Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Usuwanie plam > Jak wyczyścić srebro?

Jak wyczyścić srebro?

, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (6 ocen)
Oceń 
Srebro jest pięknym, wszechstronnym metalem, a jego delikatny połysk dodaje szczypty elegancji naczyniom, sztućcom oraz biżuterii. Niestety srebro jest również dość delikatne, w porównaniu z innymi bardziej popularnymi w użyciu metalami i tym samym bardzo szybko może pojawić się na nich nalot, plamy czy zadrapania. Dość przerażające może się okazać również czyszczenie rzeczy wykonanych ze srebra, ponieważ bardzo często są one dla nas czymś cennym i nie chcemy ich zniszczyć. Jednak nie musisz być specjalistą, aby z powodzeniem wyczyścić swoje srebra. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek odnośnie tego, jak utrzymać srebro czyste i błyszczące.
1

Często czyść swoje srebra i za każdym razem po użyciu myj je bardzo dokładnie. Srebro, które jest używane regularnie bardzo rzadko ma problemy z nalotem. Kiedy nalot się jeszcze nie pojawił, albo dopiero zaczyna się pokazywać na srebrze, zwyczajnie wymyj swoje srebra w ciepłej (nie gorącej!) wodzie z dodatkiem delikatnego detergentu, który nie zawiera fosforanów.

  • Dobrym pomysłem jest mycie sreber oddzielnie od reszty naczyń, ponieważ metalowe zlewozmywaki i urządzenia mogą z łatwością zarysować srebro, a stal nierdzewna może dokończyć dzieła jeśli wejdzie w kontakt ze srebrem.

  • Unikaj używania gumowych rękawic, w trakcie czyszczenia srebra, ponieważ guma niszczy srebro (w przeciwieństwie do widocznych poniżej zdjęć, na których użyto gumowych rękawic). Stosuj miękką szmatkę i delikatnie pocieraj nią srebro, aż do momentu kiedy będzie czyste, a następnie osusz dokładnie srebro suchym ręcznikiem. Aby nadać srebru blasku, delikatnie pocieraj srebro miękką bawełnianą szmatką.

Jak czyścić zmywarkę?
Jak czyścić irchę?
Jak usunąć żółte plamy z potu?
Jak wyprać dywan?
Ostrzeżenia
  • W przypadku utlenionego srebra albo bardzo cennych okazów, najbezpieczniejszą opcją czyszczenia jest delikatne mycie ręczne i korzystanie z profesjonalnych środków do polerowania.
  • Unikaj agresywnych środków czyszczących. Już użycie sody oczyszczonej albo pasty do zębów stanowi zagrożenie powstania zarysowań na srebrze. Zastosowanie środka jeszcze bardziej agresywnego z pewnością spowoduje zniszczenie srebra.
  • Preparaty do polerowania i do wodnych kąpieli srebra, mogą zawierać szkodliwe chemikalia. Przestrzegaj szczegółowo instrukcji podanych na opakowaniu.
  • Metoda z folią aluminiową wydaje się być łagodna i nieszkodliwa, ale może spowodować wżery, które będą odchodzić ze srebra w formie pomarańczowej powłoczki. Postępuj dokładnie według wskazówek i używaj miękkiej bawełnianej szmatki do wycierania srebra i pozbycia się wilgotnej powłoczki siarczanu glinu, która powstaje na srebrze, zanim zdecydujesz, że ten sposób nie jest skuteczny.
  • Pomimo tego, że srebro jest metalem, srebrna powłoczka może zostać zdarta z powierzchni jeśli będziesz zbyt agresywnie polerować swoje srebro. Upewnij się, że czarne plamki to faktycznie nalot, a nie wychodzący na zewnątrz prawdziwy metal.
  • Nie używaj srebrnych sztućców przy podawaniu potraw zawierających jajka i majonez, gdyż takie dania mogą powodować powstawanie nalotu.
  • Zawsze dokładnie usuwaj sól i pieprz z przyrządów, zanim je schowasz, gdyż mogą spowodować wżery i korozje.
  • NIGDY nie przechowuj nie owiniętego srebra w plastikowym worku oraz upewniaj się, że gumki nie stykają się ze srebrem, ponieważ produkty te mogą spowodować powstawanie plam na srebrze.
Wskazówki
  • Nie wkładaj srebra do zmywarki. Owszem jest możliwe, włożenie go do zmywarki, bez żadnych złych efektów, ale w tym celu musisz idealnie przestrzegać wszelkich zasad i dodatkowo liczyć na wielkie szczęście. Nie ryzykuj.
  • Unikaj noszenia srebrnej biżuterii na basenie. Chlor zawarty w wodzie może w bardzo krótkim czasie uszkodzić srebro.
  • Do polerowania srebra z głębokimi szczelinami i skomplikowanymi grafikami najlepiej będzie używać miękkiej szczoteczki do zębów. Najpierw zamocz włosie w ciepłej wodzie, aby je bardziej zmiękczyć. Z drugiej strony możesz chcieć zostawić nalot wewnątrz szczelin po to aby wydobyć szczegóły projektu.
  • Aby usunąć nagromadzony w głębokich szczelinach na srebrze nalot, poleruj je za pomocą szczotki z końskiego włosia, a nie szczoteczki do zębów, gdyż plastikowe włoski mogą zadrapać srebro.
  • W przypadku sztućców, najlepszym sposobem na utrzymanie ich pięknych i czystych, jest używanie ich według wskazań, a następnie delikatne mycie w wodzie z mydłem i dokładne osuszenie miękkim ręcznikiem. Jeżeli srebro nie leży nieużywane zbyt długo, głęboki nalot nie ma szans na powstanie.
  • Podczas mycia srebra w ciepłej wodzie z mydłem, upewnij się, że używasz detergentu, który nie jest oparty na cytrynie, ponieważ środki zawarte w cytrynie mogą spowodować powstanie plam na srebrze. Upewnij się, że srebro zostało porządnie i dokładnie wysuszone, używaj w tym celu 100% bawełnianej szmatki. Małe kropelki wody mogą się w końcu przekształcić w czarne plamy, które bardzo trudno usunąć ze srebra, a czasami jest to nawet niemożliwe.
  • Wypróbuj do przechowywania srebra opakowania próżniowe.
strona 1 z 4następna >
 3.8/5 (6 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Srebro to szczególny kruszec, który wymaga sporo uwagi i pielęgnacji. Nieczyszczony zachodzi brzydkim szarym osadem. Na...
Jak dbać o srebrną biżuterię?
Srebro to szczególny kruszec, który wymaga sporo uwagi...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub