Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Przystawki, Zupy i Sałatki > Zupy > Jak zrobić chłodnik litewski?
Jak zrobić chłodnik litewski?

Jak zrobić chłodnik litewski?

, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (4 ocen)
Oceń 

Jeśli cierpisz z powodu gorąca nie ma nic lepszego niż zimna zupa. Chłodnik litewski jest pyszną, orzeźwiającą zupą warzywną na bazie maślanki lub kefiru, którą przygotujesz bez wysiłku. Kiedyś chłodnik przygotowywany był na bazie wywaru wołowego lub kwasu buraczanego. Podawano go również z różnymi dodatkami takimi jak szyjki rakowe, cielęcina czy z kawałkami indyka. Współcześnie istnieje wiele sposobów na przygotowanie tej zupy. Kluczem do zrobienia pysznego chłodnika, jest znalezienie dobrego kefiru, nie słodzonego i nie solonego, możesz również użyć maślanki, która również będzie doskonale pasować. Wszystkie składniki znajdziesz w każdym sklepie spożywczym, za przystępną cenę.

45 dkg świeżych buraków ćwikłowych, 1/2 ogórka szklarniowego (lub 2-3 małe ogórki gruntowe), 2-3 jajka, Pęczek zielonej cebulki (4-5 strączków nie więcej), Pęczek świeżego koperku, 1 litr kefiru lub maślanki, 3 łyżki stołowe śmietany, Sól.
1
Składniki na chłodnik litewski

Najpierw przygotuj wszystkie składniki: buraki ćwikłowe ugotuj w skórkach i ostudź je do temperatury pokojowej. Ugotowanie buraków zajmuje trochę czasu, więc aby przyśpieszyć cały proces możesz zrobić to nawet dzień wcześniej (użycie gotowych buraków z puszki jest kolejną alternatywą, ale świeże ugotowane buraki są znacznie smaczniejsze). Jajka ugotuj na twardo, a wszystkie warzywa dokładnie umyj.

2
Obrane buraki
Ugotowane i ostudzone buraki obierz ze skórki.
3
Starte buraki
Buraki zetrzyj na największych oczkach tarki i starte wrzuć do dużego garnka.
4
Pokrojone jajko na twardo
Jajka obierz, pokrój i dodaj do garnka.
5
Jajka z buraczkami

Ogórki obierz ze skórki, jeśli mają twarde nasiona - również je usuń, następnie pokrój w mała kostkę i dodaj do reszty składników.

6
Drobno posiekana cebulka zielona
Zieloną cebulkę i koperek drobno posiekaj i dodaj do garnka.
7
Doprawianie śmietaną
Dodaj 2-3 łyżki śmietany, dopraw solą i dokładnie wszystko wymieszaj.
8
Robienie chłodnika litewskiego

Do garnka wlej całą maślankę lub kefir, oraz taką samą ilość wody i wszystko wymieszaj. Przykryj pokrywką i włóż do lodówki na minimum godzinę, aby chłodnik przeszedł smakami.

9
Chłodnik litewski

Chłodnik litewski możesz doprawić również gałka muszkatołową, sokiem pomidorowym oraz pieprzem. Podawaj go w upalne, letnie dni jako pierwsze lub główne danie. Smacznego!

Jak ugotować kaszę gryczaną?
Jak zwijać gołąbki?
Jak zrobić ciasto do pizzy?
Jak zrobić ryż z owocami morza?
Przeczytaj teraz: Jak zrobić okroszkę?
 3.8/5 (4 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (1)

hakkerek - 2011-06-08
W końcu znalazłem najprostszy i zarazem najlepszy przepis na chłodniczek, palce lizać!!!
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub