Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Uprawa Warzyw > Jak sadzić ziemniaki?
Jak sadzić ziemniaki?

Jak sadzić ziemniaki?

, specjalista Tipy.pl
 4.1/5 (18 ocen)
Oceń 

Istnieją tuziny różnych rodzajów ziemniaków, które są opisywane zazwyczaj jako młode i stare ziemniaki. Te nazwy wskazują na to, kiedy następują zbiory oraz dają Ci pewne wyobrażenie o ilości miejsca którego będziesz potrzebować oraz w jakiej odległości od siebie i kiedy należy je sadzić. Jeżeli nie masz zbyt dużo miejsca, powinieneś skupić się na młodych rodzajach ziemniaków. Warto także pamiętać, że młode ziemniaki wykazują mniejsze prawdopodobieństwo do spowodowania problemów ze szkodnikami, ponieważ są one zbierane dużo wcześniej w ciągu roku. Stare ziemniaki osiągają dojrzałość po około 18 do 20 tygodniach, od momentu zasadzenia i mogą być zbierane w okresie od lipca do października. Stare ziemniaki, zajmują najwięcej miejsca w ogrodzie, ale są one najlepszymi gatunkami do późniejszego przechowywania.

1

Jak przygotować ziemniaki do zasadzenia.

Przygotowanie to polega po prostu na tym, aby zachęcić nasiona ziemniaka do wypuszczenia kiełków, zanim zasadzisz je w ziemi. Rozpocznij przygotowania późnym lutym, na jakieś 6 tygodni przed planowanym rozpoczęciem sadzenia ziemniaków. Każda bulwa ziemniaka ma zaokrąglony, tępy koniec, w którym widać kilka ‘oczek’. Postaw bulwy z tępym końcem do góry, na tacach lub pojemnikach po jajkach, w miejscu, w którym będą miały dostęp do dużej ilości naturalnego światła. Ziemniaki są gotowe do sadzenia w chwili, kiedy pędy mają długość około 1,5 – 2,5 cm.

2

Jak sadzić.

Zasadź swoje przygotowane ziemniaki, kiedy gleba zacznie się ocieplać, zazwyczaj jest to okres pomiędzy 20 kwietnia a 10 maja.

Zacznij od wykopania rowu o głębokości 7,5 do 13 cm, chociaż dokładna głębokość zależy od rodzaju ziemniaka, który sadzisz. Dodaj małą ilość nawozu, do wykopanego przez Ciebie rowu, zanim zaczniesz sadzić ziemniaki.

Sadź młode ziemniaki w odległości około 30 cm od siebie, zostawiając 40-50 cm rozstępu pomiędzy rzędami. Stare ziemniaki natomiast, sadź w odległości 38 cm od siebie, pozostawiając rozstępy pomiędzy rzędami o długości 75 cm.

Obchodź się bardzo ostrożnie ze swoimi bulwami, delikatnie włóż je do rowu, z pędami skierowanymi ku górze, uważając na to, żeby ich nie połamać. Przykryj ziemniaki delikatnie glebą. Tak szybko, jak tylko pojawią się pędy, zasyp ich grzbiety ziemią, tak aby były one wręcz w niej zakopane. Musisz robić to w regularnych odstępach czasu, a pod koniec sezonu każda roślina będzie miała wokół siebie mały kopiec o wysokości 15 cm.

Co można zrobić z ziemniaków?
Jak zrobić frytki z cukinii?
Jak zrobić ziemniaki po szwedzku (Hasselback)?
Jak zrobić schab pieczony z czosnkiem i majonezem?
strona 1 z 2następna >
 4.1/5 (18 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (1)

bulwa - 2013-07-31
Bulwy ziemniaków TO NIE SA "ZIARNA". Ziemniaki pod ziemią tworzą bulwy a nad ziemią małe "pomidorki" w których są maleńkie ziarenka.
Z pewnością każdy z nas próbował kiedyś ziemniaków gotowanych, smażonych czy ziemniaczków z ogniska. Polecam także...
Jak przyrządzić ziemniaki z grilla?
Z pewnością każdy z nas próbował kiedyś ziemniaków...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub