Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Kwiaty > Jak dbać o fiołek alpejski?

Jak dbać o fiołek alpejski?

, specjalista Tipy.pl
 3.3/5 (48 ocen)
Oceń 
Fiołki alpejskie (cyklameny) są jednymi z najpiękniejszych kwiatów doniczkowych kwitnących również zimą. Poniżej znajdziesz informacje na temat pielęgnacji fiołka alpejskiego.
1

Światło.

Fiołek alpejski jest przystosowany do otwartych lasów, co oznacza, że lubi jasne oświetlenie, jednak filtrowane. Bezpośrednie narażenie na słońce może zniszczyć jego delikatną strukturę liści. Fiołki alpejskie wspaniale sobie radzą na parapecie przy oświetleniu słońca o poranku lub podczas późnych godzin popołudniowych.

2

Temperatura.

Optymalna temperaturą dla fiołka alpejskiego w ciągu dnia waha się pomiędzy 15 i 18 stopni C, natomiast w nocy między 12 i 15 stopni C. W przegrzanym pomieszczeniu kwiaty i liście rośliny szybko opadną.

3

Wilgoć.

W celu uniknięcia wysuszenia rośliny, trzymaj ją z dala od źródła ciepła i nie narażaj na wyższe temperatury. Możesz zwiększyć wilgotność w otoczeniu rośliny poprzez umieszczenie doniczki w wilgotnym żwirze, upewniając się przy tym, iż doniczka nie stoi bezpośrednio w wodzie.

4

Podlewanie.

Fiołek alpejski jest bardzo wrażliwy na podlewanie zbyt dużą ilością wody, co czyni go trudnym w utrzymaniu. Zbyt mokra oraz zbyt sucha gleba przyczyni się do gnicia bulw, więdnięcia liści oraz opadania kwiatów. Podlewanie rośliny od góry w jej centralnej części lub utrzymywanie bulw zbyt wilgotnych spowoduje zgnicie rośliny.

Najlepiej jest podlewać fiołka od spodu, poprzez wypełnienie letnią wodą podstawki, a następnie usunięcie jej nadmiaru po kilku minutach. Pozwól ziemi na wyschnięcie przed kolejnym podlaniem, nie dopuszczając do zwiędnięcia rośliny. Okazjonalnie może być konieczne podlewanie fiołka z góry w celu wypłukania soli mineralnych z powierzchni ziemi, uważając przy tym, aby woda nie dostała się bezpośrednio do bulwy.

Jak uprawiać i do czego stosować kozieradkę?
Jak pielęgnować pelargonie wielokwiatowe?
Jak przycinać storczyki po przekwitnięciu?
Jak pielęgnować azalię doniczkową?
strona 1 z 2następna >
 3.3/5 (48 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (7)

Czikach - 2014-10-27
Fiołek, bardzo piękna roślina. Aby go zasadzić wystarczy urwać listek z kawałkiem łodygi i trzymać go aż do puszczenia korzonków w wodzie (tydzień/2 tygodnie)
Magda - 2014-03-13
Mieszkam w Anglii, moj fiolek stoi na balkonie, noca ma temperature nawet bliska 0 stopni, najczesciej okolo 5-6 stopni. Deszcze sa czesto i teraz mi kwitnie. Widzialam w parku fiolki, gdzie wody jest sporo w okresie jesiennym i kwitna calymi polaciami. W mieszkaniu mi marnial, taki dziwolag.
Magda - 2014-03-13
marpo17 - 2012-05-10
Ja też mam przykre doświadczenia z fijołkiem. Częsty go kupuję ale niestety szybko ginie. Teraz mam takiego bezpośrednio po kwitnieniu. Poobcinałam zwiędłe kwiaty i liście. Roślinka wygląda ładnie tylko co zrobić żeby znów zakwitła? Widać takie łodyżki na górze z pączkami tylko nie wiem czy się rozwiną. Proszę o radę. Pozdrawiam
Sylwia - 2012-04-15
Fiołki alpejskie potrzebują dużo światła, więc najlepiej jeśli stoją na oknie lecz nigdy w słońcu. Należy je bardzo regularnie podlewać zawsze w podstawek, nadmiar wody który zostaje w podstawku (zwrócić uwagę po jakieś godzinie) należy wylać ponieważ fiołki nie lobią trzymać korzeni w wodzie, nigdy nie lejemy wody do ziemi aby nie moczyć cebuli. Jeśli liście i kwiaty zaczynają robić się miękkie i opadać na dół (później jest zółknięcie) to już jest znak o braku podlania. Na cebuli nigdy nie mogą zostać żadne pozostałości po osuniętych liściach ani kwiatach, bo cebula będzie gniła. Nigdy nie zraszamy liści ani kwiatów. Moje fiołki stoją po kilka lat, kwitnąc 12 miesięcy w roku. Kwiaty te bardzo lubią dobrą pielęgnację pięknie się odwdzięczając.Karolina życzę powodzenia. Na pewno się uda :)
Karolina - 2012-03-19
Moja mama dostała fiołka alpejskiego na urodziny, jednak jak zwykle - wszystkie liście i kwiaty opadły - da się go jeszcze odratować? czy lepiej sobie darować? Ponieważ tak się dzieje z każdym jej fiołkiem postanowiłam w końcu interweniować :D
WoNusKosmadeuS - 2012-02-19
ladna roslinka
Możemy wyróżni trzy gatunki Hiacyntów: litwinowii Hyacinthus, Hyacinthus orientalis i Hyacinthus transcaspicus....
Jak pielęgnowć hiacynta?
Możemy wyróżni trzy gatunki Hiacyntów: litwinowii Hyacinthus, Hyacinthus orientalis...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub