na czystą część wilgotnej szmatki lub gąbki i kontynuuj delikatnie pocierać srebro. Spłucz dokładnie pod ciepłą (nie gorącą) wodą i osusz porządnie miękkim ręcznikiem.

OSTRZEŻENIE od specjalisty w konserwacji srebra:

Pasta do zębów nie powinna być nigdy używana do polerowania srebra. Niektóre pasty zawierają sodę oczyszczoną lub inne składniki, które są zbyt inwazyjne, nawet ich śladowe ilości mogą spowodować szkody. Używaj preparatów specjalnie przeznaczonych do usuwania nalotu ze srebra.

Jak czyścić białe buty?
Jak usunąć plamy z lakieru do paznokci?
Jak usunąć żółte plamy z potu na ubraniach?
Jak myć lodówkę?
Ostrzeżenia
  • W przypadku utlenionego srebra albo bardzo cennych okazów, najbezpieczniejszą opcją czyszczenia jest delikatne mycie ręczne i korzystanie z profesjonalnych środków do polerowania.
  • Unikaj agresywnych środków czyszczących. Już użycie sody oczyszczonej albo pasty do zębów stanowi zagrożenie powstania zarysowań na srebrze. Zastosowanie środka jeszcze bardziej agresywnego z pewnością spowoduje zniszczenie srebra.
  • Preparaty do polerowania i do wodnych kąpieli srebra, mogą zawierać szkodliwe chemikalia. Przestrzegaj szczegółowo instrukcji podanych na opakowaniu.
  • Metoda z folią aluminiową wydaje się być łagodna i nieszkodliwa, ale może spowodować wżery, które będą odchodzić ze srebra w formie pomarańczowej powłoczki. Postępuj dokładnie według wskazówek i używaj miękkiej bawełnianej szmatki do wycierania srebra i pozbycia się wilgotnej powłoczki siarczanu glinu, która powstaje na srebrze, zanim zdecydujesz, że ten sposób nie jest skuteczny.
  • Pomimo tego, że srebro jest metalem, srebrna powłoczka może zostać zdarta z powierzchni jeśli będziesz zbyt agresywnie polerować swoje srebro. Upewnij się, że czarne plamki to faktycznie nalot, a nie wychodzący na zewnątrz prawdziwy metal.
  • Nie używaj srebrnych sztućców przy podawaniu potraw zawierających jajka i majonez, gdyż takie dania mogą powodować powstawanie nalotu.
  • Zawsze dokładnie usuwaj sól i pieprz z przyrządów, zanim je schowasz, gdyż mogą spowodować wżery i korozje.
  • NIGDY nie przechowuj nie owiniętego srebra w plastikowym worku oraz upewniaj się, że gumki nie stykają się ze srebrem, ponieważ produkty te mogą spowodować powstawanie plam na srebrze.
Wskazówki
  • Nie wkładaj srebra do zmywarki. Owszem jest możliwe, włożenie go do zmywarki, bez żadnych złych efektów, ale w tym celu musisz idealnie przestrzegać wszelkich zasad i dodatkowo liczyć na wielkie szczęście. Nie ryzykuj.
  • Unikaj noszenia srebrnej biżuterii na basenie. Chlor zawarty w wodzie może w bardzo krótkim czasie uszkodzić srebro.
  • Do polerowania srebra z głębokimi szczelinami i skomplikowanymi grafikami najlepiej będzie używać miękkiej szczoteczki do zębów. Najpierw zamocz włosie w ciepłej wodzie, aby je bardziej zmiękczyć. Z drugiej strony możesz chcieć zostawić nalot wewnątrz szczelin po to aby wydobyć szczegóły projektu.
  • Aby usunąć nagromadzony w głębokich szczelinach na srebrze nalot, poleruj je za pomocą szczotki z końskiego włosia, a nie szczoteczki do zębów, gdyż plastikowe włoski mogą zadrapać srebro.
  • W przypadku sztućców, najlepszym sposobem na utrzymanie ich pięknych i czystych, jest używanie ich według wskazań, a następnie delikatne mycie w wodzie z mydłem i dokładne osuszenie miękkim ręcznikiem. Jeżeli srebro nie leży nieużywane zbyt długo, głęboki nalot nie ma szans na powstanie.
  • Podczas mycia srebra w ciepłej wodzie z mydłem, upewnij się, że używasz detergentu, który nie jest oparty na cytrynie, ponieważ środki zawarte w cytrynie mogą spowodować powstanie plam na srebrze. Upewnij się, że srebro zostało porządnie i dokładnie wysuszone, używaj w tym celu 100% bawełnianej szmatki. Małe kropelki wody mogą się w końcu przekształcić w czarne plamy, które bardzo trudno usunąć ze srebra, a czasami jest to nawet niemożliwe.
  • Wypróbuj do przechowywania srebra opakowania próżniowe.
 3.8/5 (6 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Istnieje wiele domowych sposobów na czyszczenie wyrobów ze srebra, również biżuterii. Poniżej przedstawiamy jak...
Jak czyścić srebro?
Istnieje wiele domowych sposobów na czyszczenie wyrobów ze srebra, również biżuterii...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub