Tutaj jesteś: Finanse Osobiste > Zarządzanie Majątkiem > Planowanie Finansów > Jak napisać testament?
Jak napisać testament?

Jak napisać testament?

, specjalista Tipy.pl
 5/5 (1 ocen)
Oceń 
Napisanie testamentu nie jest ani trudne ani skomplikowane. Pozostawienie po sobie i przekazanie całego spadku majątkowego bliskiej, zaufanej osobie gwarantuje tylko sporządzony testament – akt prawny. Dokument ten jest gwarantem, że majątek lub wartościowy przedmiot nie przejdzie na niepowołane lub niechciane osoby. W przypadku braku pozostawienia po sobie testamentu, majątek dziedziczą najbliżsi tj. małżonek i dzieci w pierwszej kolejności, a następnie dalsza rodzina, krewni – o czym mówi prawo dziedziczenia ustawowego.
1
Na co zwrócić uwagę?

Testament należy napisać odręcznie. Ważny jest czytelny podpis imieniem i nazwiskiem oraz podanie daty, kiedy został spisany i jak dzielisz majątek, np. 1/2 majątku zapisuję swojemu synowi – Pawłowi Kowalowi, 2/3 majątku zapisuję swojej córce – Krystynie Kowal itd. Koniecznie z uwzględnieniem na części ułamkowe. Można też przypisać konkretne, wartościowe rzeczy danej osobie.
2
Testament spisany notarialnie.

Daje pewność, że dokument nie zginie, ani nie zostanie zniszczony przez kogoś, komu nie podoba się jego treść lub przedmiot. W razie takich wątpliwości warto udać się do notariusza i u niego spisać testament. Notariusz wydaje odpisy, zaś oryginał pozostaje w kancelarii. Cena za testament notarialny wynosi ok. 100 zł.
3
Zmiana treści bądź odwołanie testamentu.

W przypadku gdybyśmy chcieli zmienić tylko jakiś fragment zapisu w testamencie, należy napisać go jeszcze raz na nowo. W przypadku odwołania można go skreślić i podpisać, że odwołujesz testament. Jednak najpewniejszą możliwością unieważnienia testamentu jest po prostu spalić go lub podrzeć. Pamiętaj, że testament możesz odwołać i napisać nowy w każdej chwili.
4
Jak wydziedziczyć?

Osoba chcąca wydziedziczyć kogoś z majątku powinna mieć mocne podstawy do tego, ponieważ podjęcie takiej decyzji będzie już nieodwołalne i bezdyskusyjne w razie dziedziczenia spadku. Wydziedziczenia dokonuje się zwykle na osobie, która nie liczy się z wolą spadkodawcy, postępuje wbrew zasadom moralnym i społecznym (np. osoba ta nadużywa alkoholu, odsiaduje wyrok w więzieniu) itp. bądź nie dochowuje lojalności wobec spadkodawcy.
5
Testament ustny.

Testament ustny jak sama nazwa na to wskazuje jest przekazany/podawany przez spadkodawcę w formie ustnej w obecności świadków. Wyrażając swoją wolę ustnie pamiętajmy o godnych zaufania osobach.
Jak korzystać z wpłatomatu?
Jak oszczędzać gaz?
Jak gospodarować domowym budżetem?
Jak prowadzić domowe archiwum?
 5/5 (1 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Wraz z momentem śmierci spadkodawcy, dla spadkobiercy otwiera się droga, która prowadzi do spadku. Spadek jako...
Co zrobić ze spadkiem?
Wraz z momentem śmierci spadkodawcy, dla spadkobiercy otwiera się droga, która prowadzi...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub