Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Czyszczenie mebli > Jak pozbyć się korników?

Jak pozbyć się korników?

, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (25 ocen)
Oceń 
Zauważyłeś, że twoje drewniane meble i podłogi pokrywa sieć niepokojących otworków i tuneli? To dzieło często zamieszkujących wyroby z drewna kołatków i spuszczeli. Często błędnie nazywane kornikami, są bardzo powszechnym problemem właścicieli drewnianych mebli, podłóg czy schodów. Jeśli w porę nie zareagujemy, naszych pięknych drewnianych sprzętów nie da się już uratować. Są różne metody zwalczania kołatków i spuszczeli (często zwanych mylnie kornikami). Możesz zdecydować się na sposoby domowe, wykorzystanie gotowych sklepowych preparatów lub zamówienie fachowców.
1
Terpentyna

Sposób 1
terpentyna,
strzykawka + igła

Z uwagi na to, że terpentyna jest tu jedynym podanym składnikiem, nie podaję żadnych proporcji. Wstrzyknij za pomocą strzykawki terpentynę do każdej zrobionej przez kołatki dziurki tak, aż specyfik zacznie z tego kanalika wyciekać. Niestety ta metoda skuteczna jest raczej wówczas gdy kołatki dopiero zaczęły się zadamawiać w twoim drewnie.

Sposób 2
terpentyna,
4 puszki (np. po konserwach)

Gdy chcesz zwalczyć kołatki w meblu o dużych gabarytach (np. szafa, komoda). Nogi mebla wstaw w puszki, po czym wlej do nich terpentynę lub przygotowaną wcześniej mieszankę terpentyny, nafty i naftaliny. Niestety metoda ta wymaga sporo czasu, ale do jej zalet należy to, że nie jest zbyt pracochłonna. Wystarczy po prostu co kilka dni uzupełniać ilość terpentyny w puszkach.

Sposób 3
terpentyna,
jakieś naczynie

W przypadku, gdy przedmiot zaatakowany przez kołatki nie jest zbyt duży (może być to np. drewniana figurka), po prostu zamocz go w naczyniu napełnionym terpentyną na ok. miesiąc.

Jeżeli nie masz pod ręką terpentyny, w analogiczny sposób możesz posłużyć się benzyną, naftą, formaliną lub denaturatem.
Jak pozbyć się brzydkiego zapachu w szafie?
Jak czyścić meble?
Jak zrobić odświeżacz powietrza domowym sposobem?
Jak usunąć sierść z dywanu?
strona 1 z 3następna >
Przeczytaj teraz: Jak pozbyć się rybików?
 4.9/5 (25 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (18)

misiek - 2014-11-20
Do wszystkich baranów co nie potrafią czytać ze zrozumieniem i ubliżają autorowi.
Facet wyraźnie napisał : "To dzieło często zamieszkujących wyroby z drewna kołatków i spuszczeli. często błędnie nazywane kornikami "
niki - 2014-11-03
Korniki w drewnie domowym to praktycznie niemożliwe, spuszczel to ok.
slawek - 2014-11-03
Do szanownego autora... Jak nie posiada Pan wiedzy na temat kornika, to niech Pan nie wypisuje bzdur. Kornik, jak sama nazwa wskazuje część swojego życia spędza pod korą drewna, żeruje w łyku, tworzy pod korą korytarze, ale nie wgryza się w drewno i nie robi w drewnie takich otworków. Jak na moje oko jest to szkodnik - kołatek. Pozdrawiam i zapraszam do lektury, żeby w przyszłości nie kompromitować się.
biolog - 2014-11-03
... sraty dupaty. Po co to ludziom wodę z mózgu robić.
elzorro - 2014-11-03
Nie wiem co za niedouczony dyletant pisał ten tekst, ale POWINIEN WRÓCIĆ DO SZKOŁY, aby tam dowiedzieć się, że KORNIK NIE ŻERUJE W DREWNIE!!! Kornik, jak wskazuje jego nazwa, żeruje POD KORĄ ŻYWYCH DRZEW IGLASTYCH!!! Więc wszystko, co zrobione zostało z drewna, po prostu go nie interesuje! W drewnie żerują larwy innych owadów, np kołatek!
Keraj - 2014-11-03
w starych drewnianych domach zawsze była piwniczka z ziemniakami, kiełkujące ziemniaki wydzielają specyficzny zapach który odstrasza korniki
obiektyw - 2014-11-03
Mam problem z malunkiem na desce niedużej. Namalowany, ale jak zanurzę w terpentynie czy nie uszkodzę malunku. Zależy mi na uratowaniu bo to prezent.
adiunkt konserwatorski - 2014-11-03
Korniki żyją w żywym drewnie pod korą i żadna siła nie zmusi ich do zamieszkaniu w meblu
arme - 2014-11-03
A kto w dzisiejszych czasach ma problem z kornikami? Ja proszę o rady jak pozbyć się komorników,,,
LOL - 2014-11-03
Autor jest baranem piszącym o czymś o czym nie ma pojęcia.
Korniku żerują na świerkach i sosnach. W LESIE!
A meble żrą kołatki!!!
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%82atek_domowy
JaSiooo - 2014-11-03
Chcąc innym doradzać, trzeba wiedzieć o czym się pisze i nie wprowadzać nieoznajmionych w temacie w błąd.Pierdoło. A przecież tak blisko do wiki.
janek - 2014-11-03
Korniki żyją w lesie i drążą kanaliki pod korą, a w meblach są kołatki.
Adam M. - 2014-11-03
Autor notorycznie pisze "korniki", choć zdaje sobie sprawę, że jest to błąd, trochę lipa...
Owady, które toczą meble i inne drewniane przedmioty, to najczęściej kołatki! Spuszczele to mogą stoczyć drewniany dom lub inny budynek zbudowady z grubych bali drewnianych...
Simon - 2014-11-03
większej bzdury nie czytałem, korniki to pasożyty żerujące pomiędzy drewnem a korą, tylko i wyłącznie!!! nigdy, podkreślam nigdy nie będą żerowały w domach!!!
w domu spotkamy - kołatka domowego - to on tworzy te malutkie dziurki widoczne na zdjęciu, lub spuszczel pospolity - on tworzy korytarze o średnicy około 5 mm. pozostaje w nich bardzo drobne resztki drewna, zbite w ciasne grupy. jeśli już macie te szkodniki, to w zasadzie na dzień dzisiejszy pozostaje eliminacja mikrofalami, albo gazem...
maja - 2014-11-03
NAJLEPSZY JEST PAŹDZIERZ!!!TEGO SZAJSU NIE DOTKNIE ŻADEN KORNIK!!IKEA PRZODUJE W PRODUKCJI MEBLI Z PAŹDZIERZA.NIECH ZYJE IKEA!!
Kanapy, sofy i fotele no sprzęty codziennego użytku, które łatwo się brudzą, ale znacznie trudniej je wyczyścić....
Jak czyścić kanapę i fotele?
Kanapy, sofy i fotele no sprzęty codziennego użytku...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub