Tutaj jesteś: Finanse Osobiste > Zarządzanie Majątkiem > Planowanie Finansów > Jak napisać testament?
Jak napisać testament?

Jak napisać testament?

, specjalista Tipy.pl
 5/5 (1 ocen)
Oceń 
Napisanie testamentu nie jest ani trudne ani skomplikowane. Pozostawienie po sobie i przekazanie całego spadku majątkowego bliskiej, zaufanej osobie gwarantuje tylko sporządzony testament – akt prawny. Dokument ten jest gwarantem, że majątek lub wartościowy przedmiot nie przejdzie na niepowołane lub niechciane osoby. W przypadku braku pozostawienia po sobie testamentu, majątek dziedziczą najbliżsi tj. małżonek i dzieci w pierwszej kolejności, a następnie dalsza rodzina, krewni – o czym mówi prawo dziedziczenia ustawowego.
1
Na co zwrócić uwagę?

Testament należy napisać odręcznie. Ważny jest czytelny podpis imieniem i nazwiskiem oraz podanie daty, kiedy został spisany i jak dzielisz majątek, np. 1/2 majątku zapisuję swojemu synowi – Pawłowi Kowalowi, 2/3 majątku zapisuję swojej córce – Krystynie Kowal itd. Koniecznie z uwzględnieniem na części ułamkowe. Można też przypisać konkretne, wartościowe rzeczy danej osobie.
2
Testament spisany notarialnie.

Daje pewność, że dokument nie zginie, ani nie zostanie zniszczony przez kogoś, komu nie podoba się jego treść lub przedmiot. W razie takich wątpliwości warto udać się do notariusza i u niego spisać testament. Notariusz wydaje odpisy, zaś oryginał pozostaje w kancelarii. Cena za testament notarialny wynosi ok. 100 zł.
3
Zmiana treści bądź odwołanie testamentu.

W przypadku gdybyśmy chcieli zmienić tylko jakiś fragment zapisu w testamencie, należy napisać go jeszcze raz na nowo. W przypadku odwołania można go skreślić i podpisać, że odwołujesz testament. Jednak najpewniejszą możliwością unieważnienia testamentu jest po prostu spalić go lub podrzeć. Pamiętaj, że testament możesz odwołać i napisać nowy w każdej chwili.
4
Jak wydziedziczyć?

Osoba chcąca wydziedziczyć kogoś z majątku powinna mieć mocne podstawy do tego, ponieważ podjęcie takiej decyzji będzie już nieodwołalne i bezdyskusyjne w razie dziedziczenia spadku. Wydziedziczenia dokonuje się zwykle na osobie, która nie liczy się z wolą spadkodawcy, postępuje wbrew zasadom moralnym i społecznym (np. osoba ta nadużywa alkoholu, odsiaduje wyrok w więzieniu) itp. bądź nie dochowuje lojalności wobec spadkodawcy.
5
Testament ustny.

Testament ustny jak sama nazwa na to wskazuje jest przekazany/podawany przez spadkodawcę w formie ustnej w obecności świadków. Wyrażając swoją wolę ustnie pamiętajmy o godnych zaufania osobach.
Jak korzystać z wpłatomatu?
Jak wydawać mniej na jedzenie?
Jak prowadzić domowe archiwum?
Jak upomnieć się o pieniądze?
Przeczytaj teraz: Jak sporządzić testament?
 5/5 (1 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jesteś świeżo upieczonym rodzicem, który tak naprawdę dopiero spodziewa się dziecka? Będzie to Twoja pierworodna...
Jak zaoszczędzić na wyprawce dla dziecka?
Jesteś świeżo upieczonym rodzicem, który tak naprawdę...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub