Tutaj jesteś: Nauka i Edukacja > Podstawówki i Gimnazja > Problemy w Szkole > Jak napisać podanie?
Jak napisać podanie?

Jak napisać podanie?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.6/5 (13 ocen)
Oceń 
Jak napisać podanie? W obecnych czasach pewnie zadawaliśmy sobie to pytanie nie raz. Podanie jest jedną z najpopularniejszych i najpotrzebniejszych form pisemnych. Zadziwiające, że w szkole nauczyciele polskiego zazwyczaj niespecjalnie się nad nim skupiają, maglując z uczniami rozprawki, potrzebne jedynie do matury. Tym czasem podanie może nam się przydać właśnie już w szkole, np. gdy potrzebujemy wyrobić nową legitymację. Na wyższej uczelni jest nieodłącznym elementem przetrwania, wiadomo - uczelniana biurokracja. Mało tego, podanie może nam czasem zapewnić więcej, niż się wydaje. Pisząc je jako odwołanie, możemy zyskać szansę przyjęcia do liceum, do którego wcześniej się nie dostaliśmy lub na wymarzony kierunek studiów, od którego dzieliło nas kilka punktów. Również w dorosłym życiu podanie jest nieodłączną częścią naszej urzędowej egzystencji. Wszak nie tylko Polska, ale cała Unia Europejska słynie z biurokracji, co sprawia, że nic nie można załatwić normalnie. Kluczem do tego jest właśnie podanie. A im lepiej jest ono napisane, tym większe daje nam szanse na uzyskanie tego, co chcemy osiągnąć. W tym artykule przedstawimy jak pisać podanie i podamy kilka uwag odnośnie tej formy pisemnej. Zapraszamy!
1
Podanie najlepiej napisać na komputerze, jednak nie zawsze jest taka możliwość, a czasem jest wręcz wymagane pismo odręczne. Mamy tu na myśli w szczególności sytuacje szkolne. Pisząc podanie o nową legitymację, często musimy to zrobić odręcznie. Wtedy przede wszystkim musimy się udać do najbliższego sklepu papierniczego i zakupić papier kancelaryjny. Musimy bowiem pamiętać, iż biurokracja to przede wszystkim gra pozorów i kusi ją powierzchowność. Stąd nasze urzędowe pisma, w tym podanie, powinny wyglądać schludnie i odpowiednio. Nie możesz więc napisać podania na wyrwanej z zeszytu kartce. Nie powinno na nim być też skreśleń, dlatego najlepiej najpierw napisać je na brudno.
2
Samo podanie powinno wyglądać następująco:

Warszawa, 2011.04.16
(Na samej górze, po prawej stronie powinna znajdować się miejscowość i aktualna data)

Anna Kowalska
ul. Marszałkowska 3
00-951 Warszawa
tel. 666 777 999
(Następnie powinniśmy napisać swoje dane)

Tytuł Imię Nazwisko
ul.Poznańska 2
02-951 Warszawa
(Pod powyższym, po prawej stronie powinniśmy wpisać adresata wraz z jego tytułem, np. Dziekan wydziału xxx, Kierownik zakładu yyy etc)

PODANIE
(Na środku należy napisać wyróżnioną czcionką, najlepiej drukiem)

Zwracam się z uprzejmą prośbą o...
(Zawsze powinniśmy zacząć takimi słowami, następnie należy podać uzasadnienie prośby)

Uważam że...
np. moje wykształcenie ..., poparte ... doświadczeniem na stanowisku ... spełnia wymagania kandydatki na to stanowisko.
(staranie o pracę)
umożliwienie mi nauki w państwa szkole da mi możliwość ...
(podanie o przyjęcie do danej szkoły/uczelni)

Z powodu...
np. dodatkowej pracy/kierunku studiów nie mam dostatecznej ilości czasu...
(o urlop dziekański)
nieobecności w danym terminie...
(urzędowe)
niemożności uczestnictwa w zajęciach...
(o wyrejestrowanie z zajęć)
zgubienia legitymacji.

(Dodajmy dodatkowe uzasadnienia):

Dodatkowo posługuję się kilkoma językami programowania, moje umiejętności chciałbym wykorzystać w Państwa firmie.

Dodatkowo chciałabym uzyskać możliwość, które daje Państwa uczelnia/szkoła np. nauka języka, zajęcia dodatkowe, możliwość dostania się na konkretną uczelnię.

(Zakończmy):

Mam głęboką nadzieję na pozytywne rozpatrzenie mojego podania.
Z góry dziękuję za poświęcony czas i czekam na odpowiedź.

Z wyrazami szacunku,
Anna Kowalska
3
Możemy dołączyć również załączniki. Wtedy musimy je wyszczególnić na końcu podania.
Jak przekonująco napisać list motywacyjny?
Jak zrobić galaretkę w pomarańczy?
Jak ulepszyć CV?
Jak sprawdzić ruch ciepłego powietrza w domu?
 4.6/5 (13 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Podanie kotu tabletki do zjedzenia jest nie lada wyzwaniem i może stać się prawie niemożliwe. Oto niektóre sztuczki...
Jak podać kotu tabletkę?
Podanie kotu tabletki do zjedzenia jest nie lada wyzwaniem i może stać się prawie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub